Fotoradar z pętlą indukcyjną. Nawet w tłumie kierowca nie może czuć się bezpiecznie...

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
fotoradar z pętlą indukcyjną, mandat za przekroczenie prędkości z fotoradaru z pętlą indukcyjną, dwa samochody na zdjęciu z fotoradaru / Fotoradar z pętlą indukcyjną. Nawet w tłumie kierowca nie może czuć się bezpiecznie... / Google Maps

Na zdjęciu z fotoradaru widać dwa samochody. Dowód jest zatem nieważny? No właśnie nie zawsze. Bo są w Polsce radary z pętlą indukcyjną. Te na podstawie jednego zdjęcia są w stanie wystawić taką ilość mandatów, ile na drodze znajduje się pasów ruchu.

Każdego roku fotoradary wystawiają blisko milion mandatów za prędkość. A do liczby tej doliczyć trzeba jeszcze odcinkowe pomiary prędkości i standardowe kontrole z "suszarką" w dłoni. Przekraczanie dozwolonej szybkości jazdy jest zatem nagminne w Polsce. A jedną z metod walki z nim jest fotoradar z pętlą indukcyjną.

Z czego składa się fotoradar z pętlą indukcyjną?

Fotoradarem z pętlą indukcyjną jest tak właściwie urządzenie o nazwie Traffistar SR520. Składa się ono z puszki z aparatem, która rzeczywiście przypomina fotoradar. Integralnym elementem systemu są jednak dwie pętle indukcyjne. Czujniki są umieszczone w dwóch punktach wyciętych w asfalcie w określonej odległości od siebie.

Jak działa fotoradar z pętlą indukcyjną?

Zasada działania fotoradaru z pętlą indukcyjną jest prosta. Samochód przekracza pierwszą pętlę, a następnie drugą. Na tej podstawie system dokonuje przeliczenia prędkości jazdy i porównuje wynik z ograniczeniem prędkości obowiązującym na danym odcinku. Gdy samochód jedzie zbyt szybko, aparat wykonuje mu zdjęcie. Puszka fotoradaru sama w sobie nie dokonuje natomiast pomiaru prędkości.

Pierwotnie fotoradary z pętlą indukcyjną pojawiły się na polskich drogach nie po to, aby mierzyć prędkość pojazdów. Miały sprawdzać, czy kierowcy nie wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Dopiero z czasem ich funkcjonalność została rozszerzona o pomiary szybkości. Urządzenia pracują w ramach sieci CANARD obsługiwanej przez ITD.

Fotoradar z pętlą indukcyjną. Dwa auta na zdjęciu to dwa mandaty

Zastosowanie pomiaru prędkości prowadzonego przez pętlę indukcyjną sprawia, że pomiar jest wykonywany oddzielnie dla każdego z pojazdów. I to nawet w sytuacji, w której droga posiada np. trzy pasy ruchu w każdym kierunku i każdy jest zajęty. Wniosek? To oznacza, że nawet gdyby na zdjęciu zarejestrowane były dwa pojazdy, system i tak precyzyjnie wie, którego kierującego należy ukarać. Takie zdjęcie może się zatem stać dowodem w sprawie. A właściwie często w dwóch sprawach. Bo jeżeli obydwaj kierujący przekroczyli prędkość, obydwaj dostaną list od ITD.

Procedura wystawiania mandatu z fotoradaru z pętlą indukcyjną wygląda identycznie jak w przypadku klasycznego radaru. Właściciel pojazdu dostaje list i jest proszony o wskazanie osoby, która w danym czasie prowadziła pojazd. Ona dostanie powiadomienie o wysokości proponowanej kary.

Gdzie w Polsce znajdują się fotoradary z pętlą indukcyjną?

Dobrym przykładem jest radar umieszczony w Warszawie przy ulicy Ostrobramskiej. Urządzenie Traffistar SR520 zamontowane w tym punkcie jest piekielnie skuteczne. Na tyle skuteczne, że w roku 2023 otrzymało miano najskuteczniejszego fotoradaru w Polsce. W sumie przez pierwszych pięć miesięcy roku radar wystawił 4,8 tys. mandatów. Poza tym urządzeniem w Polsce znajduje się jeszcze 11 kolejnych. Ich obecność jest wskazywana za pomocą znaku drogowego D-51 "automatyczna kontrola prędkości".

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...