REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
budowa drogi Fot. Fotolia
budowa drogi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z rozwiązań inżynieryjnych, które mają za zadanie podnieść poziom bezpieczeństwa na polskich drogach jest tzw. przekrój 2+1 pasowy. Taki rodzaj drogi ma zredukować liczbę wypadków będących konsekwencją nieprawidłowego wyprzedzania.

Przekrój 2+1 pasowy to przekrój drogi, który składa się naprzemiennie w jeden lub dwa pasy ruchu w tym samym kierunku. Takie rozwiązanie sprzyja bezpiecznemu wyprzedzaniu wolniejszych pojazdów.

REKLAMA

Tego typu rozwiązania stosuje się od ponad 20 lat np. w Szwecji i w Nowej Zelandii. W Polsce kierowcy mają do dyspozycji tylko kilkadziesiąt kilometrów takich dróg. Jednak ze względu na zalety tego rozwiązania wkrótce ich liczba ma się zwiększyć.

Drogi w przekroju 2+1 pasowym zapewniają znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i swobody ruchu w porównaniu do zwykłych dróg dwukierunkowych. Np. w Szwecji odnotowano znaczny spadek liczby wypadków po rozpowszechnieniu takiego typu dróg.

Zobacz też: Czym różni się świeca zapłonowa przeznaczona do silników z instalacją LPG od zwykłej?

Jedną z głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą wypadki związane z nieprawidłowym wykonywaniem manewru wyprzedzania. Dlatego szczególnie istotne jest dokonanie separacji kierunków ruchu , aby zminimalizować zagrożenie doprowadzenia do najcięższych w skutkach zdarzeń drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce w ciągu ostatniego roku liczba wypadków zmalała o prawie 15% w porównaniu do roku 2011. W tym czasie oddano do użytku  około 700 kilometrów nowych tras szybkiego ruchu.

Układ pasów 2+1 w praktyce

REKLAMA

Jazda po tego typu drogach wygląda tak, że co 500-1800 metrów powtarzają się odcinki drogi o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku oddzielone od pasa do jazdy w przeciwnym kierunku barierą lub słupkami. Dzięki temu eliminuje się problem błędów w ocenie odległości potrzebnej do wyprzedzania, ponieważ nawet jeśli taki manewr trwa długo, to wyprzedzający pojazd nie zderzy się czołowo z  innym uczestnikiem ruchu.

Przekrój 2+1 pasowy znacznie poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejsza poziom agresji na drodze i zwiększa poziom swobody ruchu. Bez wątpienia poprawia się też komfort podróżowania i zmniejsza czas przejazdu daną drogą.

Zobacz też: Niemieccy offroaderzy pokochali Isuzu D-Max

Przykłady dróg w przekroju 2+1 pasowym w Polsce:

-obwodnica Gołdapi,

- obwodnica Olecka,

- obwodnica Kępna,

- obwodnica Siedlec,

- obwodnica Mrągowa,

- obwodnica Żyrardowa,

-odcinek pomiędzy Piaskami a Łopiennikiem.

Źródło: drogizaufania.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA