LPG: umożliwi transformację energetyczną?

LPG: umożliwi transformację energetyczną? / Fotolia
LPG stanie się jednym z filarów transformacji energetycznej jako przyjazne środowisku i zarazem ekonomiczne paliwo przejściowe.

Gaz LPG: dostępne, bezpieczne i ekologiczne źródło energii

Polska Organizacja Gazu Płynnego zrzeszająca największe przedsiębiorstwa z sektora LPG obchodzi w tym roku 25-lecie istnienia. Od momentu powstania organizacja aktywnie uczestniczy w promocji LPG jako dostępnego, bezpiecznego, ekonomicznego i ekologicznego źródła energii. W tym czasie konsumpcja gazu płynnego w Polsce wzrosła ponad trzykrotnie i w 2020 roku wyniosła 2,34 mln ton, z czego 74 proc. stanowiła konsumpcja w segmencie autogazu.

Celem rewizji strategii POGP jako organizacji zrzeszającej podmioty z branży gazu płynnego jest zwiększenie wpływu branży na dekarbonizację i poprawę jakości powietrza w Polsce. Gaz płynny wpisał się na trwałe w polski miks energetyczny, teraz czas na zwiększenie roli bio LPG i rozwój innowacyjnych rozwiązań - mówi Sylwester Śmigiel przewodniczący POGP. „Gaz płynny to znakomite paliwo przejściowe, które wspiera zarówno zmniejszenie śladu węglowego, a jednocześnie przyczynia się do poprawy jakości powietrza poprzez eliminację cząstek stałych." - dodaje Sylwester Śmigiel.

LPG sposobem na dekarbonizację transportu?

Już teraz gaz płynny odgrywa istotną rolę w procesie przechodzenia do gospodarki niskoemisyjnej. LPG jest efektywnym kosztowo rozwiązaniem dla dekarbonizacji w obszarach takich jak: transport, wytwarzanie ciepła, rolnictwo i przemysł.

Zaangażowanie branży LPG na rzecz niskoemisyjności przejawia się również poprzez rozwijanie inicjatyw w zakresie bio LPG - paliwa gazowego typu drop-in produkowanego ze źródeł biologicznych, a potencjalnie także z odnawialnej energii elektrycznej. Jego niekwestionowaną zaletę stanowi fakt, że jest to zielone paliwo, które zapewnia redukcję emisji CO2 o 80 proc. w stosunku do konwencjonalnego LPG. Analizy wskazują, że wraz z rozwojem procesów produkcji bio LPG ma szansę w niedalekiej przyszłości stać się paliwem w 100% odnawialnym. Z kolei pod względem zastosowania i wydajności bio LPG nie różni się od konwencjonalnego gazu płynnego. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy urządzeń zasilanych LPG - od pojazdów po kotły gazowe, będą mogli z dnia na dzień przejść na bio LPG bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z adaptacją lub wymianą posiadanych urządzeń.

LPG w wersji bio. Europa już inwestuje!

W ostatnim czasie firma członkowska POGP zrealizowała pierwszą dostawę bio LPG z Polski do Czech. Firmy z branży regularnie inwestują w nowoczesne produkty jak gazy odwonione, butle kompozytowe czy butle z lekkiej stali. Jesteśmy przekonani, że produkty bio LPG będą niebawem dostępne na rynku polskim, już teraz firmy członkowskie otrzymują zapytania od przedsiębiorstw w tym zakresie. - powiedział Sylwester Śmigiel.

Jednym z głównych wyzwań w nadchodzących latach będzie walka z zanieczyszczeniem powietrza. W ostatnim czasie obserwujemy rozwój inicjatyw zmierzających do poprawy jakości powietrza. Jedną z nich jest program „Czyste powietrze” realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program oferuje dofinansowanie do wymiany nieefektywnych źródeł ciepła na nowoczesne rozwiązania spełniające najwyższe normy, takie jak np. instalacje na gaz płynny. Rola gazu płynnego jest szczególnie istotna na terenach wiejskich i słabo zurbanizowanych, które nie są podłączone do sieci gazu ziemnego. W ich przypadku gaz płynny stanowi atrakcyjne i przystępne kosztowo rozwiązanie do ogrzewania domów i gospodarstw, które przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Według szacunków POGP w 2020 roku liczba prywatnych instalacji zbiornikowych w Polsce wynosiła około 110 tys., co oznacza wzrost o 10 proc. rok do roku.

Autogaz w Polsce: jesteśmy liderami!

Polska jest obecnie największym rynkiem w Unii Europejskiej pod względem zużycia autogazu. Po polskich drogach porusza się około 3 mln pojazdów zasilanych LPG, a udział autogazu w rynku paliw transportowych wynosi 15 proc. Gaz płynny jest tym samym największym paliwem alternatywnym w Polsce, a dzięki inwestycjom przedstawicieli sektora w rozwój infrastruktury i technologii produkcji, spełnia najwyższe normy jakości. Stanowi to dobry punkt wyjścia do aktywnego udziału branży LPG w procesie wdrażania koncepcji transportu niskoemisyjnego. W obszarach takich jak transport publiczny gaz płynny może być stosowany jako paliwo komplementarne dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Polska jest również pionierem w zakresie rozwiązań wykorzystujących gaz płynny w pojazdach rolniczych.

Celem POGP jest aktywny udział w procesie transformacji energetycznej, zachowanie konkurencyjnego i przyjaznego rynku dla milionów konsumentów gazu płynnego oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw związanych z produkcją i dystrybucją LPG. Aby je osiągnąć konieczne jest zbudowanie świadomości na temat roli LPG i bio LPG w polityce energetycznej, jak również zapewnienie otoczenia regulacyjnego, które uwzględni potrzeby branży i jej konsumentów w perspektywie realizacji długofalowych celów społecznych i ekologicznych. - mówi Sylwester Śmigiel.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...