SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

REKLAMA
REKLAMA
SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.
- Seat: plan na ryż w produkcji zamiast ropopochodnych
- SEAT Arona: pięć ton ryżu zyskuje drugie życie
- SEAT: firma z Katalonii
Z pól na linię produkcyjną: SEAT Arona to pierwszy samochód z elementami wykonanymi z łusek ryżowych.
REKLAMA
Seat: plan na ryż w produkcji zamiast ropopochodnych
REKLAMA
To zwieńczenie pilotażowego projektu uruchomionego w 2020 roku, mającego na celu ograniczenie wykorzystania produktów ropopochodnych.
Ryż to jeden z podstawowych składników diety na całym świecie, najczęściej spożywane jedzenie na naszej planecie… a teraz także część SEAT-a Arony. Mowa dokładniej o jego łusce.
SEAT jako pierwsza marka motoryzacyjna wprowadza do produkcyjnego modelu dwa elementy wspierające podwójną podłogę bagażnika wykonane z oryzytu – innowacyjnego, odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu.
Projekt został zainicjowany w 2020 roku jako test pilotażowy w ramach Innovation Days, a po kilku latach wspólnych badań i rozwoju prowadzonych przez SEAT-a i firmy Oryzite i SIGIT – technologia ta została w pełni zintegrowana z seryjną produkcją SEAT-a Arony.
SEAT Arona: pięć ton ryżu zyskuje drugie życie
REKLAMA
Po otwarciu bagażnika SEAT-a Arony – wszechstronnego miejskiego SUV-a – na pierwszy rzut oka nic nie wskazuje na zmiany w konstrukcji wsporników podwójnej podłogi.
A jednak – elementy te, wcześniej wykonane w 100% z polipropylenu i włókna szklanego, dziś zawierają również 15% oryzytu – materiału roślinnego będącego alternatywą dla plastiku.
– W każdym egzemplarzu SEAT-a Arony, który opuszcza linię produkcyjną, znajduje się 60 gramów łusek ryżowych, co oznacza, że rocznie wykorzystujemy nawet 5 ton tego produktu ubocznego z pól ryżowych w Delcie Ebro – rezerwacie biosfery na wschodnim wybrzeżu Hiszpanii – wyjaśnia Gerard Suriol z działu rozwoju wnętrz w Centrum Technicznym SEAT S.A.
– Z powodzeniem wdrożyliśmy ten odnawialny materiał, wspierając gospodarkę o obiegu zamkniętym i jednocześnie ograniczając użycie produktów ropopochodnych – dodaje Gerard. Zalety tego rozwiązania wykraczają poza sam aspekt ekologiczny – waga elementu została zmniejszona o 5,8%, a koszt produkcji nawet o 2%.
Oryzyt to nie tylko surowiec odnawialny – działa również jako naturalny pochłaniacz CO₂, pomagając ograniczyć emisje i stanowiąc innowacyjne połączenie sektora rolniczego z przemysłem.
SEAT: firma z Katalonii
SEAT S.A. jest jedyną firmą, która projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii.
Ta międzynarodowa spółka, należąca do Grupy Volkswagen, ma swoją siedzibę w Martorell (Barcelona) i sprzedaje pojazdy pod szyldami marek CUPRA i SEAT.
SEAT S.A. jest globalnym graczem na rynku samochodowym, który eksportuje ponad 80% swoich pojazdów i jest obecny w ponad 70 krajach na całym świecie.
Firma zatrudnia ponad 14 000 specjalistów i posiada fabryki zlokalizowane w Martorell, El Prat de Llobregat oraz Barcelonie.
W zakładach tych powstają modele, takie jak Ibiza, Arona, Leon oraz CUPRA Formentor.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA