Co to jest ekologistyka i co ją wiąże z usługami logistyczno - transportowymi?
REKLAMA
REKLAMA
Ekologistyka to pojęcie, które odnosi się do projektowania opakowań produktów z poszanowaniem zasad ochrony środowiska. Głównym wyznacznikiem są tutaj normy zharmonizowane opisane w ustawie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
REKLAMA
Jeśli chodzi zaś o logistykę odzysku, to można ją zobrazować i opisać jako procesy wiążące się z wydatkami dla firmy po dostarczeniu produktu odbiorcy finalnemu jak: zwroty, reklamacje, obsługa opakowań wielokrotnego użytku, konieczność zagospodarowania odpadów. Podobnie jak wyroby, elementy te mogą być i są przedmiotem usług logistyczno-transportowych.
Rola operatora w ekologistyce
Operatorzy logistyczni mogą się angażować w ten sektor uzupełniając trasy przewozu o zwroty. Do tej pory było to szczególnie trudne ze względu na obwarowania prawne – w tej chwili zmiany w przepisach umożliwiają transportowanie odpadów bez decyzji w ramach jednego podmiotu, czyli wtedy gdy dotyczy to jego odpadów, zniesiony został kod odpadu w przypadku złomu, planowane są dalsze ulgi proceduralne m.in. takie jak zniesienie kodu odpadu dla makulatury, która stanie się surowcem – w tej chwili cena za tonę makulatury to 400 zł.
Ekologistyka odpadów własnych
REKLAMA
Kluczowym elementem jest zmiana podejścia odnośnie śmieci generowanych na terenie zakładów – odpowiednia obsługa logistyczna pozwala ze strumienia śmieci wygenerować surowce wtórne o konkretnej wartości rynkowej. Wymaga to zmiany podejścia i wprowadzenia nowych procedur.
Przedsiębiorcy – klienci operatorów logistycznych – mogą także odnosić korzyści zastępując opakowania jednorazowe opakowaniami wielokrotnego użytku – kwoty związane z tymi korzyściami są naprawdę imponujące. Operatorzy logistyczni oferując usługę obsługi zwrotów np. za pomocą odpowiednich platform internetowych – mogą znacznie zredukować swoim klientom koszty związane z obsługą zwrotów.
Wg badań dostępnych w tym obszarze mówi się, że wśród zwracanych produktów jedynie ok. 5 proc. z nich jest uszkodzone, pozostałe to zwroty związane z niezrozumieniem lub nieumiejętnością obsługi danego wyrobu. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom w zakresie logistyki odzysku można zredukować liczbę zwrotów i związanych z tymi zwrotami kosztów o 95proc.
Kto podlega obowiązkowi odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych?
Ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (T.J. Dz.U. 2007 nr 90, poz. 607 ze zm.) definiuje kogo dotyczy obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Przepisom ustawy podlegają:
- wytwórcy produktów w opakowaniach,
- importerzy oraz firmy dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (z wykluczeniem importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru w celach eksportu lub wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów),
- przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
- przedsiębiorcy prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
- przedsiębiorcy, którzy pakują produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzają je na rynek krajowy,
- przedsiębiorcy, nie będący wytwórcą produktu, którzy zlecili wytworzenie tego produktu oraz których oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub opakowaniu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.