REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekologia od dawna wkracza na taśmy produkcyjne aut, ale SEAT zaskoczył swoim projektem
Ekologia od dawna wkracza na taśmy produkcyjne aut, ale SEAT zaskoczył swoim projektem
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Z pól na linię produkcyjną: SEAT Arona to pierwszy samochód z elementami wykonanymi z łusek ryżowych.

REKLAMA

REKLAMA

Seat: plan na ryż w produkcji zamiast ropopochodnych

To zwieńczenie pilotażowego projektu uruchomionego w 2020 roku, mającego na celu ograniczenie wykorzystania produktów ropopochodnych.
Ryż to jeden z podstawowych składników diety na całym świecie, najczęściej spożywane jedzenie na naszej planecie… a teraz także część SEAT-a Arony. Mowa dokładniej o jego łusce.

SEAT jako pierwsza marka motoryzacyjna wprowadza do produkcyjnego modelu dwa elementy wspierające podwójną podłogę bagażnika wykonane z oryzytu – innowacyjnego, odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu.
Projekt został zainicjowany w 2020 roku jako test pilotażowy w ramach Innovation Days, a po kilku latach wspólnych badań i rozwoju prowadzonych przez SEAT-a i firmy Oryzite i SIGIT – technologia ta została w pełni zintegrowana z seryjną produkcją SEAT-a Arony.

SEAT Arona: pięć ton ryżu zyskuje drugie życie

Po otwarciu bagażnika SEAT-a Arony – wszechstronnego miejskiego SUV-a – na pierwszy rzut oka nic nie wskazuje na zmiany w konstrukcji wsporników podwójnej podłogi.
A jednak – elementy te, wcześniej wykonane w 100% z polipropylenu i włókna szklanego, dziś zawierają również 15% oryzytu – materiału roślinnego będącego alternatywą dla plastiku.

REKLAMA

– W każdym egzemplarzu SEAT-a Arony, który opuszcza linię produkcyjną, znajduje się 60 gramów łusek ryżowych, co oznacza, że rocznie wykorzystujemy nawet 5 ton tego produktu ubocznego z pól ryżowych w Delcie Ebro – rezerwacie biosfery na wschodnim wybrzeżu Hiszpanii – wyjaśnia Gerard Suriol z działu rozwoju wnętrz w Centrum Technicznym SEAT S.A.
– Z powodzeniem wdrożyliśmy ten odnawialny materiał, wspierając gospodarkę o obiegu zamkniętym i jednocześnie ograniczając użycie produktów ropopochodnych – dodaje Gerard. Zalety tego rozwiązania wykraczają poza sam aspekt ekologiczny – waga elementu została zmniejszona o 5,8%, a koszt produkcji nawet o 2%.
Oryzyt to nie tylko surowiec odnawialny – działa również jako naturalny pochłaniacz CO₂, pomagając ograniczyć emisje i stanowiąc innowacyjne połączenie sektora rolniczego z przemysłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SEAT: firma z Katalonii

SEAT S.A. jest jedyną firmą, która projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii.
Ta międzynarodowa spółka, należąca do Grupy Volkswagen, ma swoją siedzibę w Martorell (Barcelona) i sprzedaje pojazdy pod szyldami marek CUPRA i SEAT.  

SEAT S.A. jest globalnym graczem na rynku samochodowym, który eksportuje ponad 80% swoich pojazdów i jest obecny w ponad 70 krajach na całym świecie.
Firma zatrudnia ponad 14 000 specjalistów i posiada fabryki zlokalizowane w Martorell, El Prat de Llobregat oraz Barcelonie.
W zakładach tych powstają modele, takie jak Ibiza, Arona, Leon oraz CUPRA Formentor.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA