Gaszenie samochodu cz. 2 - obsługa gaśnicy
REKLAMA
REKLAMA
Czynności przed gaszeniem pożaru
REKLAMA
Po upewnieniu się, że samochód rzeczywiście się pali, powinniśmy (o ile to możliwe) wyłączyć zapłon i pozostawić kluczyki w stacyjce. Tak radzą strażacy, żeby nie wyjmować kluczy ze stacyjki.
Spośród najpopularniejszych typów gaśnic samochodowych dostępnych na polskim rynku wyróżnimy dwie - z nabojem oraz z manometrem (ciśnieniomierzem umieszczonym zwykle koło uchwytu).
Zobacz też: Gaszenie samochodu cz 3.
W przypadku używania gaśnicy bez ciśnieniomierza (czyli z nabojem) po wyjęciu zawleczki zabezpieczającej spust powinniśmy przebić nabój znajdujący się w środku butli poprzez jednorazowe i bardzo krótkotrwałe naciśnięcie spustu. Pozwoli to na wypełnienie butli gazem, który wymiesza się z proszkiem znajdującym się na dnie butli. Dopiero ponowne naciśnięcie dźwigni gaśnicy spowoduje, że zacznie się z niej wydobywać środek gaszący. Jeżeli przytrzymali byśmy dźwignię gaśnicy od razu po przebiciu naboju najprawdopodobniej z gaśnicy ulotniłby się gaz, bez zalegającego na dnie butli proszku.
W przypadku gaśnicy z manometrem nie trzeba dwukrotnie naciskać spustu, można zacząć gasić pożar od razu ponieważ w butli jest już rozprężony gaz.
Zobacz też: Gaszenie samochodu cz. 1 - rozpoznanie ognia
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA