REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekordowy ruch na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Rekordowy ruch na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie. fot. Fotolia
Rekordowy ruch na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie obsłużyło 10 mln pasażera. Dla porównania, w całym zeszłym roku, gdy zamknięte było lotnisko w Modlinie, a z portu korzystał przewoźnik Ryanair, warszawskie lotnisko obsłużyło 10,6 mln pasażerów.

Jak mówi dyrektor lotniska Michał Kaczmarzyk, jeszcze kilka miesięcy temu nikt nie podziewał się takiego wyniku. "Rok temu przez Lotnisko Chopina przewinęło się 10,6 mln pasażerów i był on pod tym względem wyjątkowy z powodu zamknięcia lotniska w Modlinie. W tym roku spodziewaliśmy się nieco ponad 9 mln po tym, gdy Ryanair wrócił do Modlina. Okazało się jednak, że wynik będzie lepszy - 10-milionowy pasażer przyleci do nas dziś z Doha liniami Qatar Airways" - podkreślił w rozmowie z PAP Kaczmarzyk.

REKLAMA

Jak dodał, na koniec roku liczba pasażerów powinna osiągnąć 10,5 mln. Jako przyczyny takiego wyniku dyrektor wymienia rozwój linii lotniczych operujących z warszawskiego portu. "LOT mimo ograniczeń związanych z programem restrukturyzacji zwiększył oferowanie na 18 trasach europejskich. WizzAir zwiększa liczbę tras i samolotów w swojej bazie w Warszawie. Znacznie wzrósł też ruch czarterowy, o 18 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Nie było żadnych nadzwyczajnych sytuacji w Egipcie, czy Tunezji i biura podróży zrealizowały wszystkie loty, które zaplanowały" - zauważył. Kaczmarzyk spodziewa się, że w przyszłym roku liczba pasażerów na lotnisku przekroczy 11 mln.

Zobacz też: Objawy uszkodzeń katalizatora

REKLAMA

Do 2040 r. warszawski port chce jednak zwiększyć liczbę pasażerów do 22-25 mln. Taki plan zawarty jest w niedawno przyjętym Planie Generalnym. "Zwiększenie przepustowości lotniska do takiego ruchu wymagać będzie stosunkowo niedużych inwestycji. Na pewno chcemy rozbudować nasz terminal i dobudować dodatkowe rękawy dla samolotów szerokokadłubowych, chcemy też zwiększyć liczbę stanowisk postojowych dla samolotów i rozbudować infrastrukturę cargo. Musimy także zmienić układ komunikacyjny przed terminalem. Chcemy to zrobić w ciągu 5 lat i wydamy na to ok. 250 - 300 mln zł. Potem port będzie się stabilnie rozwijał, zwiększając liczbę pasażerów o kilka procent rocznie" - powiedział dyrektor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że obecnie lotnisko ma siedem stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, a to za mało. "Korzystają z nich Dreamlinery LOT-u i Boeingi 777 linii Emirates. Zdarzają się także pojedyncze przyloty innych linii. Zakładając, że Lotnisko Chopina będzie zwiększać swoje znaczenie, jako hub przesiadkowy, musimy też zwiększyć liczbę stanowisk postojowych dla dużych samolotów" - podkreślił. Jak zaznaczył port liczy, iż w przyszłym roku pojawia się nowe połączenia z lotniska, związane z spadającymi cenami ropy, które przełożą się na niższe ceny paliwa lotniczego.

Zobacz też: Jak przewieźć narty samochodem?

Kaczmarzyk poinformował, że konkurentami Lotniska Chopina są m.in lotniska w Pradze, Wiedniu, Budapeszcie. To z tymi portami Warszawa rywalizuje o pozycję regionalnego hubu.

"W Polsce tzw. wskaźnik mobilności obywatela jest bardzo niski w porównaniu do krajów tzw. starej Unii Europejskiej. Więc na pewno u nas ten rynek będzie się naturalnie rozwijał szybciej. Nie można się jednak rozwijać bez posiadania jednego lub dwóch hubowych przewoźników, którzy zapewnią nam 50-60 proc. ruchu pasażerskiego. Mamy LOT i WizzAir. Na pewno będziemy nadal atrakcyjni dla takich linii, jak Lufthansa, jak AirFrance z KLM, czy dla przewoźników bliskowschodnich" - podkreślił.

Łukasz Osiński (PAP)

luo/ par/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA