Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Hulajnoga elektryczna na pasach, Hulajnoga elektryczna na przejściu dla pieszych, pierwszeństwo hulajnogi elektrycznej na drodze / Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo? / Konrad Żelazowski / dziennik.pl

Hulajnoga elektryczna na pasach, czyli dziś odpowiemy na dwa ważne pytania. Czy kierujący hulajnogą elektryczną może przejeżdżać po przejściu dla pieszych? Jakie są zasady poruszania się hulajnogą elektryczną na drodze publicznej?

Czy hulajnogą można jeździć po przejściu dla pieszych?

W tytule tego materiału napisałem o hulajnodze elektrycznej i pasach. Tylko czy taki pojazd na pasy może wjechać? No właśnie nie. Przejście dla pieszych w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest "powierzchnią (...) przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych". Kierujący hulajnogą elektryczną bez wątpienia pieszym nie jest. Jak sama nazwa wskazuje, jest kierującym. A hulajnoga jest pojazdem.

Co to zatem oznacza? Mniej więcej tyle, że kierujący chcąc przejechać na drugą stronę jezdni, powinien skorzystać nie z przejścia dla pieszych, a przejazdu dla rowerów czy przejazdu dla pieszych i rowerów. Taka jest bowiem rola tych powierzchni jezdni i wskazuje na to art. 2 pkt 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Złamanie powyższego zapisu oznacza mandat. Kara za naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych wynosi od 50 do 100 zł. Jest jednak jeszcze jeden sposób jej uniknięcia. Kierujący hulajnogą nie może przejechać pojazdem przez pasy, ale może go przez nie przeprowadzić. W takim przypadku staje się pieszym i ma pełne prawo do korzystania z przejścia dla pieszych.

Czy hulajnoga elektryczna ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

Wiemy już, że kierujący hulajnogą elektryczną do przejechania na drugą stronę jezdni, powinien użyć przejazdu dla rowerów. Jakie jednak zasady obowiązują w tym miejscu? Te zostały opisane w art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten co prawda mówi o obowiązkach kierowców w stosunku do użytkowników przejazdów. Spokojnie może jednak stanowić wykładnię.

Kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa kierującemu hulajnogą elektryczną, ale dopiero w momencie, w którym znajduje się on na przejeździe. Przed wjechaniem na specjalną przestrzeń wyznaczoną na jezdni, kierujący hulajnogą pierwszeństwa nie ma. Abstrakcja i dyskryminacja? Przecież piesi mają pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy... Takiego ograniczenie uprawnień stanowi jednak zapis mocno rozsądny. Bo o ile pieszy może poruszać się z prędkością 4,5 km/h, o tyle hulajnoga elektryczna może się rozpędzić do 50 km/h. Zmienia swoje położenie dużo szybciej od pieszego. Tym samym kierujący mógłby jej po prostu nie zauważyć.

Obecny kształt przepisów jest rozsądny z jeszcze jednego punktu widzenia. Sprawia, że bezpieczeństwo na przejeździe nie jest wyłącznie uprawnieniem kierującego hulajnogą. On staje się za nie współodpowiedzialny. Musi zachować ostrożność przed pojawieniem się na jezdni i powinien uważnie obserwować otoczenie.

Czy hulajnoga elektryczna może jechać po chodniku?

Co do zasady, hulajnoga elektryczna powinna poruszać się po ścieżkach dla rowerzystów. Gdy te nie są wyznaczone, ma prawo... No właśnie, do czego? Aby poznać odpowiedź, należy zajrzeć do przepisów wskazujących zasady ruchu dla rowerów. A te mówią wyraźnie, że:

  • w razie braku ścieżki dla rowerzystów, hulajnoga elektryczna powinna wjechać na jezdnię,
  • dopiero gdy na jezdni dopuszczony jest ruch z prędkością wynoszącą więcej niż 50 km/h, a do tego okoliczny chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, kierujący może skorzystać właśnie z niego.

Jest opcja, że kierujący hulajnogą elektryczną może jechać chodnikiem. Tyle że to nie oznacza, że staje się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu w tym miejscu. Droga dla pieszych to nadal królestwo pieszych. To oni mają tu zatem pierwszeństwo! Kierujący hulajnogą elektryczną musi im zatem ustępować i nie może utrudniać ich ruchu.

Na tym jednak nie koniec. Bo jest również zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności i jazdy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. To oznacza mniej więcej tyle, że nie może przekroczyć jakiś 8 km/h. Kierujący hulajnogą elektryczną, który nie zastosuje się do swoich obowiązków podczas jazdy po chodniku, ryzykuje mandatem. Za każde z wykroczeń grozi mu 300 zł grzywny. Oddzielnie będzie karany za nieustąpienie pierwszeństwa, utrudnianie ruchu i zbyt szybką jazdę.

Urządzenie transportu osobistego a przejście dla pieszych

Urządzenie transportu osobistego to według art. 2 pkt 47c ustawy Prawo o ruchu drogowym "pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". A skoro jest pojazdem, muszą dotyczyć go analogiczne przepisy jak w przypadku hulajnogi elektrycznej. W skrócie nie można przejeżdżać nim po pasach. Trzeba korzystać z przejazdu dla rowerzystów. Poza tym UTO może pojawić się na chodniku, ale raczej w przypadkach wyjątkowych i pod ściśle określonymi zasadami.

Ważne

W definicję urządzenia transportu osobistego łapie się m.in. elektrycznie zasilana deska, deskorolka, rolki lub wrotki, hoverboardy, monocykle czy urządzenia samobalansujące typu segway.

Urządzenie wspomagające ruch a przejście dla pieszych

Kolejnym pojęciem występującym w polskich przepisach jest urządzenie wspomagające ruch. Jego definicja została zapisana w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. A brzmi ona tak, że jest to "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". To zatem m.in. zwykłe hulajnogi, rolki czy deskorolki.

Jak sama nazwa wskazuje, UWR to urządzenie, a nie pojazd. To mocno zmienia jego sytuację prawną. Bo w ten sposób jego użytkownik ma większe pole do popisu. Może przejechać przez jezdnię zarówno po przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Z tą jednak różnicą, że gdy użytkownik wybierze płaszczyznę wspólną z pieszymi, nadal to oni będą mieli pierwszeństwo na zebrze.

Tu jednak ważna uwaga. Pieszy w głos art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym ma pierwszeństwo gdy znajduje się na przejściu dla pieszym lub na nie wchodzi. Osoba korzystająca z urządzenie wspomagającego ruch otrzymuje pierwszeństwo dopiero po wjechaniu na przejście. Wcześniej go nie ma. Nie została ujęta w powyższym zapisie i rozszerzonych uprawnieniach.

Zobacz także: Droga dojazdowa

Moto
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
10 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

pokaż więcej
Proszę czekać...