REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bufostrada - przełomowe rozwiązanie na polskich drogach

Bufostrada - przełomowe rozwiązanie na polskich drogach. Fot. Fotolia
Bufostrada - przełomowe rozwiązanie na polskich drogach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bufostrada będzie rozwiązaniem rewolucyjnym. Z jednej strony zastosowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie chroniło kierowców przed skutkami zderzenia z przydrożnymi drzewami, z drugiej chronione będą drzewa.

"Bufostrada" ma chronić i ludzi, i drzewa

Do końca sierpnia olsztyński Zarząd Dróg Wojewódzkich czeka na pomysły "bufostrady" tj. znalezienia innowacyjnego rozwiązania, lub systemu rozwiązań, na poprawę bezpieczeństwa na drogach, przy których rosną drzewa. "Bufostrada" ma chronić i ludzi, i drzewa.

REKLAMA

W ogłoszonym konkursie drogowcy określili "bufostradę" jako "innowacyjne rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, chroniące użytkownika drogi przed skutkami uderzenia w drzewo rosnące w koronie drogi oraz chroniące drzewo przed uszkodzeniami mechanicznymi powstałymi w wyniku najechania na nie".

Nazwa "bufostrada" pochodzi od połączenia słów +bufor+ tj. zderzak i +strada+ tj. droga.

Jak dodano w regulaminie konkursu może to być rozwiązanie "techniczne, technologiczne, może też być to system rozwiązań". Autor zwycięskiej koncepcji może liczyć na 5 tys. zł nagrody.

Zobacz też: Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warmińsko-mazurscy drogowcy od lat mają kłopoty z drzewami rosnącymi przy drogach. Jak podali w opisie konkursu aż 70 proc. dróg gminnych, powiatowych, czy nawet wojewódzkich w regionie jest porośniętych drzewami. Wiele z nich ma ponad 100 lat, zasadzono je po to, by wyznaczały szlaki i zarazem dawały cień jadącym konno, czy furmankami.

"Drzewa te stanowią ważny element przyrody i krajobrazu regionu" - przyznają drogowcy i podkreślają, że w przydrożnych alejach powstały "unikatowe ekosystemy oraz ostoje bioróżnorodności".

Z drugiej strony jednak drogowcy zauważają, że drzewa rosnące przy drogach znacznie utrudniają komunikację (wysokie tiry się nie mieszczą pod koronami), utrudniają widoczność i - co najważniejsze - stanowią olbrzymie zagrożenie dla życia i zdrowia jadących autami. Jak podano tylko w 2014 roku w wyniku zderzenia z drzewem zginęło 48 kierowców i pasażerów.

"Bufostrada" ma być złotym środkiem - z jednej strony chronić kierowców, z drugiej - drzewa (bo jak podano uszkodzone przez samochód drzewo może chorować i tym samym jego stan zagraża bezpieczeństwu).

Zobacz też: Przetarg na budowę obwodnicy Suwałk - droga S61

Czym konkretnie jest bufostrada? Nie wiadomo

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie informując wcześniej o zamiarze konkursu na "bufostradę" przyznał, że "sam nie wie, co to może być".

"Ja nie mam na to pomysłu. Dlatego ogłaszamy konkurs. Mam nadzieję, że ktoś wymyśli coś skutecznego i jednocześnie taniego" - mówił wówczas Królikowski.

Policyjne statystyki wskazują, że główną przyczyną wypadków w warmińsko-mazurskim nie są drzewa, ale nadmierna prędkość, głównie młodych, niedoświadczonych kierowców. Za najbardziej niebezpieczną drogę krajową w warmińsko-mazurskim uznawana jest droga nr 16 prowadząca z zachodu na wschód regionu m. in. przez Ostródę, Olsztyn, do Mrągowa przez Mikołajki do Ełku. Droga ta jest wyremontowana tylko częściowo, a na remont kolejnych odcinków na razie nie ma funduszy. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA