Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r., od 1 stycznia 2024 r. nie będzie zawiadomienia o zakupie / Rejestracja samochodu obowiązkowa od 1 stycznia 2024 r. Nie będzie zawiadomienia o zakupie. Nowe rozporządzenie / prostooleh / freepik.com

To już pewne. Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce znika instytucja zawiadomienia starosty o zakupie samochodu używanego zarejestrowanego w kraju. Kierowca w każdym przypadku będzie musiał dokonać rejestracji auta.

Od dłuższego czasu mówiło się o tym, że w Polsce zniknie zawiadomienie o zakupie samochodu używanego. To mógł wnieść do wydziału komunikacji kierowca, który nabył samochód zarejestrowany wcześniej w kraju. Fakt ten chronił go przed ewentualną karą. Teraz furtka ostatecznie jest zamykana. Pojawiło się rozporządzenie, które reguluje tę kwestię.

Nie będzie zawiadomienia o zakupie auta używanego

Zawiadomienie o zakupie samochodu używanego znika. Na dobre! To w dużej mierze wynik nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 7 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Nowy akt prawny kasuje w starym dwa zapisy. Mowa o załączniku nr 1 par. 4 oraz ust. 1 i 2. To oznacza mniej więcej tyle, że:

  • organ rejestrujący pojazdy nie będzie mógł przyjmować zawiadomień o nabyciu pojazdu zarejestrowanego.
  • organ rejestrujący nie będzie miał możliwości oznaczania dokumentów pojazdu adnotacją o treści "Zawiadomiono w dniu XXX o nabyciu pojazdu nr rej. XXX", a do tego dane nowego właściciela tym samym nie trafią do bazy CEPiK.

Ile kierowca ma czasu na przerejestrowanie samochodu?

Brak możliwości zgłoszenia zakupu oznacza, że kierowca nabywający samochód używany, które jest już zarejestrowany w kraju, ma tak naprawdę dwie możliwości.

  • Po pierwsze może nadal nie rejestrować pojazdu i pogodzić się z tym, że prędzej czy później dostanie karę od starosty. Może ją dostać nawet wtedy, gdy np. poprzedni właściciel zgłosi sprzedaż. Starosta będzie miał bowiem wszystkie dane kierowcy, który nie dopełnił obowiązku.
  • Po drugie może zdecydować się na obligatoryjne przerejestrowanie auta. W tym celu powinien udać się do wydziału komunikacji.

Osoba prywatna nabywająca pojazd używany ma na dochowanie obowiązku rejestracji auta 30 dni od dnia nabycia pojazdu. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni.

Ile wynosi kara za brak rejestracji pojazdu używanego?

Nowe przepisy tworzą aż cztery progów kar dla kierowców, którzy nie dochowają ustawowego obowiązku rejestracji samochodu używanego. Co ważne, kwoty wzrosły tu dwukrotnie. Kara do końca grudnia 2023 r. wynosi od 200 do 1000 zł. Mogą oni dostać:

  • 500 zł – gdy mówimy o osobie prywatnej,
  • 1000 zł – gdy osoba prywatna nie złożyła wniosku o rejestrację w terminie 180 dni,
  • 1000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 90 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta,
  • 2000 zł – gdy mówimy o przedsiębiorcy zajmującym się obrotem aut, który w 180 dni nie złoży wniosku o rejestrację auta.

Warto wiedzieć, że sprzedający również może dostać karę. Ta wynosi 250 zł i dotyczy faktu, że kierujący nie zgłosił faktu sprzedaży auta w terminie 30 dni.

Wyższe kary za brak rejestracji od 1 stycznia 2024 r.

Przepisy w zakresie obowiązku rejestracji pojazdu zaostrzą się 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że wszystkie wizyty w wydziale komunikacji po tej dacie będą oznaczały wyższą sankcję? Nie wszystkie. Mowa tylko o transakcjach, które zostały dokonane po tej dacie. W przypadku zakupu pojazdu przed 1 stycznia 2024 r. kierowca będzie objęty starymi zasadami i terminami na rejestrację samochodu. Od 1 stycznia będą go dotyczyć aż trzy nowe terminy – 30, 90 i 180 dni.

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...