REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault 4

Subskrybuj nas na Youtube
Renault 4 z 1967 roku fot. Renault
Renault 4 z 1967 roku fot. Renault

REKLAMA

REKLAMA

Renault 4 było uniwersalnym autem, w przystępnej cenie, z łatwo modyfikowalnym nadwoziem, dzięki czemu zostało wyprodukowane aż w ponad 8 milionach egzemplarzy Renault 4, co odegrało dużą rolę w popularyzacji tej francuskiej marki na całym świecie.

Z Europy wyjeżdżały zwykle gotowe auta, z kolei do dalekich krajów Renault 4 trafiało rozmontowane na pojedyncze części (tzw. system CKD), które składane były w miejscowych warsztatach. Auto składano aż w 27 krajach, czasami część elementów również budowano na miejscu, co dawało pracę lokalnym mechanikom, aż połowa Renault 4 powstała za granicą, a 60% aut sprzedano właśnie poza rodzimą Francją. Samochód okazał się bardzo uniwersalny, był wybierany i jako taksówka, i radiowóz policyjny, dostawczy, pocztowy, a nawet jako karetka pogotowia.

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja Renault 4 w Europie

Pierwszym miastem, w którym montowano Renault 4 poza Francją, było belgijskie Haren, w latach 70. wyprodukowano w nim ponad 10% całkowitej produkcji. Dzięki belgijskiej jakości powstałe tu Renault 4 trafiały nawet do klientów niemieckich. Renault 4 montowano w Belgii przez ponad 15 lat w największej liczbie egzemplarzy, auto stało się tu bestsellerem. Ponadto, podobnie jak i w innych krajach, powstawały tu własne belgijskie serie limitowane.

We Włoszech w 1958 roku Renault podpisało umowę z Alfą Romeo, w ramach której Alfa mogła budować w swojej fabryce auta na licencji francuskiego koncernu. W ten sposób Renault 4 trafiło na rynek Wspólnoty Europejskiej. W 1962 roku powstała spółka S.A.M., zajmująca się dystrybucją aut Renault i rozwojem przemysłu. W tym też roku rozpoczęto produkcję Renault 4 z silnikiem 845 cm³. Przez dwa lata sprzedaż wrosła o 50%, ale następnie rząd nałożył podatek obliczany od mocy silnika i długości auta, co doprowadziło do zatrzymania produkcji w 1965 roku. Renault, już bez Alfy Romeo, pod koniec lat 70. na nowo podbiło rynek, odbudowując tę sieć. Produkowano tu także turystyczny model JP4, nazwany przez włoską filię Frog.

Zobacz też: Lancia Thema

REKLAMA

W Hiszpanii Renault zaczęło podbijać rynek motoryzacyjny tuż po firmie Seat. W 1963 r. rozpoczęto produkcję Renault 4. W 1970 r. marka Renault miała około 25% udziału w rynku, a w 1965 r. wybudowano fabrykę, w której pod koniec lat 60. Renault 4 stanowiło około 50% produkcji. Hiszpańska fabryka Renault stała się zdecentralizowanym zakładem produkcyjnym, a model Renault 4 trafił do Portugalii, Kolumbii, Wenezueli, Meksyku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Portugalii montownia Renault powstała w 1963, a rok później rząd zezwolił na import i montaż aut w systemie CKD, aby zapewnić miejsca pracy Portugalczykom. W ciągu 10. lat fabryka powiększyła się trzykrotnie, produkcję Renault zaczęto od modelu Renault 4, a do 1975 r. model ten stanowił 50% produkcji. Dopiero po wprowadzeniu modelu Renault 5, sprzedaż Renault 4 zmalała, ale kontynuowano ją do końca lat 80. 

W Irlandii w latach 60. handel w branży motoryzacyjnej nie był łatwy, gdyż zdominowali go Brytyjczycy. Przeszkodę dla innych producentów stanowiły też podatki. Większość aut montowano więc na miejscu. Wprawdzie Renault montowano w Irlandii od 1958 r., ale dopiero w połowie lat 70. model Renault 4 (wersje osobowa i dostawcza) zaczął podbijać rynek. Jednak już pod koniec lat 70. montaż lokalny zaczął tracić na znaczeniu, gdyż Irlandia weszła do Wspólnego Rynku i preferencyjne warunki udzielone systemowi CKD przestały obowiązywać. Firma Renault zaczęła zmniejszać produkcję i od 1977 r. montowała już tylko modele Renault 4, kończąc jednak i ich produkcję w 1984 r. z powodu braku opłacalności.

W Jugosławii po 1964 r. złagodzono przepisy dla importerów aut, dzięki czemu sprzedaż Renault wzrosła. Montowano samochody jednak w Słowenii, a w 1972 r. koncern Renault podpisał umowę z firmą I.M.V., dysponującą nowoczesną montownią. Renault stało się drugim jugosłowiańskim producentem samochodów, zaraz po Zastawie, montującej modele Fiata. Model Renault 4 nazywano tam pieszczotliwie Katrca (Katarzyna).

W Grecji w 1971 r. projekt montażu Renault 4 nie został zrealizowany, gdyż nadeszły rządy Czarnych Pułkowników. Aby obejść restrykcyjną politykę podatkową, importer samochodów Renault (MAVA), wyprodukował w latach 1980-1985 około 3 500 egzemplarzy uniwersalnego samochodu Farma, przeróbki wersji Rodéo. Samochód ten, zatwierdzony przez biuro projektowe Renault, był w Grecji sprzedawany i serwisowany przez sieć Renault.


Produkcja Renault 4 w Afryce

Na rynku marokańskim Renault w latach 60. miało bardzo dobrą pozycję, w 1966 r. SOMAR zaczął montować m.in. modele tej marki, a w 1971 r. zainstalowano własną linię montażową. Sukces przyszedł w 1975 r., kiedy wyprodukowano 13 000 samochodów, a pod koniec lat 70. hitem stało się Renault 12, choć model Renault 4 dzielnie przetrwał napór nowości, utrzymując się do 1994 r. 

W Algierii firma Renault miała 30% udziału w latach 50., a 1959 podjęto decyzję o rozpoczęciu montowania tu aut. W 1961 roku wystartowała produkcja modelu Dauphine. Kiedy Algieria stała się niepodległa, import całych aut objęto kontyngentem, przez co tym bardziej wybrano montowanie. Pod koniec lat 60. fabrykę Renault znacznie rozbudowano, a marka ta zdobyła 80% udziału na rynku samochodów osobowych. Wtedy też rząd Algierii zażądał zwrotu zaległych należności celnych, z których zakład miał być zwolniony. W 1971 r. produkcję samochodów Renault zakończono.

W Tunezji od 1961 r. montowano ciężarówki Renault, a od 1964 r. rozpoczęto budowę aut osobowych. W spółce zarządzającej STIA 60% udziałów miał rząd Tunezji, a 40% Renault. Pierwszy egzemplarz Renault 4 tu powstały, został nazwany przez prezydenta Tunezji Renault 4 Monastir, od nazwy miasta, w którym urodził się prezydent Habib Bourguiba. W Tunezji do 90% produkcji stanowiły modele dostawcze. W 1981 r. rząd postanowił skrócić sukcesy spółki STIA i rozpisał przetarg wśród innych firm samochodowych.

Zobacz też: MINI Cooper S Cabrio

Poza tym w Afryce Renault miało swoje filie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, gdzie produkcja zwiększyła się czterokrotnie w ciągu ośmiu lat, w Ghanie w 1969 r. fabryka uruchomiła produkcję Renault 4 w wersji osobowej i dostawczej. Wtedy też Renault, Peugeot i B.L.M.C. otrzymały pozwolenie na zbudowanie wspólnej fabryki, co jednak nie doszło do skutku. Model Renault 4 produkowano w Ghanie aż do 1978 r. W Republice Demokratycznej Konga (wtedy: Zair) firma Renault podpisała w 1969 r. z General Motors umowę na produkcję modelu Renault 4 w fabryce GM. W Angoli w roku 1970 przedstawiciele firm: Chrysler, Citroën, Renault i Ford, wspólnie stworzyli firmę, aby montować samochody dostawcze w Luandzie. Na Madagaskarze po odzyskaniu niepodległości rozwinął się handel motoryzacyjny, produkowano tu m.in. model Renault 4, a od 1965 r. Renault powstawał i w Afryce Południowej, a od lat 70. również w Afryce Północnej, gdzie Renault 4 nazywano Noody Car, gdyż było używane przez strażników patrolujących rezerwaty.

Produkcja Renault 4 w Ameryce

Od 1959 roku w Argentynie Renault przekazało firmie Willys licencję na produkcję modelu Dauphine. W 1963 roku na linie produkcyjne trafiło Renault 4 w wersji osobowej, a rok później w dostawczej. Renault 4 miał wiele elementów wspólnych z modelem Dauphine, np. skrzynię biegów i silnik Ventoux. Promowano model w sposób oryginalny, samochody rozpoczęły rodeo w otoczeniu koni dosiadanych przez gauchos, a kierowcy mogli przejechać się autem po grząskim terenie. Ponadto w promocji marki wziął udział znany kierowca wyścigowy, Juan Manuel Fangio.

Od 1964 r. Renault produkowano także w Kolumbii, gdzie sprowadził je lokalny importer. Wytwarzane były przez hiszpańską fabrykę FASA, produkującą też gołe podwozia, na bazie których zbudowano kilka 3-drzwiowych kombi. Renault 4 był pierwszym autem osobowym tu produkowanym. Dla Renault zakłady produkcyjne w Kolumbii odgrywają i dziś dużą rolę w Ameryce Południowej. W Meksyku w 1960 r. obowiązywał zakaz importu gotowych aut, więc firma Renault podpisała umowę licencyjną z DINA (Państwowa Spółka Diesel Nacional), produkującą tabor kolejowy, samochody ciężarowe i autobusy.

Od 1962 r. montowano w Meksyku model Renault 4 w obu wersjach. Model ten produkowano i w innych częściach Ameryki, w Peru, Wenezueli, Kostaryce, Urugwaju, Chile. Jednak nad Chile firma Renault wahała się, istniało ryzyko zainwestowania pieniędzy w kraju, w którym wciąż panowała dyktatura. Renault 4 produkowano więc w małych ilościach, do tysiąca sztuk. W Urugwaju od 1972 roku Renault 4 produkowano nawet w wersji pick-up, wysyłane były w systemie CKD przez zakład w Argentynie. 

Produkcja Renault w Oceanii i Azji

Filipiny, Cejlon (dziś: Sri Lanka), Australia, to miejsca, w których Renault 4 również był produkowany. Mimo zachęty cejlońskiego rządu, Renault wolało dostarczać gotowe auta, dopiero w 1973 r. zaczęto wysyłać je w systemie CKD. W Australii od 1949 r. rozpoczęto montaż w systemie CKD na przedmieściach Sydney. Dziesięć lat później powstała spółka Renault Australia, a w 1962 r. pojawiło się Renault 4 na australijskim rynku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA