Etykiety na oponach nie mówią o nich wszystkiego
REKLAMA
REKLAMA
Od listopada 2012 roku wszystkie nowe opony sprzedawane na polskim rynku muszą posiadać specjalne etykiety informujące o osiągach danego modelu opon. Służą one szybkiej weryfikacji tego jakiej klasy produkt klient wybiera i czego może od niego oczekiwać. Wymóg Unii Europejskiej ma ograniczyć zjawisko nieświadomego zakupu.
REKLAMA
Etykiety na oponach
Na każdej oponie znajduje się etykieta, która przekazuje trzy cechy opony:
- Hamowanie na mokrej nawierzchni
- Opory toczenia
- Hałas zewnętrzny
REKLAMA
Parametry te są ze sobą ściśle powiązane, przez co zbyt duże skupienie się producenta tylko na jednej cesze opony powoduje, że nie radzi sobie ona w dwóch pozostałych. Najlepsze opony to takie, które prezentują wysoki, ale przede wszystkim zrównoważony poziom we wszystkich trzech kategoriach.
Najlepsza ocena jaką w danej dyscyplinie może otrzymać dany produkt to klasa A, najgorszy jest klasa G. W przypadku badania hałasu opony wynik nie jest przyporządkowany do danej klasy, tyko podawany w decybelach. Trzeba jednak pamiętać, że parametr ten jest odmienny w zależności od rozmiaru opony danego jej modelu.
Zobacz też: Nowe etykiety na oponach zaczną obowiązywać w listopadzie, jak je czytać?
Testy opon nadal najbardziej miarodajne
Decydując się na zakup nowych opon samochodowych musimy być świadomi, że same etykiety nie mówią o nich tak naprawdę zbyt wiele. Zbadanie zaledwie trzech cech opony to zdecydowanie za mało, biorąc pod uwagę spektrum warunków w jakich musi ona pracować.
W przeciętnym teście motoryzacyjnym weryfikowane jest zachowanie opony w 8-12 próbach sprawnościowych, a jej ocena jest sumarycznym wynikiem punktów zdobytych we wszystkich kategoriach. Zwiększa to rzetelność porównania i daje lepszy pogląd na autentyczną jakość produktu.
Odnośnie etykiet na oponach to pamiętajmy także o tym, że nie ma rynku póki co żadnego modelu, który zdobył ocenę AA (hamowanie i opory toczenia). Nie ma więc uzasadnienia w szukaniu modelu o tak wyśrubowanych parametrach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.