Program "Mój elektryk" i dotacje do zakupu elektryków z budżetem o 100 mln zł wyższym

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Program "Mój elektryk" i dotacje do zakupu elektryków z budżetem o 100 mln zł wyższym, samochód elektryczny, zielone tablice rejestracyjne / Program "Mój elektryk" i dotacje do zakupu elektryków z budżetem o 100 mln zł wyższym / Kuba Brzeziński / Infor

Program "Mój elektryk" dostanie od NFOŚiGW dodatkowe 100 mln zł. Dodatkowa pula również zostanie przeznaczona na dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. Pojedyncza dotacja może sięgnąć nawet 70 tys. zł.

Rządowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych cieszy się dużym zainteresowaniem. Od początku jego realizacji Bank Ochrony Środowiska ocenił wnioski o dopłaty do ponad 13 tys. pojazdów elektrycznych. To pozwoliło NFOŚiGW na przyznanie dotacji na łączną kwotę ponad 426 mln zł.

Dodatkowe 100 mln zł na zakup aut w programie "Mój elektryk"

Pierwotny budżet programu "Mój elektryk" wynosił 500 mln zł. Teraz kwota została zwiększona o dodatkowe 100 mln zł. Decyzję w tej sprawie wydał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wniosek Banku Ochrony Środowiska.

Program "Mój elektryk" stwarza możliwość dofinansowania leasingu samochodów zeroemisyjnych, co znacząco przyczynia się do popularyzacji sektora elektromobilności w naszym kraju. Kolejne zwiększenie puli środków na dopłaty to dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy myślą o leasingu samochodu elektrycznego, a jeszcze nie zdążyli złożyć odpowiedniego wniosku – mówi Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych w Banku Ochrony Środowiska.

Jak zdobyć dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego?

Zasady są dość proste. Po pierwsze należy zakupić samochód elektryczny. Czysto elektryczny – w program nie łapią się hybrydy, w tym plug-in. Po drugie oferta jest skierowana do osób fizycznych, przedsiębiorców, rolników indywidualnych, samorządów, fundacji, kościołów i związków wyznaniowych. Po trzecie konieczne jest złożenie wniosku o dotację i leasing u jednego z trzydziestu leasingodawców współpracujących z BOŚ. Wnioski można składać do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków ujętych w budżecie programu.

Ile wynosi dofinansowanie w programie "Mój elektryk"?

W przypadku samochodu osobowego o DMC do 3,5 tony dofinansowanie może sięgnąć kwoty na poziomie 27 tys. zł. Przy zakupie pojazdów dostawczych nabywca może się starać o dofinansowanie sięgające już nawet 70 tys. zł.

Osoby fizyczne:

  • dofinansowanie 18 750 zł do progu wartości auta elektrycznego na poziomie 225 tys. zł.
  • dofinansowanie 27 000 zł bez progu wartości maksymalnej, gdy nabywca posiada Kartę Dużej Rodziny.

Inne podmioty:

  • dofinansowanie 18 750 zł bez dodatkowych wymogów na elektryczny samochód osobowy.
  • dofinansowanie 27 000 zł na elektryczny samochód osobowy przy wymaganym średniorocznym przebiegu powyżej 15 tys. km.
  • dofinansowanie o wartości 20 proc. kosztu zakupu na elektryczny samochód dostawczy. Kwota dofinansowania nie może przekroczyć 50 tys. zł.
  • dofinansowanie o wartości 30 proc. kosztu zakupu na elektryczny samochód dostawczy. Kwota dofinansowania nie może przekroczyć 70 tys. zł. Tu wymagany jest średnioroczny przebieg co najmniej 20 tys. km.
Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...