REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie sezonu Castrol EDGE Fiesta Trophy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Castrol EDGE Fiesta Trophy
Castrol EDGE Fiesta Trophy
Fot. Castrol

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się puchar Castrol EDGE Fiesta Trophy. Główną nagrodę – Forda Fiestę Sport – zdobył Radosław Typa. Do końca nie mógł być jednak pewny wygranej – przez cały czas mocno naciskali go inni zawodnicy.

Zmagania małych rajdówek klasy R2 rozpoczął w kwietniu Rajd Świdnicki, podczas którego rywalizowało siedmiu kierowców. Od zwycięstwa rozpoczął Radosław Typa, który – jak się później okazało – nie oddał pierwszego miejsca w tabeli aż do końca sezonu. Co nie znaczy, że wygrana przyszła mu łatwo. – Stawka kilku kierowców w jednakowych samochodach sprawia, że to jest prawdziwy sport i prawdziwe ściganie. Liczą się umiejętności i taktyka – tak zmagania pucharowe ocenia Łukasz Byśkiniewicz.

REKLAMA

REKLAMA

W Rajdzie Karkonoskim do rywalizacji dołączyli bracia Marcin i Filip Nivette. Ten drugi wygrał już w pierwszym starcie. Rekord frekwencji pucharowych Fiest przypadł na Rajd Rzeszowski, w którym wystartowało dziewięć załóg. Po raz drugi w sezonie najszybciej na mecie zameldował się Typa. Podczas następnej rundy Castrol EDGE Fiesta Trophy, Rajdu Polski, pierwsze skrzypce grał Filip Nivette, odnosząc kolejny sukces w pucharze. O tytule rozstrzygnął Rajd Dolnośląski, który znów został zdominowany przez Filipa Nivette. Jednak czwarte miejsce Radosława Typy wystarczyło mu do triumfu w całym cyklu.

Zobacz też: Jorge Lorenzo drugi raz Mistrzem Świata MotoGP!

W końcowej punktacji Radosław Typa zdobył 104 punkty i o pięć oczek wyprzedził Łukasza Byśkiniewicza, który jako jedyny w stawce nie zszedł z podium podczas całego sezonu. Pilotowany przez legendę polskich rajdów, Macieja Wisławskiego, Byśkiniewicz udowodnił, że trzeba być na mecie, a wynik... sam się znajdzie. Tytuł drugiego wicemistrza zdobyli Filip Nivette i Artur Natkaniec, którzy zapowiedzieli, że w przyszłym sezonie powalczą o wygraną. Na czwartym miejscu z 77 punktami sezon zakończył Aleksander Jaroszewicz. Piąty był Aron Domżała (64 pkt), szósty Rafał Stalmach (49 pkt), siódmy, najmłodszy w stawce, Hubert Ptaszek (48 pkt), a ósmy Jerzy Tomaszczyk (42 pkt). Zdobywca ośmiu punktów, Marcin Nivette, zamknął stawkę, ponieważ Mariuszowi Małyszczyckiemu nie udało się uzyskać punktów w swoim jedynym starcie.

REKLAMA

Najwięcej odcinków specjalnych w zakończonym sezonie wygrał Filip Nivette (41), Radosław Typa był najlepszy na 19 oesach, a trzeci pod względem liczby zwycięstw oesowych był Jerzy Tomaszczyk. Jego łupem padło 11 odcinków specjalnych. Pięć odcinków wygrał Aron Domżała, a trzy Łukasz Byśkiniewicz. Dwa zwycięstwa na oesach ma na koncie Aleksander Jaroszewicz, a po jednym Hubert Ptaszek i Mariusz Małyszczycki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: ITS radzi, jak właściwie przygotować się do podróży

Podczas każdej rundy pucharu był zapewniony dostęp do zintegrowanego serwisu dla wszystkich startujących załóg, wzorowany na mistrzostwach świata. Organizator zadbał też o jednolitą kolorystykę wszystkich elementów scenerii zawodów, takich jak przestrzeń parku serwisowego, kombinezony zawodników, oklejenie samochodów, ścianki prasowe itp. „Najwyższy poziom”, „mistrzostwo świata”, czy „wspaniała atmosfera” to tylko niektóre stwierdzenia, jakimi zawodnicy opisują Castrol EDGE Fiesta Trophy w sezonie 2012. Przy okazji każdego rajdu rozgrywany był również konkurs dla mechaników.

Głównym sponsorem pucharu jest Castrol EDGE, wiodąca marka olejowa na świecie, która od lat angażuje się w sporty motorowe i przyczynia do poprawy osiągów i wytrzymałości pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. Partnerami pucharu są firmy G4 Garage, Karo BHZ, Unimetalex, Michelin, GoPro, MSP, Grupawrc, Monster Energy, Hetan, Yato, Pol Motors, Centrum TMT, Marwit.

Organizatorzy już teraz pracują nad rozszerzeniem pucharu o zawodników z zagranicy i w przyszłym roku chcą stworzyć międzynarodowy puchar Forda Fiesty, w którym znajdzie się sześć rajdów – trzy asfaltowe i trzy szutrowe.

Wypowiedzi zawodników Castrol EDGE Fiesta Trophy 2012:

Łukasz Byśkiniewicz: Bardzo się cieszę, że przystąpiłem do pucharu na początku sezonu. Ten rok miał być zdobywaniem doświadczenia i nauką prawdziwego, rajdowego rzemiosła, jednak od początku zaczęliśmy się liczyć. Stawka kilku kierowców w jednakowych samochodach sprawia, że to jest prawdziwy sport i prawdziwe ściganie. Liczą się umiejętności i taktyka. Nie ukrywam, że moim dużym atutem był Maciek Wisławski, bo dzięki jego doświadczeniu udało się uniknąć większych błędów. Sezon zakończyliśmy na wspaniałym miejscu – zdobyliśmy tytuł Wicemistrza Polski.

Aron Domżała: Cały puchar był zorganizowany na najwyższym poziomie. Doświadczeni zawodnicy, którzy utrzymywali dobre tempo, sprawili, że konkurencja była bardzo mocna. Przy tym przez cały czas panowała bardzo dobra atmosfera. O ile nie pójdę gdzieś wyżej, to w przyszłym roku mam zamiar dalej startować w pucharze.

Aleksander Jaroszewicz: Strona organizacyjna przez cały sezon była na wysokim poziomie. Z rajdu na rajd było coraz lepiej, wprowadzano nowości, które nas zaskakiwały, a przede wszystkim puchar stał się bardzo medialny. Mam nadzieję, że jeśli uda nam się wystartować w przyszłym roku, w pucharze będzie jeździć jeszcze więcej zawodników, bo rywalizacja jest bardzo zacięta. Z rajdu na rajd wszyscy wjeżdżali się w Fiesty i robili coraz większe postępy.

Zobacz też: Sprawdź jakie będą ograniczenia w ruchu w Warszawie w dzień Wszystkich Świętych i w Zaduszki

Filip Nivette: Wspaniała atmosfera, chyba pierwszy w Polsce tak profesjonalnie przygotowany puchar. Rywalizacja na najwyższym poziomie, co pokazały rajdy, w których ścigaliśmy się na sekundy. Udało nam się wygrać najwięcej oesów w pucharze, a dojeżdżając do mety w trzech rajdach – trzy wygraliśmy. W przyszłym roku zamierzam dalej startować w pucharze. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc chcielibyśmy zdobyć mistrzostwo i na pewno damy z siebie wszystko.

Marcin Nivette: Nie spodziewałem się aż tak znakomitej organizacji, począwszy od przygotowania miasteczka serwisowego, poprzez zaangażowanie wszystkich osób organizujących puchar. Znakomita atmosfera i ostra, ale koleżeńska rywalizacja podczas każdej rundy. Niestety, nie startowałem od początku i ten sezon potraktowałem raczej jako realizację swojego hobby. Jeżeli zbiorę budżet, chciałbym w przyszłym roku dalej startować w pucharze.

Hubert Ptaszek: Bardzo chciałbym podziękować całemu zespołowi, który liczy tyle osób, że nie sposób wszystkich wymienić. Mechanicy przez cały rok świetnie pracowali i udowodnili, że jeżeli trzeba stanąć na głowie, aby auto było sprawne, oni to zrobią. W skali od 1 do 10 puchar oceniam na 9,5. Ta połówka jest pewnym zapasem, bo przecież zawsze może być lepiej.

Rafał Stalmach: Czegoś takiego jak CEFT nawet nie można porównać do niczego innego, to po prostu mistrzostwo świata. Jestem zaszczycony, że mogłem uczestniczyć w tym projekcie. Atmosfera między zawodnikami bardzo sympatyczna, wielokrotnie sami się ostrzegaliśmy o jakichś cięciach, gdzie były kamienie czy przepusty. Organizacja pucharu była na szóstkę. Jeżeli tylko moi sponsorzy zadecydują o kontynuowaniu współpracy ze mną, chciałbym przejeździć kolejny sezon w pucharze.

Jerzy Tomaszczyk: Wszystko na najwyższym poziomie, zarówno pod kątem rywalizacji, jak i organizacji. Atmosfera w pucharze była bardzo koleżeńska, był to największy atut całego ścigania. My jeździliśmy ze zmiennym szczęściem. Organizatorzy podchodzili do nas bardzo odpowiedzialnie i przyjaźnie, konsultując z nami każdą propozycję zmian. Doświadczenie, które w tym roku zebraliśmy, na pewno zaprocentuje w przyszłym sezonie.

Radosław Typa: Jestem bardzo zadowolony, że mogłem wziąć udział w takim projekcie, jakim był CEFT. Cała oprawa wzbudziła wielkie zainteresowanie, a do tego doszła świetna sportowa rywalizacja. Musiałem uważać, by konsekwentnie realizować założony cel – zdobycie tytułu Mistrza Polski. Nie zawsze mogłem sobie pozwolić na podejmowanie ryzyka i jazdę na granicy, ale myślę, że wraz z innymi kierowcami sprawiliśmy frajdę kibicom stojącym przy trasie.

Źródło: Castrol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA