Test Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG

DS
rozwiń więcej
Skoda Octavia RS 245
Obecnie produkowana Skoda Octavia RS to najmocniejsza wersja Octavii, jaką kiedykolwiek wyprodukował czeski koncern. Niby to kompaktowe rodzinne auto, jednak z bardzo wyraźnym zacięciem sportowym, które na co dzień z jazdy daje wiele frajdy. Komu Skoda Octavia RS z 245-konnym silnikiem przypadnie do gustu?

DS

Skoda Octavia RS – historia modelu

Skoda Octavia produkowana jest nieprzerwanie od 1996 roku. Co prawda wcześniej również model Octavia był dostępny na rynku, jednak było to w latach 1959 – 1971. W 2000 r. przy okazji liftingu pierwszej generacji Octavii pojawił się model RS. Co interesujące, wówczas produkowany był wyłącznie w czterech kolorach: srebrnym, żółtym, czerwonym oraz czarnym. Od 2013 r. Skoda produkuje trzecią generację Octavii, która w 2016 r. doczekała się faceliftingu. Testowany egzemplarz Octavii 2.0 TSI 245 KM DSG, pochodzi z 2018 r. Do jego budowy użyto popularnej płyty podłogowej MQB znanej chociażby z Volkswagena Golfa i Jetty, Audi A3 czy Seata Leona.

Skoda Octavia to świetnie się sprzedający model na naszym rynku. Przestronne, rodzinne, bezpieczne i komfortowe auto otrzymało sportowy charakter. Nic więc dziwnego, że wersja RS oraz RS 245 również cieszą się sporym zainteresowaniem.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wygląd zewnętrzny

Nie sposób pomylić testowaną wersję ze zwykłą Octavią. Sportowego charakteru Octavii RS 245 nadaje czarny grill z logotypem RS, czarne obudowy bocznych lusterek, specjalne czarne 19-calowe felgi Xtreme, (dedykowane wyłącznie do tej wersji) z przebijającymi się czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz tylna klapa wyposażona dodatkowo w spoiler i logotyp RS. Poniżej dwie błyszczące, sportowe i oczywiście czarne końcówki wydechu. Wymiary Skody Octavii RS 245 są następujące: 4685 mm długości, 1184 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości. W stosunku do swojej poprzedniej wersji została obniżona o 15 mm.

Podzielone przednie lampy LED nie wszystkim klientom przypadły do gustu, ja również nie jestem ich wielkim fanem.

Skoda Octavia RS 245 nie jest sedanem, nie jest również hatchbackiem… To liftback, czyli nieco zmodyfikowany hatchback z klapą i zintegrowaną szybą w jednym. Kąt tylnej szyby jest na tyle płaski, że obecna tam wycieraczka jest zbędna i gdybym się czepiał, to moim zdaniem trochę psuje jej sportowy wygląd.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wnętrze

Już na pierwszy rzut oka widać, że również mamy do czynienia z wyjątkową wersją RS. Logo RS znajdziemy między innymi na kierownicy, wszystkich fotelach, dźwigni zmiany biegów i progach. W pierwszej kolejności na uwagę zasługują duże kubełkowe fotele zintegrowane z zagłówkami. Świetnie trzymają w zakrętach a przy tym są bardzo wygodne. Wykonane zostały z naturalnej skóry i alcantary. Oba przednie fotele z możliwością regulacji wysokości. Trójramienna kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach - wykonana jest z dobrej jakości, perforowanej skóry.

Centralna deska rozdzielcza została dobrze rozplanowana i wykonana z dobrej jakości materiałów. W jej centralnej części umieszczono 8-calowy wyświetlacz Maxi-DOT, który służy do obsługi większości systemów dostępnych w aucie. Pozbawiony został manualnych pokręteł, jednak system „czyta” nasze ruchy i gdy zbliżymy rękę do wyświetlacza, szybko pojawi się dodatkowe menu.

Poniżej wyświetlacza znajdują się manualne przyciski i pokrętła do sterowania między innymi klimatyzacją oraz podgrzewaniem foteli. Poniżej pokręteł umieszczono łatwo dostępny slot USB. I to miejsce jest zdecydowanie lepsze niż chociażby w schowku pod klapką, jak w przypadku Skody Superb.

Dużą zaletą każdej Octavii jest dużo miejsca, zarówno do kierowcy jak i pasażerów podróżujących z tyłu. Co prawda kubełkowe fotele zajmują nieco więcej miejsca niż zwykłe, jednak nikt z pasażerów nie powinien narzekać na brak miejsca. Skoda Octavia posiada ogromny bagażnik o pojemności 590 litrów, a po złożeniu tylnych foteli otrzymujemy przestrzeń aż 1580 litrów. Przemyślane podwójne haczyki i schowki pomagają utrzymać w nim porządek. W bagażniku zmieści się pełnowymiarowe koło. Do dyspozycji jest też gniazdo 12 V.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wyposażenie

Każda Octavia RS 245 posiada pakiet Black w standardzie, który nadaje jej zadziornego charakteru. W jego skład wchodzą: czarne listwy wokół okien, czarny grill, oraz czarne obudowy lusterek. W wersji kombi dodatkowo czarne relingi dachowe.

O nagłośnienie dba niezłe radio Bolero, sparowane standardowo z 8 głośnikami. Testowany model posiada nawigację Columbus (dopłata 5500 zł), oraz rozbudowany system audio niemieckiej firmy Canton wraz z 10 głośnikami i subwooferem.

Już w standardowej konfiguracji Skoda Octavia RS 245 wyposażona jest w ESP (stabilizacja toru jazdy), ABS (zapobieganie blokowaniu kół pod czas hamowania), MSR (optymalizacja przyczepności przy hamowaniu silnikiem), ASR (optymalizacja przyczepności podczas ruszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny wspomagacz awaryjnego hamowania), DSR (podpowiedź ruchu kierownicy), RBS (osuszanie tarcz hamulcowych), MKB (hamulec antykolizyjny), XDS+ (kompensacja podsterowności na zakręcie) 7 poduszek powietrznych oraz światła LED zarówno z przodu (z funkcją AFS) oraz z tyłu. 

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – prowadzenie

Testowany egzemplarz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. To bardzo dobry wynik. Przykładowo Seat Leon Cupra R przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, ale ma aż o 65 KM więcej. Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI z tym samym silnikiem i skrzynią, potrzebuje 6,2 sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h, jest jednak nieco lżejszy. Ford Focus ST2 2.0 (250 KM) zrobi to o 1 sekundę szybciej, chodź od Octavii jest cięższy.

Skoda przede wszystkim jest autem komfortowym. Prowadzi się bardzo dobrze i co ważne jest dość ekonomiczna jak na moc, którą reprezentuje. Zawieszenie jest oczywiście sztywne, jednak bez przesady, bo nie jest to rasowy samochód sportowy. Autem podróżuje się dość przyjemnie. Nie sposób narzekać na wygodę. Dla maksymalnej przyjemności z podróżowania można eksperymentować z adaptacyjnym zawieszeniem. Do wyboru są tryby: Eco, Comfort, Normal, Sport oraz Individual. Testowany model posiada adaptacyjne zawieszenie, ale gdyby przyszło nam za nie zapłacić, to musielibyśmy dopłacić 3600 zł.

Najbardziej cieszą możliwości elektronicznego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem VAQ. Dzięki tej technologii błyskawicznie Octavia wyjeżdża z każdego zakrętu. Dostarczanie mocy na koło o zmniejszonym tarciu jest ograniczane a dodatkowo przekazane na drugie napędzane koło. Powoduje to bardzo efektywny rozkład mocy.

Na pokładzie jest również aktywny tempomat, który wspomaga naszą podróż aż do 210 km/h. Taka przyjemność dodatkowo kosztuje 3900 zł, ale możemy wybrać tańszą wersję oczywiście do niższej prędkości.

Wsiadając do takiego samochodu każdy ma na myśli oczywiście jazdę w trybie Sport. I słusznie. Wówczas Octavia potrafi bardzo wiele. Układ kierowniczy staje się sztywniejszy, skrzynia reaguje niemal błyskawicznie zrzucając nawet o 3-4 biegi, kiedy potrzebujemy zapasu mocy. Usłyszymy też inny dźwięk silnika… Inny, to znaczy sztuczny, ale znacznie przyjemniejszy niż w BMW. Niestety producenci przyzwyczaili konsumentów do głosowego wspomagania silnika poprzez system audio, ale Skodzie można to wybaczyć, dźwięk nie jest przesadzony a co najważniejsze, można go wyłączyć.

Przy codziennym użytkowaniu w cyklu mieszanym, spalanie w mieście nie powinno przekroczyć 10 l na 100 km. Octavia potrafi być ekonomiczna. Najszybciej kierowca odczuje mniejsze zużycie paliwa w trybie Eco. Co prawda Octavia reaguje wolniej, niż w trybie Sport, ale nie można powiedzieć, że to ospały tryb jazdy. Spali za to około 6 litrów na 100 km co jest wynikiem dość satysfakcjonującym.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – ceny

Ceny Skody Octavii RS 245 zaczynają się od 130 tys. zł w wersji liftback, a za wersję kombi przyjdzie nam dopłacić około 5 tys. zł. Skoda Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI (245 KM) z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów kosztuje 130 420 zł. Za ten sam model z automatyczną skrzynią (7-biegową) DSG musimy zapłacić 138 420 zł. 

Ceny tańszej wersji Octavii RS o mocy 230 km zaczynają się od 116 tys. (manualna skrzynia). Ten sam model z automatyczną skrzynią biegów (6-biegowa) DSG będzie kosztował 124 860 zł.

Dla osób, które ponad wszystko cenią sobie ekonomię, do rozważenia pozostaje zakup Octavii RS z silnikiem diesla. Skoda Octavia 2.0 TDI (184 KM) z 6-biegową, manualną skrzynią kosztuje 119 090 zł. Ten sam model ze skrzynią automatyczną (również 6-biegową) kosztuje 127 100 zł. Warty uwagi jest model z napędem 4x4 połączony z automatyczną skrzynią (6-biegowa) DSG za 135 750 zł.

Zarówno Skoda Octavia RS jak i Skoda Octavia RS 245 już w podstawowych wersjach są bardzo dobrze wyposażone. Za dodatki do obu wariantów zapłacimy co do zasady takie same kwoty (z nielicznymi wyjątkami). Niestety wraz z dodatkowym wyposażeniem, szybko będzie wzrastać cena wybranego modelu, co oczywiście powoduje konieczność porównania z konkurentami, którzy co prawda w wyższej cenie, ale również mają sporo do zaoferowania. Testowany egzemplarz został bardzo dobrze wyposażony. Jego cena wynosi 178 820 zł. To sporo, jednak niektóre dodatki można uznać za zbędne. Jest więc pole manewru, aby kupić Skodę Octavię RS 245 sporo taniej niż testowany egzemplarz.

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – podsumowanie

Jeżeli od zawsze naszym marzeniem było posiadanie sportowego samochodu, ale jeszcze nie udało nam się go kupić mam dwa rozwiązania. Zbierać nadal pieniądze i z dużym prawdopodobieństwem go nie kupić lub zastanowić się nad zakupem Octavii RS.

Octavia RS 245 łączy zarówno zalety komfortowego, rodzinnego samochodu z szybkim, autem sportowym. Pamiętać trzeba, że jednak w tej sytuacji zawsze to będzie kompromis. Z jednej strony to auto, które świetnie spisze się w codziennej jeździe, z drugiej strony zapas mocy pozwala trochę poszaleć.

Skoda Octavia RS 245 KM – dane techniczne

Silnik Benzynowy R4 z turbo, 16V
Pojemność silnika 1984 cm3
Moc maksymalna 245 KM w zakresie 5000-6700 obr./min.
Maks mom. obrotowy 370 Nm w zakresie 1600-4300 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna (DSG)
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,3 l/5,3 l/6,4 l
Długość 4689 mm
Szerokość 1814 mm
Wysokość 1448 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Masa 1445 kg
Pojemność bagażnika 590 l
Moto
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
07 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...