REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz jak wymieniać koło w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Krok po kroku wyjaśniam jak zmienić koło w samochodzie jeśli złapiemy gumę.

Do wymiany kół potrzebne są nam: - klucz do kół (do kupienia na każdej stacji benzynowej, jeśli nie mam go w samochodzie) - podnośnik (tu lepsza jest garażowa "żaba" ze względu na stabilność, w drodze wystarczy nam podnośnik fabryczny auta) - rękawice (przydadzą się, aby nie pobrudzić rąk) - coś do podłożenia pod opony, np. drewniany klocek albo cegła, aby zablokować auto - opony na zmianę ;)

REKLAMA

Stawiamy auto na równym, twardym podłożu. Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy pierwszy lub wsteczny bieg. Koła po stronie, której nie podnosimy, blokujemy za pomocą cegły, klocka lub specjalnej podkładki.

Znajdujemy w instrukcji punkt podparcia lub mocowania do podnośnika. Nie wolno auta podnosić w dowolnym miejscu, można przebić podłogę! Bezpieczne jest podnoszenie auta o elementy konstrukcyjne, wzmocnienia podłogi, punkty mocowania wahaczy etc.

Zobacz też: Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

REKLAMA

Powoli podnosimy auto do góry. Zanim jednak koła podniosą się nad ziemię, należy poluzować ich śruby. Potem podnosimy auto do góry tak, aby koła znalazły się 3-4 centymetry nad ziemią (lub więcej, jeśli jest to nam potrzebne). Odkręcamy śruby i odkładamy je w czyste miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdejmujemy koło. Zdjęte koło warto wsunąć pod samochód, będzie to dodatkowe zabezpieczenie w razie, gdyby spadł z podnośnika. Zakładamy nowe koło pilnując, aby otwory w felgach pokryły się z otworami na śruby w piaście.

Bierzemy do ręki jedną śrubę, czyścimy ją z piachu i starego smaru. Możemy dla łatwości odkręcenia jej w przyszłości posmarować jej gwint lekko smarem (ale nie wd40 ani loctite!). Pierwsze kilka obrotów wkręcamy ręką, nigdy kluczem! Jeśli śruba nie złapie gwintu, możemy zniszczyć ją albo piastę! Śruba powinna lekko wkręcić się w piastę. Pierwszą warto dokręcić do momentu, aż wyczujemy opór. Wtedy wkręcamy pozostałe śruby, w ten sam sposób. Dokręcamy lekko śruby kluczem, aby koło nie miało luzu.

Zobacz też: Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Teraz opuszczamy powoli samochód na ziemię, pamiętając o wyjęciu koła (lub kół), które wcześniej podłożyliśmy. Po opuszczeniu auta na ziemię musimy dociągnąć śruby od kół. Najlepiej jest to robić kluczem dynamometrycznym, sprawdzając w instrukcji z jaką siłą należy dociągnąć śruby. Można to też jednak zrobić ręką: należy kluczem do kół, bez żadnych przedłużek, dokręcić śrubę ręką tak mocno, jak tylko możemy. W żadnym wypadku nie dokręcamy śrub nogą!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA