REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postąpić w przypadku podwójnego ubezpieczenia OC?

Mateusz Mirkiewicz
Aby zapobiec sytuacji, braku ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, umowy zawarte na okres 12 miesięcy, po upływie tego okresu, są automatycznie odnawiane na okres kolejnych 12 miesięcy. Fot. Fotolia
Aby zapobiec sytuacji, braku ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, umowy zawarte na okres 12 miesięcy, po upływie tego okresu, są automatycznie odnawiane na okres kolejnych 12 miesięcy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby zapobiec sytuacji, braku ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, umowy zawarte na okres 12 miesięcy, po upływie tego okresu, są automatycznie odnawiane na okres kolejnych 12 miesięcy.

Nie mamy jednak w tej sytuacji do czynienia z przedłużeniem kończącej się umowy, ale z samoistnym zawarciem nowej. Aby nie doszło do sytuacji automatycznego odnowienia umowy ubezpieczenia, ubezpieczający powinien najpóźniej na dzień przed upływem okresu ubezpieczenia skutecznie i na piśmie powiadomić ubezpieczyciela o wypowiedzeniu umowy. Zobowiązany jest on również do zawarcia nowej umowy z innym towarzystwem ubezpieczeniowym, na podstawie której okres ochrony ubezpieczeniowej będzie się rozpoczynał najpóźniej w dniu ustania odpowiedzialności wskazanej w starej umowie.

REKLAMA

Zobacz także: Kupując samochód nabywasz polisę

Jeśli dojdzie do automatycznego odnowienia umowy i równocześnie ubezpieczający zawrze nową umowę ubezpieczeniową, jest on wówczas objęty podwójnym ubezpieczeniem i jest zobowiązany do zapłacenia składki w obu towarzystwach ubezpieczeniowych. Zawarcie kolejnej umowy ubezpieczeniowej z formalnego punktu widzenia nie dotyczy już ubezpieczenia obowiązkowego, ponieważ warunek zawarcia obowiązkowej umowy został spełniony przy zawieraniu wcześniej obowiązującej umowy. W takiej sytuacji nie obowiązują stron wskazane w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych specyficzne metody rozwiązania umowy ubezpieczenia OC, a sposób rozwiązania umowy jest uzależniony jedynie od woli stron, które mają całkowitą swobodę w decydowaniu o zakończeniu łączącego je stosunku prawnego.

Zobacz także: Dochodzenie odszkodowania od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Niestety nie ma żadnych prawnych instrumentów, które mogłyby w obronie interesów ubezpieczającego zmusić zakład ubezpieczeń do rozwiązania z nim umowy ubezpieczeniowej w przypadku podwójnego bądź wielokrotnego ubezpieczenia, a jedynie zgodnie z art. 812 § 4 KC ubezpieczającemu przysługuje prawo odstąpienia od umowy w okresie 30 dni lub gdy jest przedsiębiorcą w okresie 7 dni od dnia zawarcia. Możliwe jest to dzięki temu, iż taka umowa dotyczy wówczas ubezpieczenia dobrowolnego, a spełnienie obowiązku ubezpieczenia nastąpiło poprzez zawarcie pierwotnej umowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA