Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone / Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone / Shutterstock

Transport jeszcze nigdy nie był tak wygodny w sterowaniu? Decydują o tym systemy komputerowe. Te mają jednak tyle samo zalet, co i wad. Bo okazują się szczególnie podatne na ataki hakerskie. Jak radzić sobie z tym wyzwaniem?

Cyberprzestępstwa kojarzą się przede wszystkim z wymuszeniem dostępu do konta bankowego i kradzieżą pieniędzy z rachunku. Na tym jednak nie koniec. Bo możliwość ta pojawia się praktycznie w każdym przypadku, w którym obsługa odbywa się za pomocą systemu komputerowego. W transporcie także.

Cyberataki w transporcie a kolej i lotnictwo

Kolej jest coraz bardziej podatna na zagrożenia teleinformatyczne. Nie lepiej jest w transporcie lotniczym – jak podaje Eurocontrol, od 2018 roku liczba cyberataków na systemy lotnicze systematycznie wzrasta, a wiele lotnisk na całym świecie codziennie mierzy się z milionami prób włamania do systemów przez boty – komentuje Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Problem polega na tym, że transportu zbiorowego w XXI wieku nie ma bez elektroniki. To niestety mocno rozszerza pole działania dla cyberprzestępców. Bo ci mogą atakować tę formę transportu na różne sposoby. Często działania prowadzą np. do przeciążenia serwerów, a skutkuje niedostępnością usług dla klientów. Poza tym hakowane są systemy zarządzania ruchem czy śledzenia towarów.

Innym zagrożeniem jest kradzież danych, co może być wykorzystane do celów kryminalnych lub szantażu. Rozpowszechnienie złośliwego oprogramowania (malware) z kolei powoduje infekcję systemów informatycznych, co prowadzi do utraty kontroli nad nimi oraz potencjalnie do utraty danych lub szkód finansowych. Ataki phishingowe mogą być ukierunkowane na pracowników firm transportowych, doprowadzając do naruszenia bezpieczeństwa danych.

Cyberataki w transporcie a branża TSL

W sektorze transportu, spedycji oraz logistyki atak cyberprzestępców jest w stanie skutecznie sparaliżować łańcuch dostaw, zakłócić ruch pojazdów czy zadecydować o utracie wrażliwych danych.

Ataki na systemy zarządzania ruchem są szczególnie niebezpieczne ze względu na ich wpływ na bezpieczeństwo publiczne oraz efektywność operacyjną. Incydenty takie mogą prowadzić do zakłóceń w sterowaniu m.in. sygnalizacją świetlną, zarządzaniu ruchem drogowym, działalnością lotnisk oraz systemami kontroli ruchu kolejowego. Przerwanie działania tych systemów może spowodować poważne wypadki drogowe, korki oraz opóźnienia w dostawach. To czasami forma terroryzmu cybernetycznego, zagrażająca życiu i zdrowiu ludzi – tłumaczy Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Kolejnym punktem jest hakowanie płatności. Systemy płatności są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców. Szczególnie gdy prowadzą do manipulacji płatnościami. To oznacza nie tylko straty finansowe dla firmy. To przede wszystkim wiąże się z utratą zaufania wśród klientów, ale też naruszeniem zasad RODO i konsekwencjami z tego tytułu.

Jak chronić transport przed cyberatakami?

Pierwszym punktem ochrony szeroko pojętego transportu przed zagrożeniami cybernetycznymi jest inwestowanie w zaawansowane rozwiązania bezpieczeństwa. Konieczne są firewalle, systemy detekcji zagrożeń czy monitorowania sieci. Drugim punktem jest ciągłe testowanie tych rozwiązań i audyty bezpieczeństwa. Identyfikacja słabych punktów w infrastrukturze IT to kluczowy krok do skutecznej reakcji na ewentualne zagrożenia.

Trzecim punktem jest ciągła analiza przepisów. Przepisów w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, które ulegają ciągłym zmianom. "Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) oraz jej nowelizacje, które stanowią istotne ramy regulacyjne określające obowiązki firm w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz procedury reagowania na incydenty. Dodatkowo należy wspomnieć również o Dyrektywie NIS2 (Network and Information Security Directive), będącą ważnym elementem regulacyjnym w zakresie cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Implementacja Dyrektywy NIS2 przynosi ze sobą nowe obowiązki np. raportowania incydentów cybernetycznych" – podpowiada Maciej Maroszyk.

Moto
Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę
13 maja 2024

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów
13 maja 2024

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji
12 maja 2024

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
13 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

pokaż więcej
Proszę czekać...