Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Zmiany w Park & Ride Warszawa, płatne ładowanie elektryków w park and ride Warszawa, znika Karta Eko / Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko / ZTM

Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

W warszawskich parkingach Park & Ride (Parkuj i Jedź) istnieje możliwość ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsza stacja ładująca została uruchomiona w grudniu 2017 r. na parkingu P+R Młociny. Punktów jest aktualnie 38. I będą uruchamiane kolejne. Tyle że nie będą już darmowe...

Obiektów typu P+R w Warszawie jest w sumie 17. To oznacza nie tylko 38 punktów ładowania, ale przede wszystkim 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów i prawie 1000 miejsc dla rowerów.

Ładowanie elektryków w parkingach P+R Warszawa będzie płatne

Od 2017 r. aż do dziś korzystanie z ładowarek w parkingach P+R w Warszawie było całkowicie bezpłatne. Wystarczyło wjechać na teren obiektu, ustawić pojazd przy ładowarce, połączyć go z urządzeniem i zainicjować ładowanie. Władze stolicy chciały w ten sposób "wyjść w stronę klientów". Chodziło o ułatwienie eksploatacji e-aut w mieście i poszerzenie pakietu korzyści płynących z jazdy elektrykiem oraz przede wszystkim poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu w mieście.

Do ładowania elektryka w parkingach P+R Warszawa konieczne było posiadanie własnego przewodu. ZTM Warszawa ustawiało jedynie słupki do ładowania.

Punkty ładowania w warszawskich Park & Ride cieszą się popularnością. Czy dalej tak będzie? No właśnie różnie może z tym być. Szczególnie że możliwość bezpłatnego ładowania baterii w niedługo się skończy. Po oficjalnej zmianie regulaminu za każdą pobraną z ładowarki kilowatogodzinę właściciel pojazdu będzie musiał zapłacić 1,61 zł. Wprowadzenie opłat Warszawa tłumaczy obciążeniem dla budżetu. Koszty funkcjonowania stacji są wysokie.

Z parkingów Parkuj i Jedź zniknie Karta Eko

Ładowanie elektryków będzie płatne, a przecież to nie koniec zmian, które Warszawa przygotowała dla kierowców samochodów elektrycznych na terenie parkingów P+R. Na początku roku 2024 zniknie również Karta Eko. Co to takiego? Należało złożyć wniosek o jej wydanie. A uprawnia ona do pozostawienia pojazdu na terenie parkingów miejskich na czas ładowania także w nocy (elektryków i hybryd plug-in). Kierowcy mieli dostęp do stacji między godz. 2:31 a 4:29. Karta była wydawana na dany rok kalendarzowy. Nowe od stycznia 2024 r. nie będą już nadawane.

Wraz z Kartą Eko z parkingów P+R zniknie również przerwa techniczna w sobotę, niedzielę i poniedziałek między godz. 2:31 a 4:29. To kolejna zmiana dokonana właśnie przez radę miasta Warszawy.

Wyższa kara za parkowanie w Park & Ride Warszawa bez biletu ZTM

To tylko dwie zmiany, a dość mocno skomplikują życie właścicielom samochodów elektrycznych w Warszawie. Aby wjechać na teren jednego z parkingów "Parkuj i Jedź", kierowcy będą musieli na dobry początek wykupić bilet dobowy na komunikację miejską. Normalny kosztuje 15 zł, a ulgowy 7,50 zł. Uprawnienie do wjazdu na P+R da również posiadanie biletu długookresowego, a w tym 30- lub 90-dniowego lub biletu seniora czy biletu dla rodzin z trójką dzieci.

Gdyby kierowca wjechał na P+R Warszawa, ale nie posiadał biletu ZTM, zarządca naliczy mu karę. I w tym właśnie punkcie dochodzimy do trzeciej nowości. Bo do 31 grudnia 2023 r. kara za brak biletu będzie wynosić 100 zł. Od roku 2024 wzrośnie jednak do 250 zł. Kierowca będzie mógł zbić karę za parkowanie bez ważnego biletu ZTM do 150 zł, ale tylko wtedy, gdy zostanie ona opłacona od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.

Kiedy zaczną obowiązywać zmiany w P+R Warszawa?

Kiedy dokładnie zmieni się regulamin użytkowania przez kierowców parkingów P+R w Warszawie? Uchwała została przegłosowana 16 listopada 2023 r. Jej par. 5 mówi wyraźnie o tym, że wchodzi ona w życie (a zatem i zmiany w regulaminie) po upływie 5 miesięcy od dnia ogłoszenia. Akt o sygn. XC/2937/2023 został ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego 27 listopada 2023 r. To oznacza, że regulamin zmieni się dokładnie 28 kwietnia 2024 r.

Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...