Czy wiesz co robić, gdy samochód „ściąga”?
REKLAMA
REKLAMA
Jedną z wielu przyczyn nietrzymania kierunku jazdy przez samochód jest: luz lub zła geometria zawieszenia, zużyte ogumienie, blokujące hamulce lub zła naprawa blacharska, nieprawidłowe nachylenie koła, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnic lub zła zbieżność kół. Nieprawidłowe kąty pochylenia i wyprzedzenia da się skorygować jedynie przez wymianę wahacza, sprężyn lub zwrotnicy. Najczęściej wystarczy korekta geometrii, aby naprawić ten problem.
REKLAMA
Zobacz też: Jak stosować pierścienie dystansowe?
Wyraźne ściąganie odczujemy zazwyczaj przy przyspieszaniu lub hamowaniu, gdyż następuje wówczas znaczne przesunięcie koła (do przodu podczas przyspieszania i do tyłu przy hamowaniu) i dużą zmianę geometrii, połączoną ze znacznym przesunięciem osi jednego z kół.
Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS
Jeśli ściąganie pojawia się mimo wykonanej geometrii zawieszenia to prawdopodobnie przyczyną będzie opona, która “ułożyła” się do złego kąta pochylenia koła. Aby wyeliminować tę przyczynę wystarczy zamienić koła stronami, czyli lewe założyć z prawej strony, a prawe z lewej. Jeśli po tej korekcie auto nadal "ściąga" to winne są opony. Aby to wyeliminować, należy kupić dwie nowe opony. Ściąganie może pojawić się również po przełożeniu kół z przodu do tyłu. Powodem będą różne kąty pochylenia osi przedniej i tylnej.
Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?
Układ hamulcowy ma również wpływ na utrzymywanie kierunku jazdy. Zablokowane klocki hamulcowe w jednym z kół na pewno będą przyczyną ściągania. Usterkę taką łatwo zdiagnozować. Wystarczy sprawdzić temperaturę lewego i prawego koła. Także niefachowo wykonana naprawa po wypadku (nierównoległość osi, złe kąty pochylenia), może być przyczyną ściągania.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA