Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
koniec importu uszkodzonych aut używanych, Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych, zakaz importu uszkodzonych aut używanych / Koniec importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony może mieć problem / tawatchai07 / freepik.com

Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

Komisja Europejska nie zaprzestaje prac nad unormowaniami związanymi z motoryzacją, ale i np. kwestią recyklingu pojazdów. O tym właśnie traktuje m.in. nowy projekt rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylające dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE. Zapis odnosi się jednak również do eksportu i importu samochodów używanych. Stawia przed nimi dwa kluczowe warunki.

Co oznacza zakaz importu uszkodzonych aut używanych?

Kluczowy z punktu widzenia tego materiału jest art. 38 ust. 3 w/w rozporządzenia KE. A ten wyraźnie stwierdza, że pojazdy używane mogą być wywożone z kraju UE tylko wtedy, gdy:

  • nie są pojazdami wycofanymi z eksploatacji,
  • uznaje się je za zdatne do ruchu drogowego w państwie członkowskim ostatniej rejestracji.

Jaki samochód w głos tej definicji jest zdatny do ruchu drogowego? Wymogi w tym przypadku są dwa i określa je dyrektywa 2014/45/UE. Art. 5 mówi o ważnym przeglądzie technicznym. A to nie koniec. Bo czasami pieczątka nie wystarczy. Istnieje bowiem możliwość odebrania ważności badania np. po wypadku mającym wpływ na główne elementy odpowiadające za bezpieczeństwo pojazdu, w przypadku gdy pojazd osiągnął przebieg 160 000 km lub w przypadkach gdy bezpieczeństwo ruchu drogowego jest poważnie zagrożone. A pamiętajmy, że na razie mówimy o projekcie. Ostateczna wersja może zatem zostać rozszerzona np. o niezdatność do ruchu z uwagi na usterkę.

Jak weryfikowany będzie fakt zdatności do ruchu?

W jaki sposób organy celne będą orzekać o możliwości wywiezienia pojazdu z kraju? Do tego w głos art. 38 ust. 4 w/w rozporządzenia będą potrzebować trzech informacji. Pierwszą jest numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) używanego. Drugą jest identyfikator państwa członkowskiego ostatniej rejestracji pojazdu. Trzecią jest oświadczenie potwierdzające, że pojazd używany spełnia wymogi.

Pewnie w tym punkcie pomyślicie sobie, że oświadczenie wystarczy, aby zalegalizować wywóz samochodu rozbitego. To jednak nie do końca prawda. Bo mechanizm bezpieczeństwa w tym zakresie został zapisany w art. 38 ust. 5 w/w rozporządzenia. Początkowo organy celne w poszczególnych państwach UE będą się wymieniać informacjami. W razie wątpliwości podczas importu auta z Niemiec np. polscy celnicy mogą skontaktować się z niemieckimi. Z czasem system zacznie jednak działać sprawniej. Powstanie bowiem elektroniczna baza. Po wpisaniu numeru VIN celnik będzie mógł zdalnie weryfikować zdatność pojazdu do ruchu. W niej znajdzie się informacja o dopuszczeniu do ruchu lub ewentualnym wycofaniu z ruchu.

Kluczowym punktem jest stworzenie systemu. Zapis art. 44 ust. 1 w/w rozporządzenia mówi wyraźnie o tym, że "państwa członkowskie wzajemnie pomagają sobie we wdrażaniu rozwiązań teleinformatycznych poprzez wymianę informacji na poziomie dwustronnym, w szczególności w celu weryfikacji statusu pojazdu, w tym weryfikacji jego statusu rejestracyjnego w państwie członkowskim, w którym był on wcześniej zarejestrowany".

Uszkodzonego auta nie będzie można wywieźć z kraju zakupu

W sytuacji, w której pojazd po sprawdzeniu w bazie nie spełni określonych warunków, "organy celne nie zwalniają danego pojazdu do wywozu i informują o tym zainteresowany podmiot gospodarczy za pośrednictwem tych systemów" (art. 39 ust. 2 w/w rozporządzenia). Optymistyczne jest tylko to, że pojawia się zapis mówiący o podmiocie gospodarczym.

Skutek tego zapisu może być jeden. Skoro uszkodzony samochód używany nie uzyska zezwolenia na wywóz, nie będzie mógł przekroczyć granicy danego kraju. Nawet jeżeli przekroczy, to nie będzie mógł zostać zarejestrowany w kraju docelowym. Brak zezwolenia na wywóz stanie się bowiem przeszkodą podczas opłacania akcyzy w urzędzie celnym. Celnicy odmówią przyjęcia deklaracji. Sprawdzą bowiem pojazd w ogólnoeuropejskiej bazie. A gdyby auto przeszło przez to sito, cały czas może zostać zatrzymane na etapie przeglądu technicznego, ewentualnie podczas rejestracji w kraju docelowym.

Czy koniec importu uszkodzonych aut używanych to dobry pomysł?

Koniec importu uszkodzonych aut używanych może znacznie utrudnić życie polskim handlarzom. Powód? Podczas zakupów samochodów w Europie Zachodniej lubią oni pokolizyjne okazje. Na samochodach takich można najlepiej zarobić. Można je tanio naprawić i sprzedać ze sporym zyskiem. A skala zjawiska jest potężna. Bo tylko w roku 2022 do naszego kraju przyjechały 722 tys. aut używanych (sprawnych i niesprawnych). W latach poprzednich liczba potrafiła znacznie przekraczać milion sztuk.

Argumentem w dyskusji nie może być jednak wyłącznie spojrzenie handlarzy. Bo generalnie zakaz taki może przynieść też i pewne korzyści. Już dziś przeciętne auto importowane do kraju ma ponad 12 lat. Jeżeli dodać do tego fakt pokolizyjnej przeszłości, otrzymujemy sytuację, w której Polska staje się złomowiskiem Europy. Chcemy, aby auta znajdujące w naszym kraju były w coraz lepszym, a nie gorszym stanie technicznym. Tego nie chcemy i może warto w ten sposób przeciwdziałać zjawisku?

Tak czy tak na razie mówimy o potencjalnym rozwiązaniu. Po pierwsze dlatego, że rozporządzenie KE to jedynie projekt. Po drugie nawet w sytuacji jego zatwierdzenia w obecnym kształcie, przepisy i tak mają znaczne vacatio legis. Zapisy dotyczące wywozu samochodów używanych zaczną bowiem obowiązywać dopiero "pierwszego dnia miesiąca następującego po 36 miesiącach od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia". Mówi o tym art. 38 ust. 1 w/w rozporządzenia.

Moto
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

pokaż więcej
Proszę czekać...