Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza... / Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza... / Policja

Niespełna trzy tygodnie temu w Polsce pojawiły się przepisy pozwalające na konfiskowanie aut pijanym. I Wielkanoc stała się papierkiem lakmusowym pokazującym ich prewencyjną skuteczność. A ta jest praktycznie... zerowa. Pijanych na drogach w 2024 r. było prawie tyle samo, co w 2023 r.

14 marca 2024 r. pojawiły się przepisy, które pozwolą na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców. I miały się one stać rodzaje straszaka, który zniechęci kierujących do jazdy na podwójnym gazie. Ważnym okresem próby stała się Wielkanoc. Bo to w okresie świątecznym pijanych kierowców na drogach zawsze jest najwięcej.

Konfiskata samochodów nie przestraszyła kierowców. Nowe kary nie zadziałały

W czasie wielkanocnego weekendu w 2023 r. na polskich drogach zatrzymanych zostało 1,2 tys. kierujących na podwójnym gazie. W 2024 r. wynik był niestety mocno zbliżony. Kontrole drogowe ujawniły 1154 osoby. Dokładnie:

  • 1 kwietnia zatrzymanych zostało 289 nietrzeźwych kierujących,
  • 31 marca zatrzymanych zostało 268 nietrzeźwych kierujących,
  • 30 marca zatrzymanych zostało 317 nietrzeźwych kierujących,
  • 29 marca zatrzymanych zostało 280 nietrzeźwych kierujących.

Powyższe liczby prowadzą tylko do jednego wniosku. Liczba kierujących na podwójnym gazie w zeszłym i tym roku jest praktycznie identyczna. Nowa sankcja nie miała prawdopodobnie żadnego wpływu na marginalny spadek. Kierujący nie przestraszyli się zatem nowych przepisów. Ich prewencyjna rola okazała się zatem praktycznie żadna.

Czemu przepisy o konfiskacie aut pijanym nie działają?

Wizja utraty samochodu, opłacenia grzywny o jego wartości lub nawiązki wynoszącej nawet 100 tys. zł miała się stać skuteczna. Tak mówiły założenia legislatorów stojących za nowymi przepisami. I sankcja rzeczywiście wydaje się surowa. Czemu zatem nie działa? Powodów może być tak naprawdę kilka. I dopiero pierwszym z nich jest fakt, że po alkoholu włącza się "tryb nieśmiertelności". Kierowca nie jest w stanie realnie analizować sytuacji.

Poza tym kluczowe znaczenie mogą mieć jeszcze dwie rzeczy. Mowa konkretnie o tym, że:

  • ponownie może działać efekt wczorajszych kierowców. To osoby, które myślały, że po zeszłonocnej imprezie mogą już prowadzić, bo zdążyły wytrzeźwieć. Jednak podczas kontroli okazało się, że nie mogą jeszcze wsiąść za kółko. Zaskakująco wielu kierujących łapie się w tę pułapkę.
  • nowe przepisy budzą kontrowersje. Do tej pory nie ma do nich przepisów wykonawczych. Część kierowców może sądzić zatem, że nie działają. Ale one działają! Na razie auta nie są konfiskowane, ale przekazane "osobom godnym zaufania" do czasu rozstrzygnięcia sądowego. Auto takie musi być utrzymane w należytym stanie i nie może być eksploatowane.

Kiedy pijany kierowca może stracić samochód?

Przypominajmy zatem aż do znudzenia. Jazda po alkoholu to przede wszystkim tworzenie zagrożenia. Pijany kierowca nie jest w stanie ocenić odległości, sytuacji i zachowań. Może zatem doprowadzić do wypadku i odebrać komuś życie. A odebrane życie to coś, czego nie da się odkupić za żadną grzywnę czy wyrok. Trzeba mieć tego świadomość.

Poza tym nawet jazda po alkoholu bez wypadku się nie opłaca. Bo pijany kierowca traci prawo jazdy, dostaje grzywnę i wyrok więzienia. A teraz może też stracić samochód. W jakich konkretnie przypadkach? To przypominam w materiale, do którego link zamieszczam poniżej. I wizja ta wcale nie jest odległa. Bo w okresie świątecznym ilość kontroli drogowych jest mocno wzmożona.

Moto
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
16 maja 2024

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
16 maja 2024

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać
15 maja 2024

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych
15 maja 2024

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
14 maja 2024

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?
14 maja 2024

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

pokaż więcej
Proszę czekać...