Volkswagen Tiguan I - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) / Volkswagen / Volkswagen
Jakie są opinie użytkowników o Volkswagenie Tiguanie I generacji? Czy model trapią, jakieś typowe usterki?

Tiguan nie miał łatwego startu. Wszedł na rynek jako jedno z ostatnich aut w segmencie, a do tego był krytykowany za stylistyczną zachowawczość. To jednak nie odciągnęło kierowców od salonów Volkswagena. Model sprzedał się w ilości 2,8 miliona egzemplarzy. To bez wątpienia najlepsza gwarancja sukcesu. Czy jednak opowieść o udanym zakupie to też historia właścicieli używanego SUV-a z Wolfsburga? Dzisiaj to sprawdzimy.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Volkswagen potrafił dynamicznie reagować na rynkowe trendy, jednak wyłącznie w latach siedemdziesiątych. Po stworzeniu największych hitów sprzedaży, czyli wprowadzeniu na rynek Passata, Golfa i Polo, producent z Wolfsburga stał się mocno zachowawczy. Skutek? Leniwie i z dużym opóźnieniem reagował na tworzące się pod koniec XX wieku nisze. Niemcy jako jedni z ostatnich wprowadzili na rynek kompaktowego minivana. Ta sama historia dotyczy małego SUV-a. Tiguan pojawił się w salonach w roku 2007. Dla porównania 13 lat wcześniej światło dzienne ujrzała pierwsza generacja Toyoty RAV4.

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Niemcy musieli dobrze przygotować akcję promocyjną. Ważnym jej elementem był wybór nazwy, który został powierzony… czytelnikom Auto Bilda. Aż 36 procent z nich opowiedziało się za Tiguanem - imieniem, które stanowiło synonim połączenia siły tygrysa i zwinności jaszczurki leguany. Akcja promocyjna chwyciła. Niestety stylizacja auta nieco mniej. Kształty małego SUV-a nie świadczą o najwyższej formie stylistycznej Volkswagena. Auto prezentuje się przyzwoicie, ale przy bliższym przyjrzeniu przypomina nieco rozciągniętego Golfa Plusa.

Zobacz też: Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) – co się psuje?

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - inspirowany… Golfem Plusem

Z Golfa Plusa Volkswagen zapożyczył jednak nie tylko elementy stylistyki, ale też deskę rozdzielczą. Konsola w górnej części jest wybrzuszona, a całość została okraszona okrągłymi wylotami nawiewów oraz w większości modeli czarną kolorystyką. Zalety? Ilość przestrzeni w kabinie jest wystarczająca, nie brakuje praktycznych schowków, fotele okazują się wygodne, a materiały dobrze spasowane i trwałe. Bagażnik Volkswagena Tiguana ma pojemność 470 litrów. Po rozłożeniu tylnych foteli przestrzeń rośnie do 1510 litrów.

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Niemiecki SUV jest wąski i wysoki oraz ma duży prześwit. A to w teorii nie wróży dobrego zachowania na drodze. Oczywiście tylko w teorii, bowiem dla inżynierów Volkswagena nie ma rzeczy niemożliwych. Tiguan nie buja się w zakrętach i zachowuje się statecznie podczas wykonywania nagłych manewrów. Momentami - a właściwie podczas jazdy po większych nierównościach - można wręcz odnieść wrażenie, że jest za sztywny. Twórcy z Wolfsburga osiągnęli taki efekt za sprawą odpowiednio zestrojonych kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi.

Modele bazowe Tiguana korzystają z napędu przedniej osi. Za dopłatą dostępny był również układ AWD o nazwie 4Motion oparty konstrukcyjnie o system Haldex. Co prawda, napęd tylnej osi jest dołączany bardzo szybko, jednak poprawa trakcji zdecydowanie nie sprawdzi się w off-radzie, a bardziej na ośnieżonej drodze leśnej.

Używany Volkswagen Tiguan pierwszej generacji w 50-procentach przypadków jest napędzany 140-konnym dieslem o pojemności 2 litrów. Motor rozpędza SUV-a do pierwszej setki w nieco ponad 10 sekund. Spalanie w cyklu miejskim wynosi 7,6 litra oleju napędowego. Poza miastem może spać nawet o ponad 2 litry. Bez większych trudności kupujący znajdzie również model napędzany 110-konną wersją silnika 2,0 TDI. Bardzo dynamiczne i całkiem oszczędne modele o mocy 170 i 177 koni mechanicznych są prawdziwą rzadkością.

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - opinie użytkowników

2-litrowy diesel pod maską Volkswagena - czy to nie brzmi podejrzanie? Na szczęście w Tiguanie już nie. Mowa bowiem o zmodernizowanej wersji jednostki, w której zastosowano wtrysk common rail. Zmiana usunęła problemy z pękającymi głowicami i zacierającymi się turbosprężarkami. Pozostało tak właściwie tylko jedno zmartwienie, a mianowicie suchy filtr cząstek stałych. DPF eksploatowany w mieście dosyć szybko zapcha się, a nowy osadnik kosztuje około 2700 złotych. Filtr był standardowo montowany wyłącznie w najmocniejszym wariancie. Warto zatem poszukać modelu ze słabszym motorem, ale i bez eko-dodatku.


Tiguan często był wyposażany także w 1,4-litrowy silnik TSI. Dzisiaj najpopularniejsza jest wersja o mocy 150 i 122 koni mechanicznych. Już w wariancie słabszym Volkswagen nie będzie ruszał ostatni spod świateł. W tym samym czasie spali w cyklu miejskim 8,3 litra paliwa. W mocniejszym zaoferuje bardzo dobrą dynamikę - przyspieszenie do pierwszej setki w 9,3 sekundy. Ceną będzie jednak wyższe spalanie. Zapotrzebowanie na benzynę w mieście wzrośnie do 9,4 litra.

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Silnik 1,4 TSI choć najmniejszy, stanowi najgorszy wybór. W każdym wariancie mocy bardzo szybko rozciąga się w nim łańcuch rozrządu. Winny temu jest wadliwy napinacz. Prawdziwe problemy zaczynają się jednak dopiero w modelach topowych. Benzyniak dysponujący stadem 150 i 160 koni mechanicznych posiada turbosprężarkę i kompresor. Połączenie minimalizuje efekt turbodziury, jednak wiąże się z obecnością podatnego na enia sprzęgiełka pompy wody. Poza tym w mocnych 1,4 TSI pękają tłoki - a to już znaczące zaniedbanie jakościowe.

Zobacz też: Volkswagen Passat B6 (2005-2011)

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - typowe usterki

W mniejszości na rynku wtórnym pozostają Volkswageny Tiguany napędzane 2-litrowym benzyniakiem TFSI. Motor ma te same problemy z łańcuchem rozrządu, co mniejszy brat. Na tym jednak kończy się lista wad jednostki. A to otwiera pole do popisu dla niezaprzeczalnych zalet. Motor rozwija 200 lub 211 koni mechanicznych oraz 280 Nm momentu obrotowego. W efekcie rozpędza SUV-a do pierwszej setki już w 7,8 sekundy, a to pozwala wysoko ocenić dynamikę jazdy.

Pierwsze Tiguany mają już swoje lata - w końcu auto zadebiutowało dekadę temu! Mimo wszystko SUV Volkswagena nie jest uważany za mocno awaryjnego. Najpoważniejsza usterka dotyczy uszkodzenia elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Poza tym standardem są problemy z silniczkiem elektrycznego hamulca postojowego, nieszczelnością uszczelek drzwi i niską trwałością kół dwumasowych w skrzyniach automatycznych DSG.

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Używany Volkswagen Tiguan nie jest tani. Ceny aut startują od 36 - 37 tysięcy złotych i szybują aż do 110 tysięcy złotych. SUV stanowi jednak łakomy kąsek dla kupujących. Jest praktyczny, zwinny, a do tego zazwyczaj bogato wyposażony. Auta na polskim rynku wtórnym niejednokrotnie posiadają na pokładzie nawigację, skórzane obicia foteli czy systemy elektroniczne wspomagające kierowcę. Uwagi? Aż 65 procent pojazdów pochodzi z importu. A warto pamiętać, że żaden Niemiec nie kupował Tiguana po to, aby dojeżdżać nim raz w tygodniu do kościoła!

Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015) - podsumowanie

Tiguan pierwszej generacji nie wyróżnia się w klasie małych SUV-ów ani wyglądem, ani praktycznością, ani mocą, ani tym bardziej niską ceną. W swojej przeciętności jest jednak niezawodny i przede wszystkim ma logo Volkswagena na masce. A to afrodyzjak, który działa na większość kierowców w Polsce. Czy to źle? Zdecydowanie nie. Zadbany egzemplarzy Tiguana będzie naprawdę wiernym i wdzięcznym towarzyszem rodzinnych podróży.

Volkswagen Tiguan I - ceny części zamiennych:

  • - filtr oleju - od 35 zł
  • - filtr powietrza - od 44 zł
  • - filtr paliwa - od 60 zł
  • - filtr kabinowy - od 33 zł
  • - zestaw łańcucha rozrządu - od 517 zł
  • - zestaw paska rozrządu - od 576 zł
  • - tarcza hamulcowa przód - od 228 zł
  • - tarcza hamulcowa tył - od 162 zł
  • - klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 105 zł
  • - łącznik stabilizatora - od 49 zł
  • - końcówka drążka kierowniczego - od 48 zł
  • - amortyzator - od 170 zł
  • - sprzęgło komplet - od 988 zł
  • - koło dwumasowe - od 1243 zł

Używane: Volkswagen Tiguan I (2007 - 2015)

Volkswagen

Volkswagen

Volkswagen Tiguan I - dane techniczne - silniki benzynowe

Silnik

Moc

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km

1,4 TSI

122 KM

10,9 s.

184 km/h

8,3/6,5

1,4 TSI

150 KM

9,3 s.

195 km/h

9,4/7,4

1,4 TSI

160 KM

9,2 s.

198 km/h

9,6/7,6

2,0 TFSI

170 KM

8,5 s.

201 km/h

11,6/8,5

2,0 TFSI

180 KM

8,3 s.

204 km/h

11,6/8,5

2,0 TFSI

200 KM

7,9 s.

210 km/h

12,1/8,9

2,0 TFSI

211 KM

7,8 s.

215 km/h

12,1/8,9

Volkswagen Tiguan I - dane techniczne - silniki Diesla:

Silnik

Moc

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km

2,0 TDI

110 KM

11,9 s.

174 km/h

6,3/5,3

2,0 TDI

140 KM

10,2 s.

190 km/h

7,6/6,3

2,0 TDI

170 KM

8,9 s.

201 km/h

8,4/6,7

2,0 TDI

177 KM

8,5 s.

202 km/h

8,4/6,7

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...