REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To nie primaaprilisowy żart. Te historie z rynku moto są prawdziwe!

Subskrybuj nas na Youtube
Prawdziwe historie z rynku moto lepsze niż prima aprilis
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prima Aprilis? 3-letni okres oczekiwania na dostawę auta, szyby „na korbki”, 24 tysiące złotych (MIESIĘCZNIE) za samochód, papierowa umowa leasingu w dobie rewolucji technologicznej  – to niektóre historie „z życia” rynku moto, jakie wytypowali analitycy Carsmile w okazjonalnym raporcie na 1 kwietnia. Choć do złudzenia przypominają one prima-aprilisowe żarty, w rzeczywistości są … prawdziwe. 

Ile można czekać na auto? Nawet 3 lata

Okres pandemii, której zakończenie zbiegło się w czasie z wybuchem wojny w Ukrainie, spowodował znaczne ograniczenie w dostawach samochodów do Polski. Był to skutek przestojów w fabrykach, niedoboru surowców i komponentów, a także ograniczeń w transporcie międzynarodowym. W szczytowym momencie, który przypadł na drugi kwartał 2022 roku, uśredniony czas potrzebny do wyprodukowania samochodu zamówionego według indywidualnej konfiguracji, wynosił według szacunków Carsmile aż 12 miesięcy (obecnie jest to średnio 8 miesięcy). Ponieważ jednocześnie wyczerpały się zapasy aut na placach dilerskich, jedyną opcją zakupu nowego samochodu w połowie ub.r. było złożenie zamówienia i cierpliwe oczekiwanie. Alternatywnym rozwiązaniem był wybór auta używanego. 

REKLAMA

REKLAMA

- Skrajny przykład, z jakim mieliśmy do czynienia, to zamówienie przez wyjątkowo zdeterminowanego klienta, elektrycznego BMW i4, na początku 2022 roku, czyli niedługo po tym, gdy model ten wszedł do sprzedaży w Polsce. W tej chwili klient czeka już niemal 1,5 roku i nadal nie ma przyznanego terminu produkcji samochodu. Może to nastąpić pod koniec tego roku, co dawałoby łącznie 2 lata oczekiwania na elektryka, a może być to rok przyszły, co w sumie dawałoby około 3 lat oczekiwania. Aż trudno uwierzyć, że ktoś chce tak długo czekać na samochód, ale wspomniany klient jest wielkim fanem tego modelu – przyznaje Małgorzata Adamowicz, dyrektor departamentu operacji w Carsmile.

Chodzi o topową wersję BMW i4, tj. M50, dysponującą 544 KM, której dzisiejsza cena katalogowa wynosi ok. 380 tys. zł. Gdyby ktoś dziś zastanawiał się nad takim autem również nie usłyszy od producenta konkretnego terminu dostawy, ale z doświadczenia Carsmile wynika, że będzie to ok. 2 lat. Nie jest to jedyny „rodzynek” w ofercie aut klasy premium z tak długim okresem produkcji. Dwa lata poczekamy też m.in. na Porsche 911 czy Mercedesa G Klasę. 

Leasing tylko na piśmie

Art. 709 (2) Kodeksu cywilnego mówi wprost: „Umowa leasingu powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności”. Oznacza to, że niezależnie od przedmiotu umowy, czy jest nim samochód, maszyna budowlana czy drukarka, konieczne jest zachowanie formy pisemnej. Dlaczego?

REKLAMA

- To ewidentny archaizm. Papierowa forma w umowie leasingu to jedyny przypadek w sektorze usług finansowych. Umowę kredytu, pożyczki, faktoringu czy rachunku bankowego można zawrzeć elektronicznie – wyjaśnia Paweł Punda, radca prawny specjalizujący się w nowych technologiach. - Utrzymywanie w Kodeksie cywilnym konieczności zawierania umowy leasingu w formie papierowej jest całkowicie niezrozumiałe, skoro umowę kredytu, w wyniku której również powstaje zobowiązanie finansowe, można zawrzeć choćby sms’em – dodaje. Taką możliwość przewiduje Prawo bankowe, które w art. 7. precyzuje: „Oświadczenia woli związane z dokonywaniem czynności bankowych mogą być składane w postaci elektronicznej”. W ocenie Pawła Pundy, zmiana przepisów jest konieczna, jeśli rynek leasingu ma się dalej rozwijać.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odliczyć samochód  na firmę? Wcale nie tak prosto

Z jakich odliczeń można skorzystać kupując samochód na firmę, na przykład w leasingu, który jest najpopularniejszym instrumentem finansowania zakupu aut w Polsce? Odpowiedź może przyprawić o zawrót głowy, zwłaszcza początkującego przedsiębiorcę. Zawiłości wyjaśnia doradca podatkowy firmy inFakt. 

- Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk. 

Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł, co dziś jest poziomem poniżej rynkowej średniej (163 tys. zł według IBRM Samar). W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk. 

Najnowsze auto a szyby na korbki

Problemy z produkcją i dostępnością samochodów skutkowały w kryzysowym okresie nie tylko wydłużonym czasem realizacji zamówień, ale też dostawą aut wybrakowanych czy też nietypowo wyposażonych. Niektóre samochody „wzywane” były po pewnym czasie do serwisów na doposażenie w brakujące elementy. 

- Jedną z bardziej zaskakujących sytuacji, z jaką się zetknęliśmy jeśli chodzi o braki w wyposażeniu aut, dotyczyła Skody Kamiq. Klient zamówił samochód pod koniec 2021 roku i odebrał go po 10 miesiącach. Okazało się, że ze względu na ograniczenia w dostępie do komponentów producent zamontował w samochodzie manualnie otwierane szyby, czyli mówiąc kolokwialnie: szyby na korbki – relacjonuje Sylwester Łagowski, szef działu zamówień w Carsmile. Co ważne, nie była to podstawowa, ale środkowa wersja wyposażenia Skody Kamiq, tj. Style. Dziś jej cena katalogowa wynosi ok. 125 tys. zł. 

Ogrzewanie? Jest. Można regulować? Nie

Czy to prima aprilis? Takie pytanie może postawić sobie osoba, która zamówiła Renault Trafic Kombi z dodatkową nagrzewnicą dla pasażerów. Może się bowiem okazać, że nagrzewnica wprawdzie została zamontowana przez producenta, ale nie jest podłączona do nawiewów i nie można nią sterować. Winny jest konfigurator modelu. 

9-osobowy Renault Traffic Kombi powstaje na bazie furgonu, dlatego standardowo ma klimatyzację, nagrzewnicę i nawiewy jedynie w przedniej części pojazdu, czyli skierowane na pierwszy rząd siedzeń. Aby z tych samych funkcji mogli korzystać pasażerowie w dalszych rzędach, konieczne jest wybranie w konfiguratorze pojazdu dodatkowych opcji. Jedną z nich jest ,, klimatyzacja manualna z przodu i z tyłu z dodatkową nagrzewnicą”, która kosztuje 6500 zł brutto. Jeśli do tego nie wybierzemy kolejnej opcji, tj. ,,ogrzewania dodatkowego tylnego (nawiewy + sterowanie)” za 1000 zł, wówczas producent dostarczy samochód z dodatkową nagrzewnicą, która nie będzie podłączona do nawiewów i nie będzie możliwości sterowania nią. - Konfigurator Renault Traffic nie wymaga, aby dobrać ten dodatkowy pakiet za 1000 zł. Możemy więc zapłacić 6500 zł za nagrzewnicę która nie działa – wyjaśnia Sylwester Łagowski. Doposażenie wyprodukowanego już auta w brakujące elementy jest niemożliwe. Jedyną opcją „ratunkową” jest montaż ogrzewania webasto za ok. 8000 zł.  

Miesięczna opłata za samochód jak pięć pensji

W segmencie premium kryzysu nie widać. Początek tego roku przynosi kolejne rekordy miesięcznej liczby rejestracji aut tej klasy. Według danych Samaru, lutowy wynik był o 18% lepszy niż przed rokiem. – Marki premium dominują obecnie w wyszukiwanych na naszej stronie. Zajmują obecnie wszystkie trzy miejsca w zestawieniu TOP3 preferowanych marek. Widać, że auta klasy premium, czy wręcz luksusowe, kosztujące katalogowo od kilkuset tysięcy złotych do grubo ponad miliona złotych, są bardzo poszukiwane, a kryzys tu nie zagląda - przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Ile może wynieść miesięczna rata leasingu zawartego na okres 5 lat (opłata wstępna oraz wykup wynoszą po 25 tys. zł netto) dla tego typu samochodów? W przypadku Mercedesa AMG GT 63 S 4-Matic+ będzie to kwota niemal 20 tys. zł plus VAT, czyli łącznie ok. 24 tysięcy złotych! To równowartość pięciu miesięcznych pensji przeciętnego Polaka. 

Niemal 18 tys. zł netto, czyli ponad 22 tys. zł brutto, wyniesie miesięczna rata za BMW M8 w wersji Competition. Kolejny przykład, również ze „stajni” BMW to hybrydowy XM Sport out o mocy 653 KM z ratą ponad 18 tys. zł netto, czyli 22,4 tys. zł brutto. Nieco tańszy będzie miesięczny koszt leasingu Jaguara F-Type (wersja 5.0 V8 S/C AWD R). Adrenalina, jakiej może dostarczyć jazda tym autem, kosztuje miesięcznie „tylko” ok. 20 tys. zł brutto. 

Milion elektryków w Polsce 

Zgodnie z najnowszymi decyzjami władz UE, od 2035 roku zakazana ma być rejestracja nowych aut spalinowych na terenie Unii. Dla premiera Mateusza Morawieckiego wymóg ten może być szansą na spełnienie – z pewnym poślizgiem – obietnicy „miliona elektryków w Polsce do 2025 roku”. Liczba ta pochodzi z dokumentu „Plan rozwoju elektromobilności w Polsce” opracowanego przez Ministerstwo Energii w 2016 roku. 

Według szacunków Carsmile, pierwszy milion sprzedanych aut elektrycznych jest realny do osiągnięcia w latach 2030-2032 pod warunkiem istnienia politycznej determinacji do wspierania elektromobilności. Ograniczenie się wyłącznie do naturalnego wzrostu rynku, spowodowałby, że dojście do miliona sprzedanych elektryków zajęłoby Polsce ponad 100 lat – szacuje Carsmile. 

Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od roku 2035 to tylko jeden z wielu impulsów legislacyjnych, których celem jest pobudzenie rozwoju elektromobilności. Inne przykłady, już z polskiego „podwórka”, to obowiązek posiadania wydzielonych miejsc do ładowania elektryków przez każdy budynek użyteczności publicznej (np. supermarket, galerię handlową, urząd, stadion czy uniwersytet) od 2025 roku, o ile obiekt ten ma przynajmniej 20 miejsc parkingowych. Kolejny przykład to obowiązkowa elektryfikacja 50% floty administracji publicznej i 30% floty samorządów również od roku 2025, czy też konieczność budowy infrastruktury o dużej mocy przy autostradach do 2026 roku. 

Podgrzewane fotele to już standard?

Podgrzewane fotele to niezwykle ważny i wyjątkowo poszukiwany element wyposażenia samochodu – wynika z danych konfiguratora Carsmile. Aż 94% osób, które skorzystały z narzędzia w ostatnich 4 miesiącach, wybrało tę właśnie funkcjonalność. Jeśli myślisz nie tylko o dzisiejszym zakupie auta, ale też patrzysz perspektywicznie na jego sprzedaż w przyszłości – koniecznie rozważ podgrzewane fotele. Niestety luksus podgrzewania pośladków podczas jazdy nie jest dostępny w każdej konfiguracji. Często zdarza się bowiem, że producenci przypisują go do „pakietu zimowego”, który wymaga też zakupu np. podgrzewanej kierownicy czy podgrzewanych szyb. 

Na drugim miejscu pod względem popularności, znalazły się fotele wentylowane, które chciałoby mieć w samochodzie 25% nabywców – wynika z danych konfiguratora Carsmile. 

 

Katarzyna Siwek 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA