Prawo jazdy na motocykl - manewry na egzaminie
REKLAMA
REKLAMA
Wraz z wejściem 19 stycznia 2013 roku nowych przepisów dotyczących zdobywania uprawnień na poszczególne kategorie pojazdów, istotnym zmianom uległ m.in. egzamin praktyczny na motocykl.
REKLAMA
Nowy egzamin na motocykl jest zdecydowanie bardziej wymagający. Liczą się w nim wysokie umiejętności motocyklisty za kierownicą i opanowanie. Mimo że sam sprawdzian możliwości kandydatów ubiegających się prawo jazdy na kat. AM, A1, A2 czy A jest trudny, zdaniem fachowców jest lepszy niż poprzednia jego wersja. Trzeba jednak być świadomym, że próba zdania tego egzaminu musi być poparta przejściem wysokiej jakości szkolenia. Ewentualny błąd będący wynikiem braku umiejętności kandydata może zakończyć się jego niebezpieczną wywrotką.
Zobacz też: Zdałeś egzamin na prawo jazdy? Odbierzesz je za 6 lat!
Kandydaci ubiegający się o prawo jazdy kat. AM, A1, A2 oraz A muszą wykonać manewry:
- Przygotowanie motocykla do jazdy i jego przemieszczenie
- Wolny slalom między dwoma pachołkami – przejazd po łuku w kształcie cyfry 8 między dwoma pachołkami. Brak linii ograniczających manewr.
- Wolny slalom między bramkami – dwukrotny przejazd między 5 bramkami. Prędkość przejazdu dowolna. Należy utrzymać motocykl w obrębie wyznaczonych linii (bez podpierania się nogami) nie dotykając żadnego z pachołków tworzących bramki.
- Szybki slalom – dwukrotne pokonanie slalomem trasy wyznaczonej przez 5 pachołków z prędkością nie mniejszą niż 30 km/h. Zadanie nie będzie zaliczone jeśli motocykl porusza się tylko na 1 biegu.
- Ominięcie przeszkody – dwukrotny przejazd trasą, na której zlokalizowana jest przeszkoda. Manewr musi być wykonany z obu jej (raz z lewej i raz z prawej strony). Prędkość pojazdu nie może być mniejsza niż 50 km/h.
Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?
Widać wyraźnie, że obecne zadania, które musi wykonać na placu manewrowym kandydat ubiegający się o którąś z kategorii na motocykl, są znacznie trudniejsze niż dawniej. Choć z jednej strony słychać głosy, że to kolejny sposób na dorobienie się dużych pieniędzy przez WORD-y to naszym zdaniem manewry te są potrzebne. Dzięki nim, motocykliści lepiej poznają możliwości motocykla oraz zagrożenia wynikające np. z gwałtownego wymijania przeszkody na drodze.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA