Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
kara więzienia za brak OC, do więzienia za brak oc, nowe przepisy dla kierowców / Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy / Shutterstock

Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

Brak OC w pojeździe to na początek nawet 7200 zł kary!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nie pozostawia żadnych złudzeń. Każdy samochód zarejestrowany na terenie Polski musi posiadać ważną polisę OC. Może to być OC miesięczne czy roczne. Ważne, aby polisa była aktualna i aby między poszczególnymi polisami występowała ciągłość. Brak ciągłości lub brak ubezpieczenia oznacza poważne konsekwencje. I te można podzielić tak naprawdę na trzy bloki:

  • brak ważnego OC wykryty podczas kontroli drogowej oznacza, że kierowca straci dowód rejestracyjny pojazdu.
  • pojazd zostanie wycofany z ruchu. Będzie mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej wyłącznie jako ładunek na lawecie.
  • informację w sprawie braku OC otrzyma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kara w przypadku auta osobowego to nawet 7,2 tys. zł.

Lista brzmi poważne? Z pewnością tak. Tyle że to dopiero starter. Bo pełne spektrum konsekwencji może być dużo poważniejsze.

Brak OC a wypadek. Kierowca zapłaci za szkody z własnej kieszeni

Wyobraźmy sobie taki scenariusz, że brak OC został ujawniony nie podczas standardowej czy rutynowej kontroli drogowej. Wyszedł na jaw przy okazji kolizji. Co gorsze, to pojazd sprawcy nie posiada polisy. To otwiera przed kierującym całkowicie nowy blok konsekwencji. I te brzmią jeszcze bardziej tragiczne. Brak OC oznacza mniej więcej tyle, że sprawca zdarzenia w takim przypadku nie jest chroniony od odpowiedzialności cywilnej. W skrócie to on z własnej kieszeni będzie musiał zapłacić za naprawę pojazdów poszkodowanych czy szkody osobowe. Choć w tym przypadku warto wspomnieć o jeszcze dwóch okolicznościach.

  • Brak OC oznacza brak ochrony od odpowiedzialności cywilnej. Poszkodowani nie zostaną jednak na przysłowiowym lodzie. Pieniądze na naprawę pojazdów czy w ramach szkód osobowych wypłaci im UFG przez wybraną firmę ubezpieczeniową. Sprawca następnie będzie musiał zwrócić tę sumę w całości wraz z ustawowymi odsetkami.
  • Może się okazać, że sprawca wypadku i właściciel pojazdu to dwie różne osoby. W takim przypadku odpowiadają one za szkody i płacą karę za brak OC solidarnie. Solidarnie, czyli więcej zapłaci ten, który ma większe możliwości finansowe, ewentualnie z którego komornikowi uda się ściągnąć więcej pieniędzy.

Za brak OC można trafić do więzienia. Nowelizacja przepisów

Może się okazać, że sprawa kolizji trafi do sądu. Orzeczenie sędziego zobowiąże sprawcę do opłacenia kosztów naprawy pojazdu, ale i grzywny czy tzw. nawiązki lub zadośćuczynienia dla ofiary lub jej rodziny. W przypadku nawiązki lub zadośćuczynienia sprawca jadący autem bez OC nadal nie może liczyć na pomoc ubezpieczyciela. Powinien się natomiast spodziewać kwoty sięgającej czasami dziesiątek tysięcy złotych i możliwości... trafienia do więzienia. Czemu? O sprawie, a konkretnie nowelizacji przepisów w tym zakresie, informuje serwis Interia.

Otóż sprawcy do tej pory mogli się skutecznie migać od wypłaty zadośćuczynienia lub nawiązki. Komornik w takich przypadkach często bezskutecznie i miesiącami prowadził egzekucję długu. Po 1 października 2023 r. sprawcy nadal będą mogli próbować migać się od zapłaty zasądzonej kwoty, tyle że teraz niedopełnienie tego obowiązku może się wiązać z wyrokiem więzienia. Osobie, która uchyla się od obowiązku naprawienia szkody, grozić będzie kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. To wynik nowelizacji Kodeksu karnego i wprowadzenia do niego nowego przestępstwa o tym charakterze.

Kiedy za brak OC można trafić do więzienia?

Kierowca prowadzący pojazd bez ważnej polisy OC naraża się na poważne konsekwencje. Główną jest kara sięgająca dziś 7200 zł? Bzdura! Dużo poważniejsze są związane z wypadkiem drogowym. Bo wtedy sprawca zapłaci za szkody z własnej kieszeni i może zostać zobowiązany do wypłacenia nawiązki. Normalnie sumę pokryłby ubezpieczyciel. To element odpowiedzialności cywilnej. W przypadku braku obowiązkowej polisy musi zrobić to sam kierowca. A gdy nie będzie w stanie wypłacić zasądzonej sumy lub gdy będzie się uchylał od tego obowiązku, trafi do więzienia. A więc skutkiem braku OC po 1 października 2023 r. może się stać trafienie do zakładu karnego. Motywacja do pilnowania ważności polisy stanie się zatem jeszcze mocniejsza.

Moto
1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
08 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

pokaż więcej
Proszę czekać...