REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer autobusu?

Subskrybuj nas na Youtube
Autobus, ZTM. Fot. Fotolia
Autobus, ZTM. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasażer autobusu może domagać się odszkodowania od przewoźnika w różnych sytuacjach. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl tłumaczą prawne podstawy takich roszczeń wobec firmy przewozowej.

Pomimo bardzo szybkiego wzrostu liczby samochodów użytkowanych przez osoby prywatne, komunikacja autobusowa nadal odgrywa dość ważną rolę. Czasem korzystają z niej również osoby na co dzień podróżujące przy pomocy własnego samochodu - np. przy okazji pokonywania dalekich tras i wycieczek turystycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas przejazdów autobusem dochodzi niekiedy do szkód, za które odpowiada przewoźnik. Przykładem mogą być szkody związane z nieostrożnym hamowaniem. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl tłumaczą, w jakich sytuacjach pasażer autobusu może skutecznie dochodzić roszczeń wobec firmy przewozowej.

Warto wiedzieć, że takie roszczenia dotyczą nie tylko obrażeń, lecz również szkód finansowych związanych np. z uszkodzonym lub zaginionym bagażem.      

Do szkód zagranicznych w autobusach bywają stosowane polskie przepisy

W ramach wstępu warto wyjaśnić, że niniejszy artykuł prezentuje zasady odpowiedzialności przewoźnika autobusowego, które zostały określone przez polskie przepisy. Takie krajowe regulacje będą miały zastosowanie podczas podróży na terenie Polski.

REKLAMA

Pewne wątpliwości pojawiają się m.in. wtedy, gdy wypadek z udziałem polskiego pasażera autokaru ma miejsce za granicą. W takiej sytuacji zwykle stosowane jest prawo kraju, na terenie którego doszło do wypadku. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań pozaumownych (tzw. Rzym II) dopuszcza jednak pewien wyjątek od tej zasady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem polskie przepisy mogą zostać zastosowane nawet jeśli do wypadku autokarowego doszło za granicą, o ile osoba poszkodowana ma miejsce zamieszkania w Polsce, a przewoźnik jest polską firmą” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Odpowiedzialność polskiego przewoźnika będzie niezależna od winy

Warto wiedzieć, że polskie przepisy przewidują zaostrzone zasady odpowiedzialności przewoźnika autobusowego względem jego pasażerów. Zgodnie z artykułem 435 kodeksu cywilnego taki przewoźnik będący właścicielem autobusu odpowiada za szkody osobowe (m.in. potłuczenia oraz złamania) i szkody majątkowe (np. zniszczone ubranie) na zasadzie ryzyka, czyli niezależnie od swojej winy.

Jest to bardziej restrykcyjny wariant niż typowa odpowiedzialność na zasadzie winy. Od odpowiedzialności na zasadzie ryzyka można uwolnić się tylko wtedy, gdy osoba oskarżona o spowodowanie szkody wykaże, że taka szkoda miała miejsce na wskutek:

  • wyłącznej winy poszkodowanego 
  • siły wyższej, czyli niemożliwego do przewidzenia i uniknięcia czynnika
  • wyłącznej winy zidentyfikowanej osoby trzeciej, za którą oskarżony nie ponosi odpowiedzialności (np. kierowcy samochodu, który poprzez wymuszenie pierwszeństwa spowodował konieczność gwałtownego hamowania autobusu)

Przewoźnik autobusowy uniknie odpowiedzialności na zasadzie ryzyka, jeżeli udowodni zajście przynajmniej jednej z trzech wymienionych powyżej przesłanek egzoneracyjnych. „Orzecznictwo sądowe wskazuje, że skutkiem działania siły wyższej nie jest np. pęknięcie opony, oblodzenie drogi powodujące poślizg autobusu albo atak padaczki / zawał u kierowcy” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Firma przewozowa odpowiada również za całość bagażu

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl zwracają uwagę, że odpowiedzialność przewoźnika autobusowego obejmuje również bagaż pasażera. W przypadku bagażu osobistego przewożonego blisko ciała (takiego jak np. torebki lub małe plecaki) odpowiedzialność przewoźnika ogranicza się do sytuacji związanych z jego winą lub rażącym niedbalstwem.

Krajowe przepisy inaczej regulują kwestię odpowiedzialności za bagaż, nad którym pasażer nie może sprawować stałego nadzoru. „Odpowiedzialność przewoźnika dotycząca takiego bagażu (znajdującego się np. w specjalnym luku) jest kształtowana na podstawie zasady ryzyka. Oznacza to, że ciężar dowodu (skutkującego uwolnieniem się od odpowiedzialności) będzie spoczywał na przewoźniku autobusowym. To stanowi różnicę względem bagażu osobistego. Odpowiedzialność firmy transportowej za szkody związane z takim podręcznym bagażem musi udowodnić poszkodowany” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Bilet autobusowy stanowi bardzo ważny dowód w sprawie

Warto wiedzieć, że roszczenie skierowane wobec przewoźnika autobusowego zwykle pokryje jego ubezpieczyciel. Chodzi o firmę zapewniającą ochronę w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC autobusu, dodatkowej polisy NNW, ubezpieczenia bagaży albo ogólnej polisy OC. Eksperci porównywarki Ubea.pl przypominają, że wypłata zadośćuczynienia za szkody osobowe jest możliwa z więcej niż jednej polisy (np. jednocześnie z obowiązkowego OC oraz NNW).

Niezależnie od tego, który zakład ubezpieczeń zajmie się przyjęciem zgłoszenia i likwidacją szkody, wymagane będą pewne dokumenty. Podstawą jest potwierdzenie zakupu biletu.

Bardzo przydatny dowód stanowi notatka policyjna dotycząca zdarzenia, nagranie z monitoringu, zeznanie świadków oraz dokumentacja zdjęciowa. Nie można również zapominać o dokumentach medycznych, które potwierdzą wystąpienie szkód osobowych” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA