Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł! / Kuba Brzeziński
Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

Peugeot 2008: trochę jak amerykański superbohater

Druga generacja Peugeota 2008 zadebiutowała mniej więcej dwa lata temu. I pod względem stylistycznym nowy model nie miał wiele wspólnego z poprzednikiem. Poszedł w stronę obecnego języka stylistycznego francuskiej marki. A to oznacza m.in. mocno skupione i wkurzone spojrzenie! Lampy posiadające charakterystyczny wzór pazurów lwa zostały uzupełnione prawie pionowymi LED-ami do jazdy dziennej. Poza tym w modelu testowym auto posiadało efektowny, czarny grill, duże obręcze aluminiowe oraz czerwony lakier nadwozia. Fajny jest też wystający zderzak z tyłu - wygląda trochę jak wyraźnie zarysowana szczęka amerykańskich superbohaterów.

Peugeot 2008

Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

Peugeot 2008 bez wątpienia jest przystojny. Nieco geometrycznych kształtów pojawiających się w linii bocznej np. w okolicy tylnego nadkola sprawia jednak, że jego sylwetka jest uniwersalna. Pasuje zarówno do kobiety, jak i mężczyzny. Co z wnętrzem? Jest zaskakująco dojrzałe! Plastiki na konsoli są w przeważającej większości miękkie, na fotelach pojawia się alkantara, jakość spasowania sprawia, że w tej kabinie nic nie trzeszczy, a do tego obsługa pokładowych urządzeń jest przejrzysta i intuicyjna. Najlepszy gadżet? W kolejnym aucie testowym najbardziej brakowało mi... ekranu zamiast zegarów wykonanego w technologii 3D!

Bardzo ciekawie wyglądają przyciski na konsoli - są trochę jak zawleczki. Co ciekawe, nad nimi Francuzi umieścili płytkę dotykową. Za jej pomocą steruje się dodatkowymi funkcjami pojazdu.

Nowy Peugeot 2008: sporo przestrzeni i niby head-up

Kolejną zaletą 2008-ki jest przestrzeń. W kabinie spokojnie zmieszczą się cztery dorosłe osoby, a bagażnik ma pojemność aż 434 litrów. Jeżeli chodzi o kabinę pasażerską, to przeszkadzały mi tak naprawdę dwie rzeczy. Przy pierwszym kontakcie rozbiła mnie kierownica. Jej wieniec był zdecydowanie zbyt mały. Do rozwiązania szybko można się jednak przyzwyczaić - szczególnie że po niskim ustawieniu koła kierowca idealnie widzi zegary (stają się trochę head-upem). Po drugie przeszkadzała mi srebrna listwa w dolej części ekranu na konsoli. Wyglądała ładnie i była dobrze spasowana, ale w słoneczny dzień odbijała promienie i skutecznie... oślepiała kierowcę.

Peugeot 2008

Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

Peugeot 2008 PureTech 155. 3-cylindry i sporo mocy

Spojrzenie w stylu cobry i muskularna maska ukrywają... 3-cylindrowy silnik benzynowy. I choć takie wprowadzenie nie brzmi najlepiej, dobre informacje są dwie. Po pierwsze to świetny benzyniak z serii 1.2 PureTech. Po drugie motor ma aż 155 koni mechanicznych. Tak, te są dostępne dość wysoko - dopiero przy 5500 obr./min. Z drugiej strony już od 1750 obr./min. swój potencjał ujawnia moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Układ napędowy został sparowany z 8-biegową przekładnią automatyczną. Czy tak mały silnik potrzebuje aż tyle biegów? Wątpię. 8 przełożeń tonuje jednak apetyt silnika w trasie, a do tego skrzynia pracuje naprawdę kulturalnie.

Osiągi? Mały crossover Peugeota przyspiesza do pierwszej setki w 8,2 sekundy. W mieście jest naprawdę żwawy i nawet przyjemnie powarkuje 3-cylindrami podczas przyspieszania. Sportowe zapędy traci dopiero podczas dynamiczniejszego wyprzedzania ciężarówki na drodze krajowej. Spalanie? W teście w cyklu mieszanym 155-konny Peugeot 2008 1.2 PureTech potrzebował na pokonanie 100 kilometrów jakieś 7,1 litra benzyny. To moim zdaniem dobry wynik - nie wybitny, ale naprawdę dobry. Takie spalanie sprawia, że 44-litrowy zbiornik gwarantuje autu zasięg wynoszący jakieś 620 kilometrów.

Peugeot 2008: miękki czy twardy?

W opowieści o teście nowego Peugeota 2008 pozostał tak naprawdę jeszcze jeden aspekt. A jest nim prowadzenie. 2008 to crossover, który dodatkowo pochodzi z Francji. A to według obiegowej opinii oznacza miękkie nastawy. Jaka jest prawda? Wręcz przeciwnie. Układ kierowniczy rzeczywiście jest nieco za mocno wspomagany - choć kierownica świetnie leży w dłoniach. Koła jednak pewnie poruszają się po asfalcie - dobrze trzymają auto na drodze, nie wychylają nadwozia w zakręcie i oferują raczej sztywne nastawy. A to dobrze!

Peugeot 2008

Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT Pack - podsumowanie:

Doskonale pamiętam pierwszą generację 2008 i muszę przyznać, że dwójką jestem poważnie zaskoczony. Powód? Francuski crossover dorósł! Identycznie jak poprzednik oferuje kierowcy paryski styl nadwozia i oryginalną stylizację wnętrza. A jednocześnie łączy to wszystko z wybitną solidnością, dobrą jakością wykończenia i świetnym prowadzeniem. Pod względem tych trzech wartości jest taki jakby trochę… niemiecki - posługując się nomenklaturą wyznaczoną przez moto-stereotypy. Tylko w tym samym czasie całkowicie nie-niemiecki jeżeli chodzi o design. W skrócie 2008 może być wdzięcznym samochodem na co dzień - mało wymagającym, ale dużo dającym od siebie. Przez co skutecznie obala mit aut na literę F.

Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1199 cm3
  • Maksymalna moc: 155 KM (przy 5500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 206 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,2 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 44 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,2 litra
  • Długość: 4300 mm
  • Szerokość: 1770 mm
  • Wysokość: 1530 mm
  • Rozstaw osi: 2605 mm
  • Pojemność bagażnika: 434/1467 litrów
  • Cena: od 87 100 zł

Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 GT Pack - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 137 700 złotych,
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania,
  • tapicerka z alkantary,
  • 18-calowe felgi aliminiowe,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • reflektory przednie full LED,
  • czujnik zmierzchu i czujnik deszczu,
  • klimatyzacja automatyczna,
  • system monitorowania martwego pola,
  • system rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych,
  • kamera cofania,
  • system audio Focal,
  • nawigacja satelitarna Peugeot Connect NAV.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...