REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tolerancja radarowa, czyli z jaką prędkością można poruszać się po polskich drogach

fotoradar Fot. Fotolia
fotoradar Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozstawione przy drogach fotoradary mają ustawioną granicę tolerancji i nie zrobią zdjęcia kierowcy, który jedzie nieznacznie szybciej niż można na danym odcinku drogi. Tylko czy chodzi o 10, czy o 20 km/h?

Wśród kierowców zdania są podzielone. Jedni zarzekają się, że fotoradary ustawione są w taki sposób, że można przekroczyć prędkość o 20 km/h i być spokojnym, że urządzenie nie zrobi nam zdjęcia. Inni sugerują, że chodzi o tolerancję do 10 km/h. A jaka jest prawda?

REKLAMA

Zobacz też: Namierzanie Videoradarem - nie daj się zaskoczyć

Tolerancja radaru, a przekłamanie "licznika"

Oficjalne stanowisko Inspekcji Transportu Drogowego jasno wskazuje, że fotoradary mają ustawioną tolerancję do 10 km/h. Skąd więc wśród kierowców pogląd, że można poruszać się z prędkością o 20 km/h wyższą niż dopuszczalna? Z przekłamania informacji dotyczącej kalibracji prędkościomierzy.

Zobacz też: Nowy sposób na uniknięcie mandatu

REKLAMA

Prędkościomierz w typowym samochodzie osobowym zazwyczaj zawyża prędkość o około 10 % w stosunku do rzeczywistej, z którą się poruszamy - przy czym obecnie stosowane urządzenia są coraz dokładniejsze. Zatem w przypadku poruszania się typowym samochodem osobowym zachodzi duże prawdopodobieństwo, że poruszając się z prędkością (licznikową) 100 km/h w rzeczywistości pokonujemy 90 km/h, a dokładając do tego tolerancję fotoradaru ustawioną na 10 km/h w górę prosta kalkulacja dowodzi, że na ograniczeniu do 80 km/h można poruszać się z licznikową "setką", bo w rzeczywistości jedziemy 90. To teoria, ale wskazuje skąd w społeczności kierowców rozbieżności dotyczące tolerancji urządzeń kontrolujących prędkość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy okazji powyższych rozważań warto wziąć pod uwagę fakt, że tolerancja zmniejsza się przy niższych prędkościach, bo wtedy prędkościomierz wskazuje prędkość bliższą rzeczywistej.

Zobacz też: Fotoradary, a efekt kangura

Tolerancja - jednak nie zawsze

Nadmiernym optymistom należy zwrócić uwagę na fakt, że tolerancja ustawiona na plus 10 km/h nie jest zwyczajowa dla ręcznych urządzeń kontroli prędkości, których używają policjanci. Zatem kierowcy, którzy przyjmą zasadę, że zawsze będą przekraczać prędkość o 10 km/h mogą zostać niemile zaskoczeni w przypadku kontaktu z drogówką.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA