Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych w 2024 r. Co zmieni kolejne rozporządzenie?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych, nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych 2024, zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych / Nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. Co zmieni kolejne rozporządzenie? / shutterstock

Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.

rozwiń >

Legislatorzy postanowili określić szczegółowe warunki i sposób pilotowania pojazdów nienormatywnych oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie. Aktem wykonawczym w tym przypadku stało się rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.

Ważne

Par. 7 tego aktu prawnego wskazuje, że "rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia". Zostało opublikowane 16 listopada 2023 r. To oznacza, że wejdzie w życie 16 lutego 2024 r.

Kiedy pojazd nienormatywny może pilotować jeden pojazd?

Pojazd nienormatywny może być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 23,00 m,
  • szerokość – 3,20 m,
  • wysokość – 4,50 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 60 t.

Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden. Tak wskazuje par. 2 ust. 1 w/w rozporządzenia.

Kiedy pojazd nienormatywny mają pilotować dwa pojazdy?

Pojazd nienormatywny musi być pilotowany przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego w sytuacji, w której przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 30,00 m,
  • szerokość – 3,60 m,
  • wysokość – 4,70 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 80 t.

Zasada jest tu identyczna, jak poprzednio. Aby zaliczyć się do tej kategorii, pojazd nienormatywny może zarówno przekroczyć wszystkie wskaźniki, jak i tylko jeden czy dwa. Wyraźnie mówi o tym par. 2 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Zasady pilotowania kolumny pojazdów nienormatywnych

W sytuacji, w której nie mówimy o pilotowaniu jednego pojazdu nienormatywnego, a o kolumnie takich pojazdów, przepisy od razu każą przejść do stopnia drugiego. To oznacza, że pilotowanie ma być realizowane przez dwa samochody, przy czym jeden ma się znajdować na początku, a drugi na końcu kolumny pojazdów nienormatywnych. Zasadę taką określa par. 2 ust. 3 w/w rozporządzenia.

Pojazd wykonujący pilotowanie: oznakowanie i typ auta

Przepisy mówiące o pilotowaniu pojazdów nienormatywnych są dość mocno szczegółowe. W par. 3 ust. 1 wskazują np., że pilotować może pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który dodatkowo ma:

  • rodzaj nadwozia BB (van), AF (pojazd wielozadaniowy) lub AG (pick-up),
  • nie jest wyższy, niż 1,7 metra, przy czym do wyliczenia tego nie zalicza się urządzeń sygnalizacyjnych stanowiących obowiązkowe wyposażenie.

To jednak dopiero początek wymogów. Bo par. 3 ust. 2 w/w rozporządzenia wskazuje np. na konieczne oznakowanie pojazdu. Pojazd pilotujący musi mieć:

  • napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • z pasów na masce można zrezygnować, gdy wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".

Pojazd wykonujący pilotowanie: wyposażenie obowiązkowe

Rozporządzenie wskazuje również na obowiązkowe wyposażenie pojazdu wykonującego pilotowanie. Lista została wskazana w par. 3 ust. 4 w/w rozporządzenia. Na niej pojawiają się m.in.:

  • co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej – musi być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m,
  • światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu,
  • dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu – muszą być umieszczone symetrycznie względem siebie, na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni, odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, muszą wysyłać przerywany strumień światła barwy żółtej,
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
  • urządzenia nagłaśniające,
  • co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm,
  • tarczę do zatrzymywania pojazdów,
  • latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności,
  • wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m,
  • taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m,
  • szperacz, który powinien być włączany niezależnie od innych świateł.

Obowiązki pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego

Sposób pilotowania, wymogi dotyczące pojazdu i jego wyposażenie. A to nadal nie koniec. Przepisy wskazują również listę obowiązków pilota w czasie pilotowania pojazdu nienormatywnego. Mówi o nich par. 5 ust. 2 w/w rozporządzenia. Pilot musi:

  • zapewnić właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi,
    sprawować bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju,
  • kierować ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym,
  • podejmować decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa,
  • w razie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa musi niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie zarządcę drogi lub policję.

Mandat za pilotowanie pojazdów nienormatywnych

Przepisy, a konkretnie ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 140ab ust. 3 pkt 1, 2, 3, przewidują szereg kar za nieprawidłowe pilotowanie pojazdów nienormatywnych. Podmiot realizujący zlecenie może dostać:

  • 3000 zł kary za brak wymaganej liczby pojazdów wykonujących pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego wyposażenia lub oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie,
  • 2000 zł kary za brak wymaganego szkolenia kierowcy, który pilotuje przejazd.

Kara pieniężna jest nałożona w drodze decyzji administracyjnej na podmiot, który podjął się pilotowania. Mówi o tym art. 140aa ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Moto
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
11 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

pokaż więcej
Proszę czekać...