Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa od ciężarówek w Niemczech i Austrii, opłata drogowa emisyjna od ciężarówek w Niemczech i Austrii / Opłata CO2 od ciężarówek w Niemczech i Austrii. Zasady, sposób naliczania, obniżki / Krzysztof Nalewajko / GDDKiA

Niemcy i Austria jako pierwsze wprowadzają opłaty drogowe za emisję CO2 przez ciężarówki. Automatycznie pojazd ma przypisaną klasę najniższą i najdroższą. Właściciel auta może jednak w prosty sposób obniżyć opłatę emisyjną. Wystarczy, że poda szereg danych.

Niemcy i Austria zdobywają się na pionierski ruch. Jako pierwsze postanowiły wdrożyć europejską dyrektywę Eurovignette, dotyczącą opłat drogowych. Te będą obowiązywały samochody ciężarowe i są uzależnione od emisji CO2. Dyrektywa jest obowiązkowa w UE od marca 2025 r. Niemcy wprowadzą ją 1 grudnia 2023, a Austria 1 stycznia 2024 roku.

Klasy emisji CO2 przy opłacie drogowej w Niemczech i Austrii

Założenia nowej opłaty drogowej są proste. Funkcjonować ma pięć progów emisyjnych ustalonych dyrektywą. Problem polega na tym, że progi emisyjne wcale nie pokrywają się np. z normami Euro, które obowiązują w przypadku rejestracji pojazdów. Tu zasady są inne.

Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 r. są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 r. potrzebne będą dodatkowe parametry, które pozwolą zwiększyć normę, a więc i obniżyć opłatę drogową – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

Wyjątek jest jeden. Z góry do najwyższej, piątej klasy emisji automatycznie trafią wyłącznie samochody ciężarowe o zerowej emisji. Mowa o ciężarówkach wodorowej lub elektrycznych.

Jak obniżyć opłatę drogową za emisję CO2 w Niemczech i Austrii?

Operatorzy wysyłający swoje pojazdy do Niemiec czy Austrii, powinni zadbać o to, aby złożyć wszystkie konieczne dokumenty w przypadku aut, które zostały zarejestrowane po 1 lipca 2019 r. Te powinny wskazywać na klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w g CO2/km, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Takie wskaźniki mają główne znaczenie dla określenia normy i wyliczenia wysokości opłaty drogowej.

Niedotrzymanie tego obowiązku będzie wyjątkowo kosztowne. Jak szacują specjaliści Eurowag, brak informacji i zaliczenie pojazdu do najniższej klasy emisji, może dla nowoczesnej ciężarówki oznaczać nawet 70 do 80 proc. wyższą opłatę drogową emisyjną. Różnica jest zatem potężna.

Gdzie wprowadzić dane potrzebne do wyliczenia opłaty drogowej?

Powyższe dane trzeba wprowadzić ręcznie do portalu lub systemu dostawcy usług związanych z opłatami drogowymi. Trzeba to zrobić w terminie określonym przez dany kraj. Tak, aby wysokość ewentualnych opłat drogowych została naliczona prawidłowo.

Na tym jednak nie koniec, bo np. w przypadku Niemiec, konieczny będzie jeszcze jeden obowiązek. Chodzi o aktualizację masy ciężarówki. Dotychczas do obliczania opłat wykorzystywano maksymalną dopuszczalną masę pojazdu (F.2 w karcie homologacji technicznej), ale po zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pod obciążeniem (F.1). Eurowag szacuje, że ta aktualizacja dotyczy nawet 55 000 pojazdów obsługiwanych przez swoich klientów.

Gdzie znaleźć dane potrzebne do określenia klasy emisji CO2?

Operator danego środka transportu musi przedstawić dość szczegółowe informacje w celu wskazania klasy emisji CO2. Skąd ma je jednak wziąć? Kanały dostępu są tak naprawdę dwa. Spedytor może:

  • znaleźć je w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu.
  • poprosić producenta pojazdu o wydanie któregoś z powyższych dokumentów ponownie.
Moto
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany
10 maja 2024

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?
10 maja 2024

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie
11 maja 2024

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego
10 maja 2024

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa
10 maja 2024

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego
09 maja 2024

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek
08 maja 2024

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane
08 maja 2024

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte
07 maja 2024

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

pokaż więcej
Proszę czekać...