Jakie narzędzia są niezbędne do sprawdzania i napraw instalacji elektrycznej?
REKLAMA
REKLAMA
- Oto lista podstawowych narzędzi niezbędnych do sprawdzenia i naprawy instalacji elektrycznej w samochodzie:
- 1. Cyfrowy woltomierz z zakresem pomiarowym od 20 V wzwyż. Użyteczny będzie zakres 20-50 V. Nie wolno mierzyć nim wysokiego napięcia na końcówkach przewodów zapłonowych!
- 2. Prosty próbnik, złożony z żarówki 5 W i dwóch izolowanych przewodów, z których jeden zakończony jest krokodylkiem, drugi – tzw. końcówką probierczą, czyli szpikulcem w izolowanej oprawce.
- 3. Niewielkie wkrętaki: płaski i krzyżakowy.
- 4. Szczypce do ściągania izolacji z przewodów.
- 5. Szczypce do zaciskania końcówek konektorowych na przewodach. Można zamiast nich stosować wydłużone płaskoszczypy zwężające się ku końcowi.
Woltomierz służy do precyzyjnego określenia wielkości napięcia w danym punkcie instalacji, na przykład na końcówce żarówki czy na dodatnim biegunie akumulatora.
REKLAMA
Zobacz również: Jak dbać o akumulator w samochodzie?
Próbnik z żarówką pozwala ustalić, czy dany punkt instalacji znajduje się pod napięciem. Pozwala na wykrycie przerwy przewodu lub utlenionego styku. Przydatny przy wymianie żarówek o niewielkiej mocy, kiedy trudno ocenić ich stan.
REKLAMA
Wkrętaki pomogą przy demontażu obudów lamp, pokrywki skrzynki z bezpiecznikami itd. Typowy wkrętak znajdujący się w zestawie narzędzi, dostarczanych razem z samochodem, nie zawsze pasuje do wszystkich wkrętów, używanych w osprzęcie elektrycznym.
Przy wszystkich pracach z instalacją elektryczną należy bezwarunkowo, po wykryciu uszkodzenia, zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora. Pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek.
Zobacz również: Jak pożyczać prąd?
REKLAMA
REKLAMA