REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Atrapy fotoradarów znikną z polskich dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Skowron

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary spędzają sen z oczu polskim kierowcom, zwłaszcza że nie wiadomo kiedy można się ich na drodze spodziewać. Na odcinku 100 km może pojawić się ich nawet kilkanaście. Nie wszystkie jednak fotoradarami są w rzeczywistości, co najmniej połowa z nich to atrapy.

Czym jest fotoradar

REKLAMA

Fotoradar rejestruje samochód oraz wizerunek kierującego, numery tablicy rejestracyjnej, miejsce i dokładny czas popełnionego wykroczenia, dozwoloną prędkość oraz prędkość z jaką samochód jechał. Może być umieszczony zarówno na stałe przy drodze jak również w wersji przenośnej na statywie. Potrafi monitorować samochody zbyt szybko jadące oraz za szybko oddalające się od miejsca umieszczenia radaru, przy czym tych ostatnich jest stosunkowo mniej.

Atrapy fotoradarów

Obecnie fotoradary jak i ich atrapy umieszczane są tam gdzie zadecyduje gmina. Często nie stoją tam gdzie istnieje niebezpieczeństwo, lecz w miejscach gdzie łatwo złapać sprawcę wykroczenia drogowego. Spora liczba gmin urządziła sobie z montowanych radarów dość spore zastrzyk gotówki wspomagający ich budżet, ponieważ pieniądze z zarejestrowanych wykroczeń drogowych trafiają do ich kasy.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fotoradar tylko za zgodą policji

Zgodnie z nowym projektem sejmowej komisji infrastruktury fotoradary będą mogły stanąć tylko tam, gdzie istnieje realnie niebezpieczeństwo. O ich lokalizacji, w każdym przypadku zadecyduje policja. Straż miejska, która będzie chciała umieścić fotoradar będzie musiała uzasadnić, że we wskazanym miejscu istnieje realne niebezpieczeństwo i fotoradar będzie poprawiał w tym miejscu bezpieczeństwo. Dopiero po uzyskaniu zgody policji będzie mogła ustawić się z fotoradarem uprzednio oznaczając miejsce kontroli prędkości pojazdów. Pojazd straży miejskiej musi być widoczny dla kierowców.

Zobacz serwis: Sprawy karne

Fotoradar bardziej tolerancyjny

Kierowcy mniej boją się kontroli prędkości przeprowadzanej przez policję. Większość kierowców liczy, że inny użytkownicy drogi ostrzegą o kontroli chociażby przysłowiowo mrugając światłami. W ostateczności liczą, że kontrolujący policjant spojrzy łaskawszym okiem na drogowe przewinienie. Fotoradar uchodzi za bardzo restrykcyjne urządzenie, ponieważ bardzo dokładnie mierzy prędkość pojazdu. Sejmowa komisja w swoim projekcie przewidziała ustępstwo na rzecz kierowców. Fotoradar będzie tolerancyjny do 5 km/h przy przekroczeniu prędkości. Oznacza to, że kierowcy, którzy minimalnie przekroczą prędkość nie zostaną ukarani mandatami.

Inspekcja Transportu Drogowego

Projekt przewiduje rozszerzenie uprawnień Inspekcji Transportu Drogowego. Dotychczas kontrolowali tylko ciężarówki i autobusy. Zgodnie z projektem będą mieli uprawnienia do kontroli samochodów oraz motocykli. Będą mogli skontrolować ich prędkość jak również trzeźwość kierowców prowadzących pojazd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA