Na co zwrócić uwagę przy ubezpieczeniu AC nowego samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
W umowie ubezpieczenia (koniecznie trzeba ją dogłębnie przestudiować, wraz z obowiązującymi regulaminami, do których nas odsyła) powinniśmy przede wszystkim odszukać co najmniej kilka kwestii. Nawet jeśli wydają się drobne, w sytuacji dochodzenia odszkodowania mogą okazać się nad wyraz kłopotliwe.
REKLAMA
Szyby
W umowie powinniśmy zwrócić uwagę na ubezpieczenie szyb. Istotne jest, żeby naprawa pękniętej czy uszkodzonej szyby (np. w wyniku uderzenia kamienia) była objęta ubezpieczeniem i umożliwiała pokrycie kosztów naprawy, jednocześnie nie naruszając zniżek za bezwypadkową jazdę. Utrata zniżki bowiem z tak trywialnego powodu, jak pęknięta szyba, może okazać się bolesna – zwłaszcza w pierwszych latach użytkowania samochodu. Coraz częściej takie rozwiązania są oferowane, jako opcje dodatkowe w umowach ubezpieczeń na wolnym rynku. Nie występują raczej w tzw. pakietach dealerskich.
Zobacz również: Kiedy nie dostaniesz pieniędzy z polisy OC lub AC?
Pełne odszkodowanie
Niektórzy ubezpieczyciele nie wypłacają pełnej kwoty odszkodowania. Często w umowie pojawiają się zapisy o procentowo określonym udziale własnym w szkodzie. W przypadku nowych samochodów może to być np. 15 % wartości auta z dnia szkody, które trzeba pokryć z własnej kieszeni. W tym przypadku pakiety dealerskie zwykle zapewniają pełne pokrycie strat.
Suma odszkodowania
Utrzymanie sumy ubezpieczenia po szkodzie - taką możliwość dają polisy nieprzewidujące tzw. konsumpcji sumy ubezpieczenia. Standardowo bowiem każda wypłata odszkodowania zmniejsza sumę ubezpieczenia. Jeśli mamy ubezpieczone auto na 40 tys. zł i dostaliśmy 25 tys. odszkodowania, to suma ubezpieczenia zostanie częściowo skonsumowana i będzie wynosiła 15 tys. zł. Jeśli będziemy chcieli ją uzupełnić, trzeba będzie opłacić dodatkową składkę,
Koszty naprawy w ASO
Warto zwrócić uwagę na to, czy ubezpieczenie pokryje koszty naprawy auta:
- oryginalnymi częściami zamiennymi (nie zamiennikami),
- w autoryzowanej stacji obsługi.
Ponownie jednak - pakiety dealerskie zawierają taką gwarancję, bo leży to w interesie sprzedających polisy dealerów. W zwykłej ofercie rynkowej taka opcja jest dostępna tylko w droższych wariantach polis. Co prawda nie ma obowiązku naprawy gwarancyjnej w ASO – autoryzowane serwisy zazwyczaj dokonują naprawy lepiej – stąd warto zastrzec taką możliwość w umowie, bez konieczności dopłacania do naprawy z własnej kieszeni. Poza tym przy bardziej skomplikowanych awariach dokonanie naprawy w serwisie nieautoryzowanym może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty gwarancji, lepiej się więc przed tym zabezpieczyć.
Odszkodowanie w wysokości wartości auta.
Warto wyszukać oferty, w których uwzględniono możliwie długi okres wypłaty odszkodowania z AC, w wysokości równej wartości fakturowej auta. Dotyczy to w szczególności tzw. szkód całkowitych, czyli:
- kradzieży,
- rozbicia auta, jeśli koszty naprawy przekraczają 70% jego wartości z dnia szkody.
Pakiety sprzedawane w salonach dealerskich dają taką gwarancję na 12 miesięcy. Na wolnym rynku okresy te najczęściej są krótsze, czasem widnieją jako opcja nadprogramowa. Coraz częściej w salonach dealerskich pojawiają się oferty ubezpieczenia GAP, czyli od utraty wartości auta. Mogą one przewidywać dopłatę do odszkodowania z AC, do wartości samochodu wypisanej na fakturze nawet przy samochodach do ósmego roku użytkowania. Oczywiście tego typu ubezpieczenie zwiększa składkę.
Zobacz również: Jak odwołać się od decyzji likwidatora szkody?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA