REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w procesach realizacji inwestycji dorogowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Będą zmiany w procesach realizacji inwestycji drogowych?
Będą zmiany w procesach realizacji inwestycji drogowych?
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Powołany w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Komitet Sterujący obradował m.in. nad koniecznością usprawnienia procesów realizacji inwestycji drogowych. Co ustalono?

Możliwości optymalizacji kosztów budowy dróg i usprawnienie procesu realizacji inwestycji były przedmiotem posiedzenia Komitetu Sterującego, powołanego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W posiedzeniu, które odbyło się 26 lutego 2016 r. w Warszawie, wziął udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. W ramach Komitetu Sterującego działają grupy robocze, których zadaniem jest opracowanie najbardziej optymalnych mechanizmów, dzięki którym budowa nowoczesnych i bezpiecznych dróg w Polsce, ujętych w ramach niedoszacowanego PBDK 2014-2023, będzie możliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Przetarg na budowę drogi S19 - GDDKiA ogłasza dialog techniczny

W skład poszczególnych grup wchodzą Przedstawiciele MIB, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawców, związków zawodowych a także eksperci w zakresie nadzoru, projektowania i budowy dróg.

Współpraca ze środowiskiem eksperckim w zakresie drogownictwa, w tym ze środowiskami naukowymi, dotyczy kilku obszarów. Są to:

  •     zmiany prawne konieczne do usprawnienia przygotowania procesu inwestycyjnego, w tym także ustawy prawo zamówień publicznych,
  •     zmiany technologiczne, w tym dotyczące wytycznych projektowych i technologii budowy oraz otwarcie na nowe technologie, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  •     powołanie forum kontraktowego, w ramach którego zgłaszane będą konkretne rozwiązania, mogące wpłynąć na przyspieszenie i optymalizację realizacji inwestycji, także pod kątem kosztów.

Zobacz też: Opłaty za przejazd autostradą A2 w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wymaga systematycznych, rozłożonych na lata działań. Jest to zdeterminowane dostępnymi na ten cel środkami. Oprócz celu, jakim jest dopinanie ciągów komunikacyjnych, istotna jest optymalizacja procesu budowy dróg w Polsce.

Proces inwestycyjny w przypadku budowy dróg jest skomplikowany i wieloetapowy, wiele też jest czynników kształtujących końcowy koszt realizacji zadań. Każde z podjętych działań usprawniających proces inwestycyjny może przynieść korzyści. Należy pamiętać o tym, że wiele przetargów już zostało uruchomionych a umowy z wykonawcami  już podpisane. W tym wypadku możliwości optymalizacji są ograniczone.

Zobacz też: Budowa trasy S8 - Wyszków - Białystok

REKLAMA

Jest wiele obszarów, których usprawnienie może przynieść wymierne korzyści, dlatego prowadzone prace mają charakter kompleksowy. Intencją resortu jest, żeby w najbliższym czasie wszystkie powołane w ramach Komitetu Sterującego grupy robocze wskazały zmiany o charakterze priorytetowym, możliwe do wprowadzenia w krótkim czasie, a także kierunki zmian, z których korzyści pojawią się w dłuższej perspektywie.

Usprawnienie procesu realizacji inwestycji drogowych to nie tylko kwestia przepisów technicznych. Ważne są także zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych, mające na celu stworzenie mechanizmów wyboru wiarygodnych wykonawców. Intencją MIB jest odejście od kryterium najniższej ceny przy rozstrzyganiu przetargów.  W ramach grupy roboczej zajmującej się obszarem zamówień publicznych wypracowano listę kluczowych zmian, które zostały wzięte pod uwagę  w trakcie prac nad projektem ustawy przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych. Kolejny etap to  przygotowanie listy modyfikacji obowiązujących przepisów zakresie drogownictwa, możliwych do wprowadzenia w pierwszej kolejności.

Podczas posiedzenia Komitetu Sterującego ustalono, że tworzone będzie Forum Kontraktowe, jako profesjonalna płaszczyzna dialogu pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami. Zadaniem Forum Kontraktowego będzie wypracowywanie jednolitych zasad realizowania kontraktów, w tym m.in.: konkretnych zapisów umów, uwzględniających zasady przestrzegania równego dla obu stron umowy podziału ryzyka i przestrzegania przez firmy warunków socjalnych.

Zobacz też: Krajowy Systemy Zarządzania Ruchem Drogowym - będzie dofinansowanie?

Prace budowlane na drogach krajowych finansowane są głównie przez Krajowy Fundusz Drogowy. Ambitne cele wymagają dużych nakładów finansowych. Obecnie trwają analizy różnych możliwych rozwiązań prawnych i finansowych dotyczących obecnych i nowych źródeł finansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Konieczne będzie także wypracowanie takich mechanizmów finansowych, które będą skuteczne po 2020 r., kiedy dostępność środków UE, nie tylko na drogi krajowe, będzie się zmniejszać.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA