REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy motocykliści mogą przejeżdżać pomiędzy samochodami stojącymi w korku lub jeździć na jednym kole?

Adam Kret
Czy motocykliści mogą przejeżdżać pomiędzy samochodami stojącymi w korku lub jeździć na jednym kole?
Czy motocykliści mogą przejeżdżać pomiędzy samochodami stojącymi w korku lub jeździć na jednym kole?

REKLAMA

REKLAMA

Czy motocykliści mogą przejeżdżać pomiędzy samochodami stojącymi w korku lub jeździć na jednym kole? Motocykl jak żaden inny pojazd daje poczucie wolności i swobody – niewielki, bardzo szybki i zwrotny. Łatwiej poruszać się po zakorkowanym mieście i łatwiej zaparkować. Co jednak z tej swobody jest regulowane przepisami ruchu drogowego? Więcej niż można się spodziewać.

Czy motocykliści mogą przejeżdżać pomiędzy samochodami stojącymi w korku?

Podstawowym atutem motocykla w mieście jest jego niewielka szerokość, która skutecznie umożliwia omijanie stojących lub wlekących się w korku pojazdów. Czy jednak jazda po linii oddzielającej pojazdy, czy przemykanie pomiędzy nimi slalomem jest do końca dopuszczalne? … Nie zawsze.

REKLAMA

REKLAMA

Przejeżdżanie pomiędzy samochodami unieruchomionymi w korku (co daje pewną satysfakcję) – jest de facto manewrem wyprzedzania. Ten wiąże się z pewnymi regułami m.in.:

  • co do zasady powinien być wykonywany lewą stroną.
  • może być wykonywany prawą stroną jeśli w terenie zabudowanym mamy do czynienia z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku a na trasie z co najmniej trzema.

I co oczywiste – przy wykonywaniu manewru nie można przekroczyć (ani najechać na) linii ciągłej rozdzielającej pasy ruchu.

Zobacz też: Nowe akcesoria motocyklowe zza oceanu

REKLAMA

Biorąc pod uwagę wszystkie reguły (np. zakazy wyprzedzania w określonych miejscach, zakazy znaków drogowych itp.) dotyczące wyprzedzania pojazdów – dopiero wtedy możemy mieć pewność, że taki manewr jest dopuszczalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Motocyklista tak jak każdy inny uczestnik ruchu drogowego powinien co do zasady trzymać się prawej strony jezdni (i prawego pasa).

Jazda na jednym kole i inne popisowe manewry

Jazda na jednym kole (zarówno tylnym, jak i przednim przy hamowaniu) nie jest wprost stypizowana ani w „taryfikatorze mandatów” ani w ustawie prawo o ruchu drogowym. Nie stoi to jednak na przeszkodzie aby takie przypadki były karane w drodze mandatu.

Wynika to z prostego faktu, iż ukarani możemy zostać za każde zachowanie, które powoduje zagrożenie dla ruchu drogowego. Wszelkie zachowania, które zmniejszają stabilność pojazdu, wymagają przekroczenia dozwolonej prędkości lub ograniczają możliwość kierowania nim –można uznać  za zachowania niebezpieczne i tym samym zakwalifikować jako wykroczenie.

Zobacz też: Przygotowania do sezonu motocyklowego: jakie akcesoria wybrać?

Przewóz pasażerów na motocyklu - zasady

Przewóz pasażerów ma motocyklu jest oczywiście co do zasady dopuszczalna. Liczba osób, które można przewozić określona jest w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pewną wskazówką jest także, rzecz jasna ilość dostępnego miejsca).

Istnieją jednak pewne szczególne obostrzenia:

  • pasażer (tak jak i prowadzący pojazd) muszą mieć odpowiednie kaski (nie ma znaczenia długość podróży)
    • obowiązku tego nie ma w przypadku pojazdów wyposażonych w fabryczne pasy bezpieczeństwa… biorąc jednak pod uwagę „popularność” tego typu pojazdów, wyłączenie to faktycznie nie obowiązuje.
  • prędkość motocykla przewożącego dziecko w wieku do 7-u lat nie może przekraczać 30 km/h (także wtedy gdy dziecko przewożone jest w przyczepce).
  • pasażerowie znajdujący się pod wpływem alkoholu mogą być przewożeni wyłącznie w przyczepce motocykla (jeśli ją posiada).

Zobacz też: Wypadek motocyklowy - nie bój sie pomóc!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA