Czy na zimę jest zalecane inne ciśnienie w oponach?
REKLAMA
REKLAMA
W warunkach zimowych na wartości homologacyjne proponowane przez producentów powinniśmy spojrzeć krytycznym okiem. To jak zmieniają się na przestrzeni różnych temperatur najlepiej obrazuje przykład. Załóżmy, że samochód ma zalecaną wartość ciśnienia opon dwa bary. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia w garażu, w temperaturze około 20 °C. Przyjrzyjmy się wpływowi temperatury: w temperaturze 0 °C, ciśnienie tej samej opony wynosić będzie już 1,8 bara, przy dalszych spadkach, w temperaturze minus 10 stopni będzie to 1,7 bara, a przy minus 20 °C, ciśnienie wynosić będzie już tylko 1,59 bara, co oznacza spadek o 20 procent w stosunku do zalecanego przez producenta.
REKLAMA
Zobacz również: Zmiana opon – jakie wybrać i kiedy zmienić?
Podczas zimy, kluczowe jest sprawdzanie ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim, najlepiej raz w tygodniu.
Pamiętajmy o wyrównaniu ciśnienia do poziomu zalecanego przez producenta samochodu, kiedy temperatura otoczenia znów się podniesie. Ciśnienia podawane przez producentów są dla naszych kół optymalne. Skutki nieprawidłowego ciśnienia w zimie są takie same jak podczas miesięcy letnich. Samochód ma wydłużoną drogę hamowania, pogarsza się sterowność pojazdu, obniża się jego przyczepność, a także zwiększa się zużycie paliwa. WNIOSEK: Polecamy zwiększenie ciśnienie w oponach średnio o 0,2 bara.
Zobacz również: Jak prawidłowo przechowywać opony?
REKLAMA
REKLAMA