Drogi o układzie pasów 2+1. Czy to się sprawdza?
REKLAMA
REKLAMA
Przekrój 2+1 pasowy to przekrój drogi, który składa się naprzemiennie w jeden lub dwa pasy ruchu w tym samym kierunku. Takie rozwiązanie sprzyja bezpiecznemu wyprzedzaniu wolniejszych pojazdów.
REKLAMA
Tego typu rozwiązania stosuje się od ponad 20 lat np. w Szwecji i w Nowej Zelandii. W Polsce kierowcy mają do dyspozycji tylko kilkadziesiąt kilometrów takich dróg. Jednak ze względu na zalety tego rozwiązania wkrótce ich liczba ma się zwiększyć.
Drogi w przekroju 2+1 pasowym zapewniają znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa i swobody ruchu w porównaniu do zwykłych dróg dwukierunkowych. Np. w Szwecji odnotowano znaczny spadek liczby wypadków po rozpowszechnieniu takiego typu dróg.
Zobacz też: Czym różni się świeca zapłonowa przeznaczona do silników z instalacją LPG od zwykłej?
Jedną z głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą wypadki związane z nieprawidłowym wykonywaniem manewru wyprzedzania. Dlatego szczególnie istotne jest dokonanie separacji kierunków ruchu , aby zminimalizować zagrożenie doprowadzenia do najcięższych w skutkach zdarzeń drogowych.
W Polsce w ciągu ostatniego roku liczba wypadków zmalała o prawie 15% w porównaniu do roku 2011. W tym czasie oddano do użytku około 700 kilometrów nowych tras szybkiego ruchu.
Układ pasów 2+1 w praktyce
REKLAMA
Jazda po tego typu drogach wygląda tak, że co 500-1800 metrów powtarzają się odcinki drogi o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku oddzielone od pasa do jazdy w przeciwnym kierunku barierą lub słupkami. Dzięki temu eliminuje się problem błędów w ocenie odległości potrzebnej do wyprzedzania, ponieważ nawet jeśli taki manewr trwa długo, to wyprzedzający pojazd nie zderzy się czołowo z innym uczestnikiem ruchu.
Przekrój 2+1 pasowy znacznie poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejsza poziom agresji na drodze i zwiększa poziom swobody ruchu. Bez wątpienia poprawia się też komfort podróżowania i zmniejsza czas przejazdu daną drogą.
Zobacz też: Niemieccy offroaderzy pokochali Isuzu D-Max
Przykłady dróg w przekroju 2+1 pasowym w Polsce:
-obwodnica Gołdapi,
- obwodnica Olecka,
- obwodnica Kępna,
- obwodnica Siedlec,
- obwodnica Mrągowa,
- obwodnica Żyrardowa,
-odcinek pomiędzy Piaskami a Łopiennikiem.
Źródło: drogizaufania.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.