REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PiS i SLD przeciwne sprzedaży PKP Cargo inwestorowi; PO jest za

REKLAMA

REKLAMA

Klub PO opowie się za przyjęciem informacji premiera na temat decyzji rządu o sprzedaży PKP Cargo inwestorowi strategicznemu. Przeciw będą PiS i SLD. Klub PSL zaapelował dorządu o ponowne rozpatrzenie całego procesu.

Rząd na początku marca br. zdecydował, że inwestorowi strategicznemu zostanie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja PKP Cargo. Według wcześniejszych rządowych
zapowiedzi, prywatyzacja jest możliwa jeszcze w tym roku.

REKLAMA

- Zdaniem rządu ten wariant jest optymalny dla tej spółki, jak również czas, w którym ta prywatyzacja jest planowana - powiedział w piątek w Sejmie przewodniczący sejmowej komisji
infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz (PO). Przedstawiał on stanowisko klubu Platformy wobec informacji o sprzedaży PKP Cargo inwestorowi strategicznemu i konsekwencji takiej formy
prywatyzacji dla polskiego systemu transportowego.

Jak poinformował Rynasiewicz, do tej pory do PKP Cargo przekazano aportem ze spółek Grupy PKP majątek o wartości 2 mld 870 mln zł.

Znaczną część tego aportu stanowi tabor - czyli to, co jest podstawowym majątkiem potrzebnym do wykonywania działalności przewozowej przez spółkę. Jeżeli chodzi o nieruchomości, dotychczas wniesione zostały one o wartość ok. 211 mln zł - powiedział.

Kto chce kupić PKP Cargo ?

Poseł PiS Bogusław Kowalski dopytywał o potencjalnego inwestora dla spółki.

- Kto może kupić taki podmiot? Musimy brać pod uwagę, że nie sprzedajemy jakiejś tam małej firmy i że tak naprawdę jest niewiele podmiotów - czy to branżowych, czy to finansowych, które są w stanie po pierwsze kupić takie przedsiębiorstwo, a po drugie coś z nim zrobić - powiedział.

Podkreślił, że decyzja rządu o zmianie dotychczasowej strategii rozwoju PKP Cargo jest "zdumiewająca" - chodzi o odejście od strategii prywatyzacji przez giełdę.

REKLAMA

- Doprowadzi to do m.in. utraty kontroli przez państwo nad najważniejszym i największym przewoźnikiem oraz drugim w UE. Oznacza to również rezygnację państwa z wpływu na dalszy rozwój rynku, likwiduje samodzielność PKP Cargo - powiedział.

W jego ocenie podmiot, który przejmie kontrolę nad przedsiębiorstwem, może je odsprzedać, a w konsekwencji państwo utraci kontrolę nad tranzytem, zwłaszcza na osi wschód-zachód. Z kolei poseł SLD Wiesław Szczepański mówił, że jego klub nie jest przeciwnikiem prywatyzacji dla samego "nie".

- Uważamy jednak, że prywatyzacja drugiego co do wielkości przewoźnika towarowego w Europie powinna odbywać się przez giełdę, przy konsensusie wszystkich stron. Rząd Donalda Tuska chce sprzedać dzisiaj swojego największego przewoźnika inwestorowi większościowemu, tracąc tym samym kontrolę nad tą spółką- powiedział.

Klub PSL zaapelował do rządu o powtórne przeanalizowanie całego procesu prywatyzacji PKP Cargo.

- Oczekuję, że to cała Rada Ministrów podejmie w tym zakresie stosowną decyzję. Skala odpowiedzialności za tą decyzję i jej konsekwencje jest wyjątkowa, bo ona będzie rozstrzygająca dla jakości polskiego rynku transportowego, a także dla możliwości kierowania procesami polityki transportowej przez kolejne rządy i parlamenty - podsumował Janusz Piechociński z PSL.

(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA