Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie / Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie / Auxilia S.A.

Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

Od 14 marca 2024 r. w Polsce funkcjonują przepisy, które pozwalają na konfiskowanie samochodów pijanym kierowcom. Nowelizacja została przegłosowana tak naprawdę dwa lata temu. A ma pełnić niezwykle ważną rolę. Chodzi o stworzenie straszaka, który ostatecznie zniechęci kierowców do prowadzenia na podwójnym gazie.

Taka motywacja jest tym bardziej konieczna, że od 2020 roku obserwujemy ponownie ciągły wzrost liczby zatrzymań pijanych kierowców. W 2023 r. było apogeum! Osób takich było 93 214. To oznacza, że statystycznie każdego dnia wpadało ponad 255 osób. Wynik jest zatem wprost porażający.

Pierwsze skonfiskowane auto kierowcy za jazdę po alkoholu to Volvo

Nowe przepisy nie musiały zbyt długo czekać na realizację. W kilka godzin po ich wejściu w życie, policjanci z Krotoszyna zatrzymali pijanego kierowcę Volvo V40. 46-latek miał ponad 3 promile alkoholu w organizmie. To oznacza, że powinien auto stracić. I rzeczywiście je stracił, ale tylko na kilka godzin. Policjanci postanowili oddać pojazd, ale nie właścicielowi, a wskazanej przez niego "zaufanej osobie".

Nie ma przepisów wykonawczych. Policjanci i prokuratura nie wiedzą, co robić

Początkowo Volvo V40 z 2015 r. o szacowanej wartości na poziomie 30 tys. zł trafiło na parking depozytowy. I tam tak właściwie zostać powinno. Czemu zatem policjanci je wydali? Bo aktualnie nie ma przepisów wykonawczych do ustawy, które mówiłyby co dzieje się ze skonfiskowanym pojazdem do momentu orzeczenia przez sąd jego przepadku. Policjanci w porozumieniu z prokuratorem nie chcieli zatem narażać Skarbu Państwa na konieczność opłacenia parkingu depozytowego.

Auto zostało wydane "zaufanej osobie", ale nie bezwarunkowo. Osoba ta ma utrzymać pojazd w należytym stanie i musi przedstawić go na każde żądanie czy to policji prokuratury lub sądu. A to nadal nie koniec. Osoba musi dopilnować, aby z pojazdu nie mógł skorzystać zatrzymany kierujący za jazdę po alkoholu i nie może go również sprzedać.

Policjanci oddali skonfiskowany samochód. Przepisy o konfiskacie pojazdu nie są martwe?

Policjanci skonfiskowali samochód prowadzony przez pijanego kierowcę. Ale zaraz... oddali go. Bulwersujące? W żadnym razie. Funkcjonariusze postąpili bowiem słusznie. Tym bardziej że zabezpieczyli los samochodu. Ten poczeka na koniec sprawy w rękach zaufanej osoby. Ta po wyroku pewnie zostanie zobligowana do jego wydania organom skarbowym. Te pojazd zlicytują. Wtedy konfiskata dokona się w stu procentach, a nowe przepisy zadziałają. Nie są zatem martwe.

Bulwersujące w sprawie jest natomiast coś innego. O nowych przepisach poprzedni rząd wiedział od dwóch lat. Nowy wiedział o nich od trzech miesięcy. Niestety żadnemu z nich nie starczyło czasu na przygotowanie przepisów wykonawczych. To dlatego policjanci i prokuratura musieli działać po omacku. To dlatego musieli wypracować sami schemat realizowania przepisów o przedpadku pojazdów.

Oddawanie aut pijanych kierowców pod opiekę może być obowiązującą procedurą

Konkluzja jest taka, że pijani kierowcy wcale nie mogą się poczuć bezkarni. Nowe przepisy mówią o przepadku pojazdu lub nawiązce i obydwie kary są realne. Tym bardziej że nowy schemat działa i się sprawdza. Identycznie postąpili również policjanci z Ustronia Śląskiego. Zatrzymali pijanego kierowcę Audi, zabrali mu pojazd, a następnie oddali go pod opiekę znajomych kierującego na czas konieczny na sądowe rozstrzygnięcie. Podobnie było w Poznaniu w przypadku aż trzech kierowców, w tym jednego zatrzymanego w warunkach recydywy. I tak będą robić też kolejni funkcjonariusze. Przynajmniej na razie.

Moto
1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
07 maja 2024

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki
07 maja 2024

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?
06 maja 2024

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.
06 maja 2024

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?
06 maja 2024

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr
08 maja 2024

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

pokaż więcej
Proszę czekać...