Most przez Wartę w Skwierzynie chce wybudować 10 firm
REKLAMA
REKLAMA
10 firm chce wybudować most w Skwierzynie
Wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Szulc poinformował PAP, że w pierwszym etapie do przetargu ograniczonego na wykonanie tej inwestycji wnioski do wstępnej kwalifikacji złożyło 10 wykonawców.
REKLAMA
Wśród nich są: Budimex, Eurovia, Molewski, Skanska, Intop Tarnobrzeg, PRM Mostar, Strabag oraz trzy konsorcja. Obecnie trwa procedura sprawdzania złożonych dokumentów.
REKLAMA
Dokumentacja projektowa jest ukończona, a ZDW dysponuje czynnym pozwoleniem na budowę. W ramach przedsięwzięcia wykonawca będzie musiał niemal całkowicie rozebrać dotychczasowy most powstały w latach 50. XX w. i wybudować przeprawę tymczasową, gdyż ewentualny objazd w najkrótszym wariancie wynosi ponad 60 km.
Pieniądze na realizację inwestycji w większej części mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020. Koszt zadania został oszacowany na 22,5 mln zł (wkład z budżetu woj. lubuskiego ma wynieść 15 proc.), a termin realizacji to lata 2015-16. Planowany most ma mieć długość 124 m.
Droga wojewódzka nr 159, w ciągu której zlokalizowany jest most na Warcie w Skwierzynie, stanowi ważne dla tej części woj. lubuskiego połączenie komunikacyjne. Najbliższe mosty przez Wartę zlokalizowane są bowiem w Gorzowie Wlkp. i Międzychodzie (woj. wielkopolskie).
Natężenie ruchu na tym odcinku jest jednym z większych na sieci dróg wojewódzkich w Lubuskiem i wynosi ponad 4 tys. pojazdów na dobę.
Droga nr 159 umożliwia także dojazd do dróg krajowych nr 3, 24 i 22 oraz stanowi alternatywny dojazd ze Skwierzyny do Gorzowa Wlkp. przez miejscowość Santok.
Kilka lat temu z uwagi na regularne przeciążanie obiektu transportem ciężarowym, po dokonaniu sprawdzenia jego nośności ograniczono masę całkowitą pojazdów mogących poruszać się po przeprawie do 20 ton, co stanowiło utrudnienie dla lokalnych firm, a zwłaszcza dla zakładów przetwórstwa drzewnego znajdujących się po północnej stronie Warty.
Zobacz też: Kiedy skończą budować obwodnicę Marek?
W kwietniu br. ZDW zniósł to ograniczenie wprowadzając ruch wahadłowy; to doraźne działanie, pozwalające na poruszanie się po moście cięższych pojazdów kosztem pogorszenia przepustowości i płynności ruchu.
„Obiekt znajduje się w złym stanie technicznym, jednakże bezpieczeństwo konstrukcji nie jest zagrożone” - powiedział Szulc. Dodał, że największym problemem jest niewystarczająca na obecne czasy nośność obiektu.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze planował początkowo remont i wzmocnienie obiektu, jednak zlecone obliczenia i szczegółowa analiza wykazały, że konstrukcja może być wzmocniona jedynie w niewielkim stopniu i nie jest to opłacalne.
Zobacz też: Zachodnia obwodnica Radomia - kiedy koniec przetargu?
Budowa mostu przez Wartę ma ruszyć w 2015 r.
„Jeżeli nie wystąpią nieprzewidziane sytuacje podczas realizacji inwestycji, to nie powinno być zagrożenia dotrzymania terminu wykonania zadania. Po uchwaleniu budżetu województwa na rok 2015 przez Sejmik Województwa Lubuskiego będzie mogła rozpocząć się realizacja zadania” - powiedział Szulc.
Władze i mieszkańcy Skwierzyny czekają na nowy most od wielu lat. Ostatni gruntowny remont przeszedł on w latach 70. minionego wieku. (PAP)
mmd/ mhr/
REKLAMA
REKLAMA