Mercedes-Benz ulepsza napęd hyrydowy - Intelligent Hybrid
REKLAMA
REKLAMA
Usprawniona hybryda - Intelligent Hybrid
Mercedes-Benz opracował nowy system dla swoich hybryd, który nosi nazwę Intelligent Hybrid. Jest to system, który zarządza energią zgromadzoną w akumulatorach znajdujących się w samochodzie. Potrafi on m. in. ocenić a także uwzględnić przebieg drogi znajdującej się przed pojazdem, co pozwala na jak najwydajniejsze zarządzanie zgromadzoną energią. System ten stale monitoruje trasę, nawet kiedy wyłączona jest nawigacja satelitarna. Dzięki temu, podczas jazdy możemy w maksymalny sposób wykorzystywać odzyskaną energię.
REKLAMA
Zjazd ze wzniesienia
Niewiele z aktualnie produkowanych hybryd potrafi w sposób efektywny odzyskiwać energię podczas zjazdu ze wzniesienia. Ich podstawowym problemem jest niewłaściwe ładowanie, przez co nie potrafią odzyskać energii podczas zjazdu w dół. Jednak technologia wprowadzona przez Mercedes-Benz, która została zastosowana po raz pierwszy w Mercedesie klasy S latem 2013 roku, pozwala na wykorzystanie wszelkich możliwości rekuperacji, które zapewnia droga znajdująca się przed samochodem.
Zobacz też: 9-stopniowa skrzynia biegów Mercedes-Benz
W życiu codziennym oznacza to, że jeśli akumulator jest całkowicie naładowany, silnik elektryczny będzie automatycznie wspomagał jednostkę spalinową. Kiedy akumulatory zostaną rozładowane, jednostka zacznie automatycznie, korzystając ze znajomości topologii trasy, w jak najefektywniejszy sposób ładować akumulatory. W rezultacie pozwala to na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Nawigacja pomaga obniżyć zużycie paliwa
REKLAMA
Aby jak najlepiej obliczyć potencjał rekuperacyjny drogi znajdującej się przed autem, system Intelligent Hybrid wykorzystuje dane z nawigacji COMAND Online. Należą do nich m. in. informacje o trasie oraz o ograniczeniach prędkości, które mogą znajdować się na dystansie nawet 7 kilometrów (dane wyliczane są z dokładnością do 1 metra).
Jednostka zarządzającą układem napędowym (Central Powertrain Controller – CPC) przetwarza te informacje, a następnie podejmuje odpowiednie działania – obniża poziom naładowania baterii przed zbliżającym się wzniesieniem poprzez uruchomienie jednostki elektrycznej lub jedynie zwiększenie roli silnika elektrycznego. Kontroluje przy tym każdą potencjalną konieczność doładowania akumulatorów, aby zapewnić optymalny poziom energii. Aby jak najlepiej wyliczyć potencjał odzyskanej energii, algorytmy sterujące uwzględniają takie parametry jak aktualna masa pojazdu, styl jazdy kierowcy (prędkość oraz częstość hamowań), a także wykorzystanie urządzeń dodatkowych.
Zobacz też: AMG buduje własne auto
Niewątpliwą zaletą tego systemu jest fakt, że możemy liczyć na efektywne odzyskiwanie energii nawet gdy nie korzystamy z nawigacji satelitarnej. Wynika to z faktu, że Intelligent Hybrid wylicza prawdopodobieństwo zmiany kierunku jazdy w zależności od drogi którą się poruszamy. Na przykład gdy poruszamy się autostradą, system zakłada, że prawdopodobnie będziemy nią jechać jeszcze przez co najmniej 7 kilometrów.
REKLAMA
System opracowany przez Mercedes-Benz informuje na bieżąco kierowcę o zbliżającej się możliwości zwiększonego odzysku energii za pomocą wyświetlacza, na którym wyświetlany jest przepływ energii, podświetlając drogę przed samochodem na zielono.
Jaką oszczędność paliwa niesie za sobą zastosowanie systemu Intelligent Hybrid? Wszystko zależy od topografii drogi, którą się poruszamy. Wskazuje na to doświadczenie płynące z wielu tysięcy kilometrów pokonanych podczas jazd testowych nowego systemu. Im więcej podjazdów, tym więcej uda nam się zaoszczędzić. Dlatego system ten najlepiej sprawdzi się w terenie górzystym, natomiast gorsze rezultaty osiągniemy podczas jazdy po nawierzchni gładkiej, nizinnej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.