REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykiety na oponach nie mówią o nich wszystkiego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od listopada 2012 roku na sklepowych półkach odnajdziemy opony ze specjalną etykietą informującą o ich trzech cechach.
Od listopada 2012 roku na sklepowych półkach odnajdziemy opony ze specjalną etykietą informującą o ich trzech cechach.
Fot. Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób zwraca uwagę na etykiety opon zawierające podstawowe dane na ich temat. Spora grono klientów nie zdaje sobie sprawy, że to tylko powierzchowne dane ich temat i nie można tylko w oparciu o ich zapisy podejmować decyzji o zakupie.

Od listopada 2012 roku wszystkie nowe opony sprzedawane na polskim rynku muszą posiadać specjalne etykiety informujące o osiągach danego modelu opon. Służą one szybkiej weryfikacji tego jakiej klasy produkt klient wybiera i czego może od niego oczekiwać. Wymóg Unii Europejskiej ma ograniczyć zjawisko nieświadomego zakupu.

REKLAMA

REKLAMA

Etykiety na oponach

Na każdej oponie znajduje się etykieta, która przekazuje trzy cechy opony:

  1. Hamowanie na mokrej nawierzchni
  2. Opory toczenia
  3. Hałas zewnętrzny

Parametry te są ze sobą ściśle powiązane, przez co zbyt duże skupienie się producenta tylko na jednej cesze opony powoduje, że nie radzi sobie ona w dwóch pozostałych. Najlepsze opony to takie, które prezentują wysoki, ale przede wszystkim zrównoważony poziom we wszystkich trzech kategoriach.

Najlepsza ocena jaką w danej dyscyplinie może otrzymać dany produkt to klasa A, najgorszy jest klasa  G. W przypadku badania hałasu opony wynik nie jest przyporządkowany do danej klasy, tyko podawany w decybelach. Trzeba jednak pamiętać, że parametr ten jest odmienny w zależności od rozmiaru opony danego jej modelu.

REKLAMA

Zobacz też: Nowe etykiety na oponach zaczną obowiązywać w listopadzie, jak je czytać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testy opon nadal najbardziej miarodajne

Decydując się na zakup nowych opon samochodowych musimy być świadomi, że same etykiety nie mówią o nich tak naprawdę zbyt wiele. Zbadanie zaledwie trzech cech opony to zdecydowanie za mało, biorąc pod uwagę spektrum warunków w jakich musi ona pracować.

W przeciętnym teście motoryzacyjnym weryfikowane jest zachowanie opony w 8-12 próbach sprawnościowych, a jej ocena jest sumarycznym wynikiem punktów zdobytych we wszystkich kategoriach. Zwiększa to rzetelność porównania i daje lepszy pogląd na autentyczną jakość produktu.

Odnośnie etykiet na oponach to pamiętajmy także o tym, że nie ma rynku póki co żadnego modelu, który zdobył ocenę AA (hamowanie i opory toczenia). Nie ma więc uzasadnienia w szukaniu modelu o tak wyśrubowanych parametrach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA