REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie Wielkiego Testu Drogowego: 1377 kilometrów jazdy zgodnej z przepisami

Podsumowanie Wielkiego Testu Drogowego: 1377 kilometrów jazdy zgodnej z przepisami
Podsumowanie Wielkiego Testu Drogowego: 1377 kilometrów jazdy zgodnej z przepisami

REKLAMA

REKLAMA

Wielki Test Drogowy dobiegł końca. Przedstawiciele systemu Yanosik przejechali 1377 km. Cztery trasy zostały przejechane w sposób całkowicie zgodny z przepisami. Ile czasu zajęło im pokonanie wszystkich odcinków? Co napotkali na swojej drodze? Poniżej podsumowanie 3-dniowego Testu.

I DZIEŃ

W pierwszy dzień zespół WTD miał do pokonania dwie trasy:

REKLAMA

REKLAMA

Poznań – Wrocław  (przez: Stęszew, Kościan, Leszno, Rawicz, Trzebnica) – ok. 180 km;

Wrocław – Warszawa (przez: Oleśnica, Kępno, Wieluń, Bełchatów, Piotrków Trybunalski, Rawa Mazowiecka, Mszczonów, Nadarzyn) – ok. 350 km;

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo

REKLAMA

Na obu warunki drogowe były poprawne - trasy przejezdne, ale w wielu miejscach na drogach zalegał śnieg
i zamarznięte błoto pośniegowe. W czasie podróży odnotowano:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • fotoradary: szare -16, żółte – 19;
  • miejsca częstych kontroli: 7;
  • nieoznakowane patrole: 2.

II DZIEŃ

Drugi dzień Wielkiego Testy Drogowego był nieco łatwiejszy – zespół miał do pokonania najkrótszą w całym Teście trasę:

Warszawa – Gdańsk (przez: Płońsk, Mława, Olsztynek, Olsztyn, Ostróda, Elbląg, Nowy Dwór Gdański) – ok. 380 km;

Warunki drogowe były zdecydowanie lepsze w porównaniu z dniem poprzednim – trasy przejezdne,
w większości odśnieżone, niemniej zdarzały się lokalne oblodzenia. W czasie podróży odnotowano:

  • fotoradary: szare – 13; żółte – 4;
  • miejsca częstych kontroli: 3;
  • kontrole ITD: 2.

Swoistą „niespodzianką” na drodze, był widok zaśnieżonego radiowozu, który wyprzedził auto WTD w okolicach miejscowości Dalnia. Zdjęcie opublikowane na stronie akcji, już zyskało sympatię internautów i liczne komentarze.

Warto nadmienić, że zimowe warunki drogowe (śnieg i oblodzone drogi) nie pozostały obojętne na średnie prędkości z jakimi poruszali się inni kierowcy. Tym samym jeśliby porównać czas przejazdu zespołu Wielkiego Testu Drogowego z czasem przejazdu kierowców zarejestrowanym w cieplejszych porach roku, różnice byłyby jeszcze większe. Dla przykładu: obecnie kierowcy na pokonanie trasy  Warszawa  - Gdańsk potrzebują prawie 5 godzin. Dla porównania we wrześniu czas ten był krótszy i wynosił ok. 4:30. Suche jezdnie pozwalają kierowcom poruszać się z wyższymi prędkościami i szybciej przemierzać dystanse.

Zobacz też: Odcinkowy pomiar prędkości - telefon cię ostrzeże

III DZIEŃ

W piątek zespół wracał do Poznania pokonując nieco dłuższą trasę:

Gdańsk –  Poznań (przez: Rumia, Reda, Wejherowo, Lębork, Słupsk, Sławno, Koszalin, Szczecinek, Podgaje, Jastrowie, Piła, Ujście, Chodzież, Oborniki Wlkp.) – ok. 460 km. W czasie podróży odnotowano:

  • fotoradary: szare – 14; żółte – 10;
  • wypadki: 1;
  • inspekcje: 1;
  • kontrole policji: 1;
  • miejsca częstych kontroli: 3.

To już jest koniec

Był to już ostatni dzień akcji. Pokonanie trasy zajęło uczestnikom WTD niewiele ponad 8 godzin. Daje to przejazd o godzinę dłuższy od statystycznego. Na trasie tej znalazło się także najwięcej fotoradarów spośród wszystkich przejechanych odcinków.

Łącznie w ciągu całej akcji przejechano 1377 km. Całkowity czas przejazdu jadąc w 100% zgodnie
z przepisami to ponad 23 godziny, co stanowi czas dłuższy o ponad 3 godziny od tego w jakim powyższe trasy pokonują statystycznie kierowcy.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna prędkość na drogach w 2013 roku?

Co na to kierowcy?

Wielki Test Drogowy okazał się też znakomitą okazją do poznania opinii innych kierowców na temat ich stosunku do fotoradarów. Jak się okazało, większość rozmówców nie była całkowicie przeciwna fotoradarom, ale zwracała uwagę, że powinny one stać w uzasadnionych miejscach. - Co tu dużo ukrywać. Kierowcy postrzegają fotoradary jako źródło finansowania budżetu, choć wielu rzeczywiście podkreślało, że byliby skłonni zaakceptować politykę fotoradarową, gdyby miejsca lokalizacji urządzeń były uzasadnione – komentuje Zglińska.

Zobacz też: Kto i jak poluje na kierowców?

Wielu zapytanych kierowców uważa, że obecnie fotoradary są niewłaściwie umieszczone, podobnie jak znaki z ograniczeniami prędkości, które nierzadko ustawiane są na wyrost. Na pytanie w jaki inny sposób można by podwyższyć bezpieczeństwo na polskich drogach, kierowcy wymieniali najczęściej konieczność lepszego edukowania kursantów i podwyższania świadomości kierowców poprzez kampanie społeczne, a także po prostu - budowę nowych dróg z lepszą nawierzchnią. Podobne opinie odnośnie fotoradarów przeważają w sondzie przeprowadzanej na stronie stopmandatom.pl (grafika prezentuje stan z 28.01.2013). Poniżej kilka opinii internautów:

Ja uważam że fotoradary są potrzebne i nie mam nic przeciwko zwiększaniu ich liczby, jednak trzeba je ustawiać tam gdzie jest największe niebezpieczeństwo wypadku. Dodatkowo przy każdej szkole podstawowej powinien być ustawiony fotoradar. - dawido172

Jedyny sposób na poprawę bezpieczeństwa to - LEPSZE DROGI, LEPSZY DOBROBYT KRAJU, LEPSZA KOMUNIKACJA ZBIOROWA (pociągi, autobusy, busy, samoloty). Fotoradar powinien być postawiony tylko i wyłącznie w małych miejscowościach na ich wjazdach (nie jak często bywa na WYJAZDACH z nich),
w miastach gdzie jest dużo słabo oznakowanych przejść dla pieszych (…). Nasza sytuacja, tj. nasze drogi są patologią. Źle oznakowane, źle oświetlone, dziurawe, a w chwili obecnej zaśnieżone i zabłocone. Wpierw ta zmiana, potem polemika na temat radarów.
- ELIASZ

Fotoradar to tylko jeden z elementów poprawy bezpieczeństwa - i to marginalny. To co ma największy wpływ na bezpieczeństwo ruchu to szerokie, równe i właściwie oznakowane drogi - czyli to czego w Polsce praktycznie nie ma. - Adam

Źródło: Creandi.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA