REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Oleśnicy centrum naukowo-badawczym Politechniki Wrocławskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Przyszli inżynierowie z Politechniki Wrocławskiej będą testować rozwiązania z zakresu przemysłu samochodowego i kolejowego na lotnisku w Oleśnicy. Obiekt ten pozwoli sprawdzać możliwości nowych napędów, zawieszeń i nadwozi, a na terenie obiektu powstanie docelowo 8 laboratoriów.

Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe Politechniki Wrocławskiej

Lotniczy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Politechniki Wrocławskiej – centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy (Dolnośląskie). List intencyjny w tej sprawie podpisał w poniedziałek z władzami uczelni szef MON Tomasz Siemoniak.

REKLAMA

Projekt zakłada, że na lotnisku prowadzone będą m.in. badania nad dronami, oraz badania dla przemysłu samochodowego i kolejowego w zakresie nowych rozwiązań napędów, zawieszeń i nadwozi. W sumie w ośrodku badawczym ma działać osiem laboratoriów. W planach jest również organizacja na lotnisku imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz stworzenie w Oleśnicy muzeum lotnictwa.

Zobacz też: Studenci z Polski w drugim etapie Valeo Innovation Challenge

„Chcę podkreślić szczególne otwarcie ministerstwa na współpracę z uczelniami technicznymi. To jest nasz szczególny partner w dziele modernizacji. Ze swojej strony deklaruję, że będziemy ten projekt pilotować, aby te ambitne plany się zrealizowały” – podkreślił po podpisaniu dokumentu minister Siemoniak.

Jak dodał, po uruchomieniu centrum, politechnika będzie mogła liczyć na zlecenia z MON.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Plany rektora i uczelni jeśli chodzi o te tereny są szerokie. My realizujemy dziesięcioletni program modernizacji - to jest 130 mld zł, które chcemy w jak największym stopniu wydać w polskim przemyśle i polskiej nauce” – zaznaczył szef MON.

Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. Tadeusz Więckowski podkreślił, że utworzenie centrum badawczego na terenie b. lotniska pozwoli uczelni lepiej się rozwijać.

REKLAMA

"Wielu technologii, wielu rzeczy które tutaj tworzymy nie jesteśmy w stanie badać i rozwijać we Wrocławiu - chociażby z tak prozaicznego powodu, jak oddziaływanie na środowisko. Naszą wielką szansą jest obszar po byłym lotnisku. Będziemy tam lokowali technikę związaną z lotnictwem, ale również nasze wydziały związane z energetyką, mechaniką, elektroniką – to techniki, które się gwałtownie rozwijają, których potrzebuje nasz przemysł i wojsko” – powiedział.

List intencyjny, wraz z szefem MON i rektorem uczelni podpisała prezes Agencji Mienia Wojskowego Ilona Kowalska. W zasobach AMW znajduje się liczący ponad 340 ha obszar po byłym lotnisku. Prezes Kowalska poinformowała, że uczelnia będzie mogła kupić teren po lotnisku z bonifikatą. Na razie nie wiadomo jednak, jakie pieniądze będą potrzebne na ten cel.

Starania o powołanie centrum na terenie byłego lotniska w Oleśnicy prowadzone były od kilku lat. Początkowo brano pod uwagę lotnisko w podwrocławskim Szymanowie, jednak, jak uznano, obiekt w Oleśnicy stwarza większe możliwości ze względu na lokalizację, infrastrukturę i utwardzony pas startowy.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA