REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – usterki

Bartłomiej Jakubiec
Saab 9-5
Saab 9-5
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Na temat samochodów marki Saab krąży opinia, że albo się w nich zakochuje bez pamięci albo się je nienawidzi. To stwierdzenie pasuje jak ulał do modelu 9-5 produkowanego od 1997 przez 13 lat… Głównie przez jego usterki.

Saab 9-5 debiutujący w drugiej połowie lat 90-tych był autem nie tyle wyjątkowym, co nietuzinkowym. Był następcą kultowego już modelu 9000. Auto ciężko sklasyfikować w swojej klasie pod względem prestiżu. Z jednej strony nie jest tak perfekcyjnie wykonany jak Audi A6 C5, BMW E39 czy Mercedes W210, z drugiej strony ciężko go porównać do Opla Omega czy Forda Skorpio…

REKLAMA

Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes-Benz E-klasse W210?

Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

REKLAMA

Podobnie jak modele 900NG oraz 9-3 I bazował na płycie podłogowej koncernu GM, a konkretnie na wykorzystywanej w Oplu Vectra B. Rozstaw osi dostosowano do wymogów klasy wyższej. Wynosił on  2703 mm, dzięki czemu szwedzkie auto oferowało przyzwoitą ilość miejsca we wnętrzu. Wersja sedan dysponowała ponadto bagażnikiem o pojemności 500 litrów. W 1998, rok po debiucie modelu, do gamy dołączyła wersja kombi nazwana przez producenta SportCombi. Mimo niewielkiej deklarowanej przez producenta pojemności bagażnika wynoszącej zaledwie 416 litrów, wersja kombi nie odstaje od konkurencji pod względem możliwości przewozowych. Powodem jest nisko poprowadzona linia okien. Po złożeniu tylnych siedzeń do dyspozycji jest blisko 1500 litrów przestrzeni.

Oglądając auto z zewnątrz nie da się go pomylić z żadnym innym. Jest dosyć toporne, wizualnie ciężkie. Dla jednych będzie to zaletą, dla innych wadą. Bez względu na opinię autu nie można odmówić solidności. Wygląda wprost pancernie. Ciekawie wygląda wersja SportCombi i jej tylne słupki. Są przykryte warstwą szkła przez co można odnieść wrażenie, że tylna część dachu wisi w powietrzu.

Zobacz też: Zakup auta klasy wyższej - koszty ekploatacji używanej limuzyny BMW, Audi i Mercedes-Benz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wnętrze modelu 9-5 jest charakterystyczne dla marki. Wszystkie przełączniki usytuowana są intuicyjnie. Podobnie jak w innych modelach stacyjkę i przełączniki sterowania szybami znajdziemy pomiędzy przednimi fotelami. Do dyspozycji mamy, niespotykany w innych markach, przycisk Night Panel wygaszający wszystkie zegary prócz prędkościomierza. Wnętrze, mimo iż przy pierwszym kontakcie mogłoby wydawać się chłodne, jest bardo przytulne. Ogromne przednie fotele (nieco zbyt płaskie) zapewniają salonowi klimat i wygodę na drodze. Oprócz komfortu zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Zastosowanie aktywnych zagłówków zapewniło marce Saab miejsce w czołówce producentów najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Wyposażenie modelu od początku było bogate. Wiele elementów wyposażenia, w innych markach wymagających dopłaty, w Saabie 9-5 było oferowanych w standardzie. Do dyspozycji podróżujących były 4 poduszki powietrzne, radio CD, aluminiowe felgi, klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka oraz podgrzewane przednie fotele. W bogatszych wersjach można było spotkać skórzane fotele (podgrzewane i wentylowane), system stabilizacji toru jazdy, a także nawigację.

Saab 9-5 I generacji przechodził dwa facelifitngi. Pierwszy miał miejsce w 2002. Oprócz zmian wizualnych zmieniło się wyposażenie auta. Seryjnie montowano system ESP, a na liście dodatków pojawiło się oświetlenie biksenonowe. Kolejnemu liftingowi auto poddano w 2006 roku. Auto w tej wersji ma nieco kontrowersyjny wygląd. Zastrzeżenia budzą „chromowane” obwódki wokół reflektorów. Zmiany objęły także wnętrze pojazdu, które zostało upodobnione do modelu 9-3 II-generacji oraz podwozie. Zmieniono amortyzatory, sprężyny, stabilizatory oraz zwiększono rozstaw kół. Wszystko po to by auto prowadziło się pewniej w trakcie szybszej jazdy.

Zobacz też: Używane Audi A6 C5: wygodna limuzyna

Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – technika

Saab 9-5 był wyposażony w jednostki benzynowe oraz turbodiesle. Wśród silników Diesla kupujący miał do dyspozycji motory 2.2 TDi znany z modelu 9-3 oraz modeli Opla dysponująca mocą 120 KM. Topową jednostką wysokoprężną był motor 3.0 V6 DiT. Jednostka cechuje się bardzo dobrymi osiągami (nieco ponad 9 sekund do 100 km/h) i niskim spalaniem (średnio 7,5 litra potrzebne na pokonanie 100 km). Niestety jest to motor dalece niedoskonały pod względem trwałości. Kłopoty ze smarowaniem, dwumasowym kołem zamachowym, delikatną uszczelką pod głowicą oraz tulejami cylindrycznymi doprowadziły do wycofania silnika z oferty w 2005 roku. Najlepszym wyborem jest jednostka pochodząca z koncernu Fiata o oznaczeniu 1.9 TiD o mocy 150 KM. Jest trwała, dynamiczna i ( jak na silnik Diesla) kulturalnie pracująca.

Dla prawdziwych fanów szwedzkiej marki dobrą wiadomością jest spora liczba dostępnych wersji benzynowych. Wszystkie, oprócz silnika 3.0 V6, wyposażone są w doładowanie turbosprężarką. Motor V6 ze względu na wysokie spalanie i osiągi słabsze od doładowanych wersji nie zdobył popularnością i jego podaż na rynku jest znikoma. Dużo bardziej popularne są wersje 2.0 oraz 2.3 o mocach od 150 do 250 KM. Wszystkie jednostki benzynowe rozpędzają to duże auto do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund. Topowa wersja silnika 2.3 potrafi zrobić to poniżej 7 sekund. Wersje benzynowe są paliwożerne. W zasadzie bez względu na motor auto spala średnio 10-12 litrów. Dobrą wiadomością jest możliwość montażu instalacji LPG do każdego motoru. Poniżej zestawienie wszystkich jednostek montowanych w Saabie 9-5 w konfiguracji z ręczną skrzynią biegów. Motor 2.0 BioPower montowano wyłącznie z przekładnią automatyczną.

Oznaczenie

Moc [KM]

Przyspieszenie do 100 km/h [s]

Prędkość maksymalna [km/h]

Średnie spalanie [l/100 km]

2.2 TDi

120

11

200

8,0

3.0 TiD

176

9,3

215

7,5

2.0 T

150

9,8

215

10,5

2.0 T

185

8,3

230

10,5

2.3 T

170

8,7

225

10,8

2.3 T

230

6,9

240

10,5

2.3 t

185

9,4

225

11,0

2.3 T Aero

230

6,9

250

11,5

3.0 V6

200

8,0

235

12,0

Wersje silnikowe od 2006 roku:

1.9 TiD

150

10,1

205

6,8

2.0 BioPower

180

8,5

225

12,0

2.0 t

150

9,8

215

11,0

2.0 Biopower Sensonic

175

9,6

220

11,5

2.3 BioPower

210

7,9

230

12,0

2.3 t

185

8,3

230

11,0

2.3 TS

260

6,9

250

11,0

Do wyboru były skrzynie manualne i automatyczne. W silnikach benzynowych obie skrzynie dysponowały 5-cioma biegami, a w wersji 1.9 TiD ręczna skrzynia miała 6 przełożeń. Warto wybrać wersję z ręczną skrzynią biegów – jest zdecydowanie dynamiczniejsza i oszczędniejsza. Bez względu na rodzaj skrzyni napęd przekazywany był na przednią oś.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 (1998-2002) - wady i zalety

Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – usterki

Większość silników montowanych w modelu 9-5 ma napęd łańcuchowy wytrzymujący ok. 180 – 250 tysięcy kilometrów. Przed zakupem warto wypytać sprzedającego czy wymieniał już ten element, gdyż niemal wszystkie egzemplarze dostępne na rynku wtórnym pokonały już (bądź przekroczyły ten dystans). Koszt kompletnego rozrządu wynosi 1250 zł. Znanym problemem jest odpowietrzanie skrzyni korbowej silnika. Pomóc może wymiana odmy – koszt zestawu naprawczego to 400 zł. Jako, że niemal wszystkie modele wyposażone są w silniki doładowane, właściciele powinni zatroszczyć się o regularną wymianę oleju silnikowego – najlepiej nie rzadziej niż co 10 000 km. Zalecany jest olej syntetyczny. Ważne jest odpowiednie traktowanie silnika. Przed ruszeniem warto poczekać kilka- kilkanaście sekund, by turbosprężarka dostała swoją porcję oleju. Po dotarciu na miejsce przeznaczenia, w celu wystudzenia turbo kierowca powinien odczekać dłuższą chwilę. Po intensywnej jeździe nawet minutę- dwie. Turbosprężarki wytrzymują zazwyczaj około 200 tys. kilometrów. Na szczęście regeneracja nie jest bardzo kosztowna (około 1000 zł).  

Niepolecana jest wersja 3.0 V6 TiD. Silnik ma wady konstrukcyjne. Ma źle zaprojektowany układ chłodzenia doprowadzający do pękania uszczelek pod głowicami i samych głowic. Wersje benzynowe cierpią na, podobnie jak w modelu 900/9-3, awarię listwy zapłonowej. Koszt nowej to 600 – 1500 zł.

Zawieszenie jest bardzo trwałe. Najczęściej uszkodzeniu ulegają stabilizatory oraz silentblocki tylnej osi. Niekiedy zawodzi sterownik ABS-u. Podobnie jak w mniejszym modelu awarii ulega wyświetlacz komputera pokładowego SID. Wypalają się w nim piksele. Wymieniając części eksploatacyjne warto zdać się na rady dostępne na polskim forum www.saabklub.pl.

Koszty części:

  • Amortyzator przedni – od 400 zł
  • Amortyzator tylny – od 250 zł
  • Wahacz kompletny – od 400 zł
  • Sworzeń wahacza – od 70 zł
  • Łącznik stabilizatora przód – od 65 zł
  • Łącznik stabilizatora tył – od 75 zł
  • Tarcza hamulcowa przód – od 110 zł
  • Tarcza hamulcowa tył – od 90 zł
  • Klocki hamulcowe przód – od 100 zł
  • Klocki hamulcowe tył – od 40 zł

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Używany Saab 9-5 (1997 – 2010) – Podsumowanie

Używany Saab 9-5 jest autem nietuzinkowym. Mimo nietypowych rozwiązań i stosunkowo niewielkiej podaży na rynku jest autem godnym polecenia. Ma własny, niepowtarzalny styl odróżniający go od niemieckiej konkurencji przy tym jest wyraźnie tańszy. Zarówno za sprawą niewielkiej liczby egzemplarzy na rynku wtórnym, jak i upadku firmy Saab. W przypadku modelu 9-5 można powiedzieć, że nie ma róży bez kolców. Ceny używanych egzemplarzy są bardzo atrakcyjne, jednak koszty użytkowania modelu mogą przerazić. Ceny części nie są wyjątkowo wysokie, ale koszty obsługi serwisowej już tak. Wykwalifikowanych warsztatów jest niewiele stąd wysokie koszty robocizny. Dla zwolenników silników wysokoprężnych najlepszym wyborem będzie motor 1.9 TiD – trwały i wyjątkowo oszczędny. Jednak prawdziwą frajdę z jazdy dają dopiero silniki turbo-benzynowe. Wszystkie są bardzo dynamiczne, jednak dużo palą. Alternatywą jest założenia instalacji LPG.

saab 9-5
Saab 9-5
newspress.co.uk
Saab 9-5
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA