Polskia Żegluga Morska: 490 mln zł zysku w 2010 r.
REKLAMA
REKLAMA
Jak dodał, w środę Rada Pracownicza PŻM przyjęła bilans skonsolidowany grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej za rok 2010. Bilans ten to suma wyników PŻM oraz wszystkich spółek należących do Grupy. Zysk netto za ub. r. znacznie przewyższa odnotowany w 2009 r., który wyniósł 105 mln zł.
REKLAMA
- Dobry wynik finansowy Grupy to przede wszystkim rezultat stosunkowo korzystnego rynku frachtowego w 2010 roku. Środki zostaną przeznaczone m.in. na duży program inwestycyjny PŻM realizowany obecnie przez przedsiębiorstwo - podkreślił Gogol.
Coraz więcej statków
Flota PŻM składa się z 76 statków, w tym 69 masowców, czterech promów i trzech siarkowców (jeden w zarządzie). Łączna nośność to około 2,5 mln DWT.
W tym roku PŻM odebrała już ze stoczni jednostki m/s "Juno" oraz m/s "Rysy". Łącznie armator w 2011 r. zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Będą to, oprócz wspomnianych, jednostki takie jak, "Lubie" i "Solina" (oba to jeziorowce o nośności 30 tys. DWT) oraz mniejsze statki, bliźniacze do budowanych w latach 90. w Stoczni Szczecińskiej masowców typu "Nogat" o nośności 16.900 DWT.
Nazwy tych statków, nawiązują do nazw polskich rzek: "Regalica", "Narew", "Raba", "Olza", "Prosna" i "San".
Być może pod koniec tego roku gotowy już będzie m/s "Szczecin" - 38-tysięcznik z chińskiej stoczni Xingang. Wodowanie statku i jego chrzest planowane są na połowę października. "Szczecin" byłby 11 statkiem odebranym w 2011 przez PŻM.
- Ten rok jest więc rekordowy, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku. Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT - dodał Gogol.
100 mln dolarów na remonty i utrzymanie floty
W chwili obecnej Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W ramach tych inwestycji odebrano już łącznie 19 statków.
W 2011 roku planowanych jest 17 remontów statków Grupy PŻM (15 masowców, 1 siarkowiec i prom "Wolin"). Większość z tych remontów zostanie przeprowadzona w kraju, głównie w Stoczni Remontowej "Gryfia" oraz Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A.
Na utrzymanie techniczne floty (remonty plus materiały do konserwacji i części zamienne) PŻM wyda prawie sto milionów dolarów.
PŻM zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje ok. 2500. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób. Większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu.
W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób w załogach pływających.W okresie od stycznia do końca maja br. statki PŻM przewiozły łącznie 8 mln ton ładunków, w tym najwięcej zbóż - 2,2 mln ton, węgla i koksu - 1 mln ton oraz nawozów sztucznych - 0,7 mln ton.
Prawie 3 mln ton ładunków przewieziono w umowach czarterowych. PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym.
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA