Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT we Wrocławiu, SCT Wrocław, strefa czystego transportu Wrocław / Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada? / shutterstock

Strefa czystego transportu we Wrocławiu będzie kolejną SCT na mapie Polski. Jakie restrykcje mogą w niej obowiązywać? Kiedy dokładnie powstanie? I jakiego obszaru będzie dotyczyć? Opowiemy o tym w tym materiale.

rozwiń >

Strefy czystego transportu zaczną powstawać w Polsce jak grzyby po deszczu? Wiele na to wskazuje. Strefę zapowiedział Kraków i Warszawa. A w ślad za nimi idą inne miasta. Część samorządów robi to z własnej woli. Część jest jednak do tego niejako przymuszana. Do drugiej kategorii należy Wrocław. Samorząd województwa zaktualizował Program Ochrony Powietrza. Dokument zobowiązuje Wrocław do stworzenia SCT.

Gdzie pojawi się strefa czystego transportu we Wrocławiu?

SCT we Wrocławiu według wstępnych planów ma obejmować centrum miasta i część śródmieścia. Dotyczyć będzie konkretnie takich dzielnic, jak Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część Szczepina. To obszar zdominowany przede wszystkim przez kamienice i przedwojenną zabudowę. To też miejsce, które, choć obejmuje zaledwie 6 proc. powierzchni Wrocławia (liczy dokładnie 17,5 km2), oznacza blisko jedną czwartą całej populacji miasta.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

UM Wrocławia

Jakie pojazdy nie wjazdą do SCT we Wrocławiu?

Plan wdrażania strefy czystego transportu we Wrocławiu zakłada w sumie 3 stopnie poszerzania restrykcji. Kluczowe daty to:

  • rok 2025 – dostęp do SCT zachowają samochody benzynowe spełniające normę Euro 3. W przypadku diesli wymagana będzie już minimum norma Euro 4.
  • rok 2030 – minimalne wymagania w SCT się poszerzą. Do centrum Wrocławia nie wjadą samochody z silnikiem benzynowym spełniającym normę niższą niż Euro 4. W przypadku diesli minimum stanie się norma Euro 5.
  • rok 2035 – samochody o napędzie benzynowy wjeżdżające do SCT będą musiały spełniać wymogi normy Euro 5. W przypadku diesli obowiązywać już będzie minimum norma Euro 6.

Początkowe przewidywania władz miasta brzmią mocno optymistycznie. Kształt SCT we Wrocławiu już z roku 2025 wyeliminowałby z dróg 20-letnie diesle i 25-letnie samochody benzynowe. To mogłoby obniżyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu o 60 proc.

Jak właściciel może sprawdzić normę emisji pojazdu? Wystarczy, że zajrzy do dowodu rejestracyjnego pojazdu, do aplikacji mObywatel lub na stronę historiapojazdu.gov.pl.

Jak będą kontrolowane pojazdy wjeżdżające do SCT we Wrocławiu?

Wrocław już na etapie przygotowywania planów strefy czystego transportu zapowiada, że zrezygnuje z zielonej naklejki na szybę. Tą zastąpi bowiem system automatycznego odczytywania tablic rejestracyjnych i sprawdzania uprawnień do wjazdu dla auta w bazie CEPiK. To oznacza szczególnie dużą wygodę dla kierowców, którzy pojawiają się w centrum Wrocławia sporadycznie np. w związku z przejazdem turystycznym.

Zielone naklejki na szybę wydawane przez wydział komunikacji mogą być konieczne tylko w kilku przypadkach. Mowa np. o samochodach zarejestrowanych za granicą czy korzystających z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych. W przypadku samochodów elektrycznych i wodorowych nie będą konieczne. Tu o uldze świadczyć będą zielone tablice rejestracyjne.

Kara za nieuprawniony wjazd do SCT we Wrocławiu

Karę za wjazd do strefy czystego transportu otrzymać mogą tak naprawdę dwa typy kierowców. Mowa o osobach, które:

  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem, który nie spełnia minimalnych wymogów emisyjnych.
  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem bez zielonej naklejki, choć ta w ich przypadku jest wymagana.

Karę w takim przypadku wlepić może zarówno policja, jak i straż miejska. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mandat za nieuprawniony wjazd do strefy czystego transportu wynosi od 20 do 500 zł.

Kiedy miałaby się pojawić strefa czystego transportu we Wrocławiu?

Samorząd województwa dolnośląskiego zaktualizował Program Ochrony Powietrza. To właśnie on zobowiązuje Wrocław do powołania na swoim terenie strefy czystego transportu. Kiedy miałaby ona powstać? Do końca roku 2024 władze miasta mają przedstawić ostateczny projekt SCT. Ten musi wskazywać zasięg terytorialny strefy oraz określać zasady poruszania się w niej pojazdów. Miasto Wrocław ma też określić plan zwiększania restrykcji na przestrzeni kolejnych lat.

Samorząd województwa dolnośląskiego chciałby, aby strefa czystego transportu we Wrocławiu zaczęła obowiązywać najpóźniej w roku 2026. Choć idealnie by było, gdyby weszła w życie już w roku 2025.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu i protesty mieszkańców

Aktualnie trwa proces konsultowania kształtu regulacji dotyczących strefy czystego transportu we Wrocławiu. I mieszkańcy miasta postanowili wykorzystać tę okazję do głośnego powiedzenia nie. Części mieszkańców pomysł się nie podoba. Nie chcą SCT w swoim mieście. Mówią o tym, że przecież nigdzie nie ma zapisanego wymogu jej wprowadzania. Pojawiają się zatem propozycje referendum. W nim wrocławianie mieliby się wypowiedzieć na temat pomysłu.

Władze Wrocławia mówią o spotkaniach konsultacyjnych. Aktywiści ze stowarzyszenia "WIR Masz głos" mówią jednak o pozornej dyskusji. Bo spotkania odbywają się w wąskich grupach. W tych znajduje się 12 mieszkańców obszaru planowanej strefy. Pozostałe 8 zajmują wrocławianie spoza proponowanego zasięgu ograniczeń oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. A miasto liczy pół miliona mieszkańców. W takim tempie konsultacje dla wszystkich zainteresowanych mogłyby potrwać kilka lat...

Władze miasta z kolei uważają, że wszelkie obawy są zbyteczne. Wskazują bowiem, że już dziś nawet 95 proc. pojazdów zarejestrowanych na terenie Wrocławia spełnia wymogi strefy czystego transportu w początkowym kształcie z roku 2025.

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...