Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat
REKLAMA
REKLAMA
- Wiek aut na polskich drogach: statystycznie to średnio 21,5 roku
- Wiek prywatnych aut: jakie marki są leciwe, a jakie najmłodsze
- Wiek auta: jak wpływa na koszt ubezpieczenia
Stara flota może stanowić większe zagrożenie na drogach, a już na pewno być bardziej zawodna w użytkowaniu, ostrzegają eksperci rynku moto.
REKLAMA
Wiek aut na polskich drogach: statystycznie to średnio 21,5 roku
Trwa usuwanie z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców „martwych dusz”, czyli samochodów, które od dziesięciu lat nie mają ważnych badań technicznych i ubezpieczenia OC.
Po wielkiej czystce w bazie może być nawet o 7 mln mniej pojazdów, które aktualnie zniekształcają statystyczny obraz samochodów poruszających się po polskich drogach.
Przy okazji tych zmian eksperci rankomat.pl sprawdzili, jak wygląda średni wiek zgłaszanych do ubezpieczenia najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce.
Według Instytutu SAMAR, po zmianach w CEPiK liczba samochodów przypadających na 1000 mieszkańców Polski spadnie z 703 do 517. Tym samym z unijnego podium pod tym względem przeniesiemy się do połowy stawki.
Natomiast średni wiek auta spadnie z 21,54 lat do 16,12 lat. Eksperci rankomat.pl sprawdzili, jak kształtował się średni wiek samochodów osobowych zgłaszanych do ubezpieczenia za pomocą ich porównywarki. Z analizy wynika, że od 2015 roku rósł on regularnie i aktualnie jest większy o 40 miesięcy.
Wiek prywatnych aut: jakie marki są leciwe, a jakie najmłodsze
Średni wiek aut zmienia się w zależności od marki. Sprawdzono to na przykładzie dziesięciu najpopularniejszych marek i modeli. Toyoty i Skody są najmłodsze na Polskich drogach i statystycznie nie przekraczają 13 lat.
Średni wiek Volkswagenów przekracza już jednak 17 lat.
Analizując dziesięć najpopularniejszych modeli okazuje się, że te są jeszcze starsze. Przeciętna Skoda Octavia ma 13,4 lat i jest najmłodsza wśród TOP 10 aut na polskich drogach. Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 statystycznie zbliżają się już do 18 lat.
Wiek auta: jak wpływa na koszt ubezpieczenia
Wiek pojazdów jest nie tylko ważny ze względu na poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Od niego zależna jest też cena OC.
Teoretycznie im starsze auto, tym większe ryzyko, że będzie zawodne, a co za tym idzie, że jego kierowca może spowodować wypadek.
Jak wyjaśnia Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl, w rzeczywistości nawet 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód. Wszystko zależy od naszego wieku, historii szkodowej, statystyk wypadkowych z regionu, w którym mieszkamy czy danych technicznych naszego pojazdu.
– Niemniej jednak starzejąca się flota na polskich drogach rodzi ryzyko w kwestii bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Będzie na pewno wyzwaniem dla kierowców w kontekście utrzymania sprawności starszych aut, a w przyszłości wjazdów do stref czystego transportu – SCT – dodaje Natalia Tokarczyk-Jarocka.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.