Europejski rynek sprzedaży nowych samochodów w końcu na plusie
REKLAMA
REKLAMA
Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji:
REKLAMA
Polski rynek motoryzacyjny pnie się w górę
REKLAMA
Nasz kraj zanotował drugi rok z rzędu wzrost rejestracji nowych osobówek, co daje powody do optymizmu. Co prawda o takim urodzaju jak w brytyjskich czy hiszpańskich salonach nie ma mowy, jednak na tle pozostałych członków UE, jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, wypadamy nieźle. Tego samego nie możemy jeszcze powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który, choć i tak zawyżony przez zjawisko reeksportu, w porównaniu z Włochami, Hiszpanią czy Wielką Brytanią jest wciąż bardzo niski.
W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 327 219 nowych samochodów osobowych. Wynik, zgodnie z naszymi prognozami, okazał się o 12,9% lepszy niż w całym 2013 r. Na taki rezultat wpływ miał przede wszystkim pierwszy kwartał za sprawą tzw. okienka derogacyjnego. Możliwość odliczenia pełnego VAT przez firmy wywołała lawinę zamówień na „kratki”. Okno z kratką wpłynęło także na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w Polsce – 61,3% z nich to firmy, a tylko 38,7% nabywców to klienci indywidualni.
Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape
W 2015 r. w Polsce sprzedamy nawet 360 tys. nowych samochodów?
Polski rynek motoryzacyjny, aby pobudzić wewnętrzny popyt na nowe samochody, potrzebuje dodatkowych zachęt od Ministerstwa Finansów. Chciałbym przypomnieć, że podatek akcyzowy w wysokości 18,6% dla samochodów powyżej 2l pojemności czy dość skomplikowany i nieprzyjazny sposób odliczania pełnego podatku VAT to prawie 42% dodatkowych podatków na samochodzie. Klienci, zarówno indywidualni jak i firmy, potrzebują wsparcia, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji.
Liczba 350-360 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 7-10% wzrost r/r, wydaje się moim zdaniem realna.
Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM
Źródło: Materiały prasowe Exact Systems
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.