REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym.
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sejm znowelizował ustawę o transporcie kolejowym. Zmiany dot. m.in. ułatwień w zakresie prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych na kolei.

Sejm znowelizował w środę ustawę o transporcie kolejowym. Nowe prawo zakłada m.in., iż PKP PLK będą mogły czasowo, bez konieczności wywłaszczenia, korzystać z nieruchomości niezbędnej do modernizacji czy przebudowy infrastruktury kolejowej.

REKLAMA

Za uchwaleniem nowelizacji głosowało 294 posłów, nikt nie był przeciw, jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.

Zobacz też: Zamiast na szrot, oddasz auto do dilera

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym

Jak tłumaczył wcześniej wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki celem komisyjnego projektu nowelizacji o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw jest przyspieszenie inwestycji kolejowych. Wskazał, że chodzi przede wszystkim o uproszczenie procedur administracyjnych na etapie przygotowań do inwestycji. Dotyczy to szybszego pozyskiwania decyzji lokalizacyjnych czy pozwoleń na budowę.

Celem nowego prawa jest też przyspieszenie inwestycji kolejowych współfinansowanych z pieniędzy UE oraz zwiększenie ilości przewozów intermodalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z nowelą skrócenie procedur administracyjnych, ma się odbyć m.in. poprzez wprowadzenie czasowych uprawnień dla zarządcy infrastruktury kolejowej (PKP PLK - PAP) oraz jednostek samorządu terytorialnego do korzystania z nieruchomości niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej bez konieczności dokonania wywłaszczenia. W ten sposób będzie można też zająć teren wód płynących lub teren dróg publicznych. Takie zajęcie nieruchomości możliwe byłoby na czas trwania inwestycji.

Obecnie przepisy ustawy o transporcie kolejowym nie pozwalają podmiotom realizującym inwestycje kolejowe zajmować nieruchomości na czas realizacji projektu bez konieczności dokonywania ich podziałów i wywłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zobacz też: Ułatwienia dla importerów aut - potwierdzenie zapłaty akcyzy

W uzasadnieniu do noweli jej autorzy wskazali, że ten problem szczególnie często występuje podczas modernizacji linii kolejowych, gdy konieczna jest budowa skrzyżowań dwupoziomowych. W konsekwencji, następuje zmiana stanu prawnego części nieruchomości drogowej, powstaje obowiązek wypłaty odszkodowań oraz zarządzania częścią drogi (w okresie 5-letniego okresu monitorowania inwestycji realizowanej ze środków unijnych), co zdecydowanie wykracza poza zakres statutowych działań zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli PLK S.A. a także przedłuża cały proces inwestycyjny.

REKLAMA

PKP PLK budując linię kolejową do przejazdu pociągów z prędkością 160 km/h lub wyższą ma obowiązek przebudować skrzyżowanie jednopoziomowe na dwupoziomowe, czyli wybudować wiadukt drogowy oraz niezbędne drogi równoległe stanowiące dojazdy od likwidowanych skrzyżowań jednopoziomowych.

Nowe prawo przewiduje też, finansowanie bądź współfinansowanie z pieniędzy publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych PKP PLK przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej, oraz przeznaczonych do prowadzenia działań ratowniczych. PKP będzie mogła wykorzystać środki ze sprzedaży akcji lub udziałów na sfinansowanie kosztów inwestycji lub remontów dworców kolejowych i wsparcia finansowego spółek utworzonych przez PKP S.A.

Zobacz też: Jednolite europejskie niebo - zminy w transporcie lotniczym?

Będzie więcej przewozów intermodalnych?

Nowela ma także przyczynić się do zwiększenia liczby przewozów intermodalnych (to przewozy realizowane, co najmniej dwoma różnymi środkami transportu - PAP), poprzez umożliwienie obniżania kosztów korzystania z infrastruktury kolejowej przez przewoźników.

Nowelizacja ustawy miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 8, który wszedłby w życie z dniem 21 maja 2015 r.(PAP)

mick/ krm/ wkr/ par/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA