REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Oleśnicy centrum naukowo-badawczym Politechniki Wrocławskiej

Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Przyszli inżynierowie z Politechniki Wrocławskiej będą testować rozwiązania z zakresu przemysłu samochodowego i kolejowego na lotnisku w Oleśnicy. Obiekt ten pozwoli sprawdzać możliwości nowych napędów, zawieszeń i nadwozi, a na terenie obiektu powstanie docelowo 8 laboratoriów.

Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe Politechniki Wrocławskiej

Lotniczy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Politechniki Wrocławskiej – centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy (Dolnośląskie). List intencyjny w tej sprawie podpisał w poniedziałek z władzami uczelni szef MON Tomasz Siemoniak.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zakłada, że na lotnisku prowadzone będą m.in. badania nad dronami, oraz badania dla przemysłu samochodowego i kolejowego w zakresie nowych rozwiązań napędów, zawieszeń i nadwozi. W sumie w ośrodku badawczym ma działać osiem laboratoriów. W planach jest również organizacja na lotnisku imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz stworzenie w Oleśnicy muzeum lotnictwa.

Zobacz też: Studenci z Polski w drugim etapie Valeo Innovation Challenge

„Chcę podkreślić szczególne otwarcie ministerstwa na współpracę z uczelniami technicznymi. To jest nasz szczególny partner w dziele modernizacji. Ze swojej strony deklaruję, że będziemy ten projekt pilotować, aby te ambitne plany się zrealizowały” – podkreślił po podpisaniu dokumentu minister Siemoniak.

REKLAMA

Jak dodał, po uruchomieniu centrum, politechnika będzie mogła liczyć na zlecenia z MON.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Plany rektora i uczelni jeśli chodzi o te tereny są szerokie. My realizujemy dziesięcioletni program modernizacji - to jest 130 mld zł, które chcemy w jak największym stopniu wydać w polskim przemyśle i polskiej nauce” – zaznaczył szef MON.

Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. Tadeusz Więckowski podkreślił, że utworzenie centrum badawczego na terenie b. lotniska pozwoli uczelni lepiej się rozwijać.

"Wielu technologii, wielu rzeczy które tutaj tworzymy nie jesteśmy w stanie badać i rozwijać we Wrocławiu - chociażby z tak prozaicznego powodu, jak oddziaływanie na środowisko. Naszą wielką szansą jest obszar po byłym lotnisku. Będziemy tam lokowali technikę związaną z lotnictwem, ale również nasze wydziały związane z energetyką, mechaniką, elektroniką – to techniki, które się gwałtownie rozwijają, których potrzebuje nasz przemysł i wojsko” – powiedział.

List intencyjny, wraz z szefem MON i rektorem uczelni podpisała prezes Agencji Mienia Wojskowego Ilona Kowalska. W zasobach AMW znajduje się liczący ponad 340 ha obszar po byłym lotnisku. Prezes Kowalska poinformowała, że uczelnia będzie mogła kupić teren po lotnisku z bonifikatą. Na razie nie wiadomo jednak, jakie pieniądze będą potrzebne na ten cel.

Starania o powołanie centrum na terenie byłego lotniska w Oleśnicy prowadzone były od kilku lat. Początkowo brano pod uwagę lotnisko w podwrocławskim Szymanowie, jednak, jak uznano, obiekt w Oleśnicy stwarza większe możliwości ze względu na lokalizację, infrastrukturę i utwardzony pas startowy.

Źródło: materiały prasowe PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA