Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu / Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu / shutterstock

Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

Wiosna jest coraz mocniej widoczna w Polsce. A to oznacza m.in. drogowe rozprężenie. Poprawiają się zarówno warunki drogowe, jak i widoczność. W efekcie kierowcy zaczynają jeździć mniej uważnie. Choć niższy poziom uwagi dotyczy nie tylko kierowców, ale i pieszych. Dlatego warto przypominać najważniejsze zasady drogowe.

Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo podczas wchodzenia na jezdnię?

O pierwszeństwie pieszych na jezdni wyraźnie mówi art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym. On też wyraźnie stwierdza, że pieszy ma pierwszeństwo, ale przede wszystkim na oznakowanym przejściu. Poza nim nadal może przejść na drugą stronę jezdni – czasami na przejściu sugerowanym, a czasami w każdym innym punkcie. Uprzednio powinien jednak ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się daną drogą.

Ustąpienie pierwszeństwa nie kończy jednak obowiązków pieszego. Na listę warto wpisać jeszcze jedną rzecz. Jest nią obowiązek zachowania szczególnej ostrożności zapisany w art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Szczególna ostrożność w tym przypadku to przede wszystkim baczna obserwacja i uzyskanie oglądu sytuacji. To właśnie pojęcie prowadzi nas także do obowiązkowych trzech spojrzeń.

O co chodzi z patrzeniem trzy razy przed wejściem na jezdnię?

Zasadę trzykrotnego spojrzenia przed wyjechaniem z drogi podporządkowanej tłumaczy się już w... przedszkolu. Po dojściu do krawędzi drogi pieszy powinien spojrzeć w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo. Powód? Należy zacząć od lewej strony, bo to właśnie z tego kierunku nadjedzie pojazd na pasie, na który pieszy wejdzie w pierwszej kolejności.

Czemu w lewą stronę należy popatrzeć dwa razy – na początku i na końcu? Dzięki temu pieszy upewni się, że gdy spojrzał w prawo, sytuacja po lewej stronie nie uległa zmianie. Nagle na tym pasie nie pojawił się samochód (np. wyjeżdżając z parkingu lub drogi podporządkowanej). Będzie miał pewność, że może w sposób w pełni bezpieczny zacząć przekraczać jezdnię.

Trzy spojrzenia lub nawet 5 tys. zł mandatu

Wyobraźmy sobie scenariusz, że pieszy dokona zbyt słabego oglądu sytuacji. Mimo wszystko wejdzie na jezdnię, choć nie będzie miał na niej pierwszeństwa. W ten sposób doprowadzi np. do kolizji drogowej lub jakiegokolwiek innego zagrożenia bezpieczeństwa. To sprawi, że policjanci będą mogli wyciągnąć konsekwencje na podstawie art. 86 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza od 1000 do 5000 zł mandatu. Kwota będzie rosła w zależności od skali wykroczenia i skali stworzonego zagrożenia.

W skrajnym przypadku policjanci mogą odstąpić od wlepiania kary. Stanie się tak wtedy, gdy zawnioskują o ukaranie pieszego do sądu. W sądzie kara może sięgnąć nawet 30 000 zł.

Pieszy może otrzymać karę także w sytuacji, w której do kolizji lub innej formy zagrożenia bezpieczeństwa nie doszło. W takim przypadku policjant wyciągnie konsekwencje z tytułu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń i wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd w miejscach innych, niż przejścia dla pieszych. Taryfikator przewiduje w tym przypadku 200 zł mandatu.

Moto
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?
17 maja 2024

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

pokaż więcej
Proszę czekać...