REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest ekologistyka i co ją wiąże z usługami logistyczno - transportowymi?

Katarzyna Michniewska
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odzysk opakowań, zwroty, opakowania wielokrotnego użytku to zagadnienia, które dotyczą coraz większej liczby firm. Warto wiedzieć jakie wymagania stawia prawo i na czym można jeszcze zarobić.

Ekologistyka to pojęcie, które odnosi się do projektowania opakowań produktów z poszanowaniem zasad ochrony środowiska. Głównym wyznacznikiem są tutaj normy zharmonizowane opisane w ustawie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

REKLAMA

Jeśli chodzi zaś o logistykę odzysku, to można ją zobrazować i opisać jako procesy wiążące się z wydatkami dla firmy po dostarczeniu produktu odbiorcy finalnemu jak: zwroty, reklamacje, obsługa opakowań wielokrotnego użytku, konieczność zagospodarowania odpadów. Podobnie jak wyroby, elementy te mogą być i są przedmiotem usług logistyczno-transportowych.

Rola operatora w ekologistyce

Operatorzy logistyczni mogą się angażować w ten sektor uzupełniając trasy przewozu o zwroty. Do tej pory było to szczególnie trudne ze względu na obwarowania prawne – w tej chwili zmiany w przepisach umożliwiają transportowanie odpadów bez decyzji w ramach jednego podmiotu, czyli wtedy gdy dotyczy to jego odpadów, zniesiony został kod odpadu w przypadku złomu, planowane są dalsze ulgi proceduralne m.in. takie jak zniesienie kodu odpadu dla makulatury, która stanie się surowcem – w tej chwili cena za tonę makulatury to 400 zł.

Ekologistyka odpadów własnych

REKLAMA

Kluczowym elementem jest zmiana podejścia odnośnie śmieci generowanych na terenie zakładów – odpowiednia obsługa logistyczna pozwala ze strumienia śmieci wygenerować surowce wtórne o konkretnej wartości rynkowej. Wymaga to zmiany podejścia i wprowadzenia nowych procedur.

Przedsiębiorcy – klienci operatorów logistycznych – mogą także odnosić korzyści zastępując opakowania jednorazowe opakowaniami wielokrotnego użytku – kwoty związane z tymi korzyściami są naprawdę imponujące. Operatorzy logistyczni oferując usługę obsługi zwrotów np. za pomocą odpowiednich platform internetowych – mogą znacznie zredukować swoim klientom koszty związane z obsługą zwrotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wg badań dostępnych w tym obszarze mówi się, że wśród zwracanych produktów jedynie ok. 5 proc. z nich jest uszkodzone, pozostałe to zwroty związane z niezrozumieniem lub nieumiejętnością obsługi danego wyrobu. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom w zakresie logistyki odzysku można zredukować liczbę zwrotów i związanych z tymi zwrotami kosztów o 95proc.

Kto podlega obowiązkowi odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych?

Ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (T.J. Dz.U. 2007 nr 90, poz. 607 ze zm.) definiuje kogo dotyczy obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Przepisom ustawy podlegają:

  • wytwórcy produktów w opakowaniach,
  • importerzy oraz firmy dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (z wykluczeniem importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru w celach eksportu lub wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów),
  • przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
  • przedsiębiorcy prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedający produkty tam pakowane,
  • przedsiębiorcy, którzy pakują produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzają je na rynek krajowy,
  • przedsiębiorcy, nie będący wytwórcą produktu, którzy zlecili wytworzenie tego produktu oraz których oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub opakowaniu
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA