REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskia Żegluga Morska: 490 mln zł zysku w 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Polska Żegluga Morska uzyskała w ub. r. zysk w wysokości 490 mln zł netto. Środki zostaną przeznaczone na duży program inwestycyjny - poinformował doradca dyrektora firmy Krzysztof Gogol.

Jak dodał, w środę Rada Pracownicza PŻM przyjęła bilans skonsolidowany grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej za rok 2010. Bilans ten to suma wyników PŻM oraz wszystkich spółek należących do Grupy. Zysk netto za ub. r. znacznie przewyższa odnotowany w 2009 r., który wyniósł 105 mln zł.

REKLAMA

- Dobry wynik finansowy Grupy to przede wszystkim rezultat stosunkowo korzystnego rynku frachtowego w 2010 roku. Środki zostaną przeznaczone m.in. na duży program inwestycyjny PŻM realizowany obecnie przez przedsiębiorstwo - podkreślił Gogol.

Coraz więcej statków

Flota PŻM składa się z 76 statków, w tym 69 masowców, czterech promów i trzech siarkowców (jeden w zarządzie). Łączna nośność to około 2,5 mln DWT.

W tym roku PŻM odebrała już ze stoczni jednostki m/s "Juno" oraz m/s "Rysy". Łącznie armator w 2011 r. zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Będą to, oprócz wspomnianych, jednostki takie jak, "Lubie" i "Solina" (oba to jeziorowce o nośności 30 tys. DWT) oraz mniejsze statki, bliźniacze do budowanych w latach 90. w Stoczni Szczecińskiej masowców typu "Nogat" o nośności 16.900 DWT.

Nazwy tych statków, nawiązują do nazw polskich rzek: "Regalica", "Narew", "Raba", "Olza", "Prosna" i "San".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Być może pod koniec tego roku gotowy już będzie m/s "Szczecin" - 38-tysięcznik z chińskiej stoczni Xingang. Wodowanie statku i jego chrzest planowane są na połowę października. "Szczecin" byłby 11 statkiem odebranym w 2011 przez PŻM.

- Ten rok jest więc rekordowy, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku. Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT - dodał Gogol.

100 mln dolarów na remonty i utrzymanie floty

W chwili obecnej Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W ramach tych inwestycji odebrano już łącznie 19 statków.

W 2011 roku planowanych jest 17 remontów statków Grupy PŻM (15 masowców, 1 siarkowiec i prom "Wolin"). Większość z tych remontów zostanie przeprowadzona w kraju, głównie w Stoczni Remontowej "Gryfia" oraz Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A.

Na utrzymanie techniczne floty (remonty plus materiały do konserwacji i części zamienne) PŻM wyda prawie sto milionów dolarów.

PŻM zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje ok. 2500. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób. Większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu.

W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób w załogach pływających.W okresie od stycznia do końca maja br. statki PŻM przewiozły łącznie 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż - 2,2 mln ton, węgla i koksu - 1 mln ton oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln ton.

Prawie 3 mln ton ładunków przewieziono w umowach czarterowych. PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym.

(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA